inhoud tas :)

Auteur Topic: inhoud tas :)  (gelezen 48414 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

sigmash

• Gast
Reactie #30 Gepost op: 24 september 2005, 20:13:36
Woow, ik even niet op het forum en we zijn meteen een stuk of 40 postings verder...

Deze discussie was wel weer te verwachten, zucht. Ik heb er zelfs over gedacht om de "omstreden items" weg te laten uit het lijstje, maar dacht: het zit er in met een reden en als daar vragen overkomen dan geef ik daar ook antwoord op. Bij deze dus:

De SAM-splint: het zal niet vaak voorkomen, het is mij ook nog niet overkomen, maar EHBO-ers mogen spalken om een vermoedelijke breuk rust en steun te geven bij een eventueel transport als dat strikt noodzakelijk is en er geen alternatief voor handen is dan wel noodzakelijk is. (ben ik zo politiek correct genoeg ?) dit alles aldus het OK boekje van gediplomeerd tot geoefend. Aangezien er in mijn tas geen plaats is voor paardendekens, stukken panlat en opgerolde kranten zoals in het boekje staat beschreven, heb ik daarvoor een SAM-split bij me.
Nu praktisch: de SAM-splint lijkt mij bijzonder handig bij zo'n gevalletjes van: gevallen, zeer pijnlijke pols is ie nu wel of is ie nu niet gebroken ?? Dat foam "plenkske" er onder vast zetten met een zwachtel en op naar de arts, SEH etc.

Dan de scalpel en subcutalen naalden: dit is niets meer en niets minder dan pulk-gereedschap. Handig bij lastige blaartjes en spintertjes waarbij blarenprikker of pincet te kort schieten. Bovendien is een pincet niet steriel !

Dan de paracetamol: hier staan al enorme discussies over op dit forum. Bij de ene NRK-afdeling mag het absoluut niet, bij de ander wel en is er een protocol voor, waarin je nagaat of de hulpvrager al eerder paracetamol heeft gebruikt en of er alcohol in het spel is of vanplan is dit te nuttigen. (en dan krijg je soms rare gezichten...  ;D)
Op dit punt kan ik eigenlijk niets anders zeggen dat jullie me dan maar moeten vertrouwen dat ik er verstandig mee om ga.

m.v.g

Robin

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 24 september 2005, 20:19:26
je moet weten wat de bijwerkingen zijn en wat voor gevolgen het heeft als je brufen gebruikt met antistollingsmiddelen enz. want anders kom je in grote problemen en dan kun je i.pv uitdelen ook nog nawerk oplossen en hoe verklaar je het dan. want er zijn vaak mensen die antistollingsmedicijnen gebruiken die niet eens de effect weten als ze brufen of andere pijnstillers opeten. ik geloof dat de vraag naa rmij toe nu wel beantwoord is en als je meer wilt weten ga dan gewoon eens op internet surfen dan vind je genoeg informatie over de betreffende medicijnen.

en degenen die een kennis hebben in de zorg weten dit zelf ook.

Een beetje op internet surfen of een kennis in de zorg hebben geeft een onvolledig beeld van bijwerkingen en interacties van medicatie. Ook de fysiologische achtergronden zijn van belang om de situatie juist in te schatten.

Wat betreft ibuprofen/paracetamol sluit ik me bij Kanarie aan.

Kanarie: (eigen) veiligheid staat op nummer, dus gezeur over dat masker is vrij eenvoudig op te lossen. Zorg wel dat je met een (AMBU)mask geoefend hebt van te voren, het gaat iets lastiger dan het lijkt.

"Dan de scalpel en subcutalen naalden: dit is niets meer en niets minder dan pulk-gereedschap. Handig bij lastige blaartjes en spintertjes waarbij blarenprikker of pincet te kort schieten. Bovendien is een pincet niet steriel !"

Ben het met je eens hoor; het is prettig als je wat steriel materiaal bij hebt om eens wat te punniken. Maar het blijft voorzichtig omgaan met dit soort materiaal.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 24 september 2005, 20:22:29
je moet weten wat de bijwerkingen zijn en wat voor gevolgen het heeft als je brufen gebruikt met antistollingsmiddelen enz. want anders kom je in grote problemen en dan kun je i.pv uitdelen ook nog nawerk oplossen en hoe verklaar je het dan. want er zijn vaak mensen die antistollingsmedicijnen gebruiken die niet eens de effect weten als ze brufen of andere pijnstillers opeten. ik geloof dat de vraag naa rmij toe nu wel beantwoord is en als je meer wilt weten ga dan gewoon eens op internet surfen dan vind je genoeg informatie over de betreffende medicijnen.

en degenen die een kennis hebben in de zorg weten dit zelf ook.

Nee, want ik weet nog steeds niet welk boekje jij bedoeld  :-\

Ik weet wel dat in de zorg ongelukken gebeuren die nooit hadden mogen gebeuren.

Ik werk in de pharmaceutische industrie en weet dus ook dat een pallet papier ( = 1 exemplaar van het registratiedossier dat zo'n 150.000 A4 bladzijdes omvat)  naar Amerika gestuurd moet worden om op de amerikaanse markt te moeten leveren.
Als er toch aanklachten komen, dan kun je daarmee de schade van de amerikaanse claimcultuur indammen omdat je de bijwerkingen hebt gepubliceerd.  :-\

Ik weet dat een registratie dossier voor toffees ook de nodige ernstige risico's zou bevatten waarvan de mensheid nu geen weet heeft.

Ik weet ook dat een hulpvrager die om een pijnstiller komt vragen, over het algemeen over voldoende geestelijke vermogens beschikt, om te weten dat hij zichzelf het hardst te pakken heeft als hij medicijncombinaties slikt die hem in moeilijkheden kan brengen.  

