Woow, ik even niet op het forum en we zijn meteen een stuk of 40 postings verder...
Deze discussie was wel weer te verwachten, zucht. Ik heb er zelfs over gedacht om de "omstreden items" weg te laten uit het lijstje, maar dacht: het zit er in met een reden en als daar vragen overkomen dan geef ik daar ook antwoord op. Bij deze dus:
De SAM-splint: het zal niet vaak voorkomen, het is mij ook nog niet overkomen, maar EHBO-ers mogen spalken om een vermoedelijke breuk rust en steun te geven bij een eventueel transport als dat strikt noodzakelijk is en er geen alternatief voor handen is dan wel noodzakelijk is. (ben ik zo politiek correct genoeg ?) dit alles aldus het OK boekje van gediplomeerd tot geoefend. Aangezien er in mijn tas geen plaats is voor paardendekens, stukken panlat en opgerolde kranten zoals in het boekje staat beschreven, heb ik daarvoor een SAM-split bij me.
Nu praktisch: de SAM-splint lijkt mij bijzonder handig bij zo'n gevalletjes van: gevallen, zeer pijnlijke pols is ie nu wel of is ie nu niet gebroken ?? Dat foam "plenkske" er onder vast zetten met een zwachtel en op naar de arts, SEH etc.
Dan de scalpel en subcutalen naalden: dit is niets meer en niets minder dan pulk-gereedschap. Handig bij lastige blaartjes en spintertjes waarbij blarenprikker of pincet te kort schieten. Bovendien is een pincet niet steriel !
Dan de paracetamol: hier staan al enorme discussies over op dit forum. Bij de ene NRK-afdeling mag het absoluut niet, bij de ander wel en is er een protocol voor, waarin je nagaat of de hulpvrager al eerder paracetamol heeft gebruikt en of er alcohol in het spel is of vanplan is dit te nuttigen. (en dan krijg je soms rare gezichten...
)
Op dit punt kan ik eigenlijk niets anders zeggen dat jullie me dan maar moeten vertrouwen dat ik er verstandig mee om ga.
m.v.g
Robin