Ik weet ook dat de kans dat ik iemand ernstig verwond door een, door mij veroorzaakt, ongeval vele malen groter is, dan de kans dat ik een hulpvrager schade aan zijn gezondheid toebreng door het geven van een of twee paracetamol tabletten en een glaasje water. (Ze krijgen ze niet mee  ;D)

Daar staat tegenover dat ik mij indirect moreel medeverantwoordelijk voel als de hulpvrager door zijn hoofdpijn een ongeluk veroorzaakt

Dus samenvattend ik geef hem die paracetamol en draag de schadepost van 10 eurocent als een man.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #33 Gepost op: 25 september 2005, 09:01:54
Een beetje op internet surfen of een kennis in de zorg hebben geeft een onvolledig beeld van bijwerkingen en interacties van medicatie. Ook de fysiologische achtergronden zijn van belang om de situatie juist in te schatten.

Ik ben nog steeds van mening dat dergelijke argumenten geuit moeten worden tegenover de mensen die beslissen of iets vrij verkrijgbaar is of niet. Als al die deskundigen samen tot de conclusie gekomen zijn dat het vrij te verkrijgen moet zijn, dan moet je niet het individu gaan aanvallen die zich conform die regels opstelt.

Het is heel gemakkelijk om te praten over veantwoordelijkhheid, maar in dit soort gevallen waar de patient zelf besluit om een bepaald geneesmiddel te gebruiken, draagt hij ook zelf de verantwoordelijkheid, dat is het principe van OTC midellen.
De drogist zal niet aangesproken kunnen worden op het feit dat een doosje verkocht is zonder afname van een volledige anamnese met de kennis die je graag aanwezig wilt hebben bij de verkoopster.
Waarom zou dat voor de EHBO'er die slechts verstrekt op verzoek wel moeten gelden ?

Gaan we nu ook de EHBO'er vervolgen die een 'klant' geen sigaretje weigert wanneer die er om vraagt ?

Wie wil je bij de AH verantwoordelijk gaan stellen, je pakt het doosje zelf uit het schap, er is niemend aan wie je dat moet vragen, is de casierre dan de pineut omdat die je heeft doorgelaten ?

Nogmaals, als men het met een bepaalde regel niet eens is moet men gaan klagen bij de mensen die die regel uitgevaardigd hebben en niet bij de mensen die met grotere zorgvuldigheid dan vereist slechts deze regel volgen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 25 september 2005, 11:53:37
Ik denk dat ik ook de morning afterpil in mijn tas ga stoppen, want die staat bij het kruidvat gewoon tussen de paracetamol en de anti-histaminica. Laat ik dat laatste ook maar meenemen, want er komen met enige regelmaat slachtoffers binnen die last hebben van een kleine allergische reactie op bijvoorbeeld een insectensteek of hooikoorts.

Waar leggen we de grens? Ik kan wel de hele drogisterij apotheek meenemen...

Zelfzorg of niet, het is allemaal medicatie, de EHBO'er rijkt het uit, en draagt dus de verantwoording.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 25 september 2005, 14:27:40
Ik denk dat ik ook de morning afterpil in mijn tas ga stoppen, want die staat bij het kruidvat gewoon tussen de paracetamol en de anti-histaminica. Laat ik dat laatste ook maar meenemen, want er komen met enige regelmaat slachtoffers binnen die last hebben van een kleine allergische reactie op bijvoorbeeld een insectensteek of hooikoorts.

Waar leggen we de grens? Ik kan wel de hele drogisterij apotheek meenemen...

Zelfzorg of niet, het is allemaal medicatie, de EHBO'er rijkt het uit, en draagt dus de verantwoording.

Ik denk dat op EHBO posten in de maanden augustus en september met regelmaat preventief anti-histamine toedienen bij slachtoffers van insectenbeten.
De een gebruikt prikweg de ander gebruikt daarvoor Azeron. (Uiteraard zij van beide middelen ook andere merken op de markt)

En de werkzame stof in Azeron bevat o.a. een anti histamine.

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 25 september 2005, 15:07:20
En om dit soort discussies nou te voorkomen ben ik een hevig voorstander van centraal beheer en uitgifte van tassen voor hulpverleningen en een verbod op het gebruik van eigen tassen tijdens hulpverleningen.
Hierdoor krijg je eenduidig ingerichte tassen, kwalitatief goed materiaal wat niet over de houdbaarheidsdatum is en geen oeverloze discussies over wat er wel en niet in mag.

medic1978

• Gast
Reactie #37 Gepost op: 25 september 2005, 16:01:18
chopsicks :   daar ben ik het helemaal mee eens.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 25 september 2005, 16:32:26
Ik ook... maar ik geloof dat ik daarmee tegen een tendens inga...  :-\
Arts  www.alphalog.nl

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 25 september 2005, 16:42:55
Ik ben het er ook mee eens, hoewel ik wel een eigen tas heb. Waarom dat dan? Omdat ik in mijn tas precies weet wat er inzit en waar het zit. Hij is gewoon gevuld volgens tas-vulling zoals ik die bij mn afdeling heb gekregen, hooguit dat er van sommige soorten wat meer in zit.

Ik wil in geval van spoed niet moeten zoeken waar wat zit, omdat ik mijn tas zelf heb ik gericht weet ik ook precies waar een bepaald iets zit. Ook voordeel van eigen tas: bij kleinere evenementen hoef ik niet eerst langs het RK gebouw om materiaal op te halen.

Optie: de afdeling geeft een lijst uit van wat er wel/niet in mag zitten?