Met andere woorden: iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag. Helemaal mee eens. Helaas vinden de meeste MMA's in Nederland dat wij verantwoordelijk zijn voor het gedrag van onze cliënten/patiënten/klanten. Daarom ben ik mijn heil gaan zoeken in een andere sector. Wellicht snap je mijn reactie samen met onze Vlaamse collega.
Ik begrijp het heel goed en ik verwijt ook helemaal niemand van politie of ambulancedienst dat zij zich zorgen hebben gemaakt om deze patient. Het is op zich niet zo lastig omdat je als ambulanceverpleegkundige al bereikt hebt dat de man toch even de ambulance is ingestapt waardoor je goed licht hebt en ook meer rust om met deze man te spreken en hem wat beter te kunnen onderzoeken (let wel: als hij het wil toelaten).
Je kan hem vertellen dat jij vindt dat het helemaal niet zo goed met hem gaat en je moet hem zelfs vertellen dat jij als ambulanceverpleegkundige bang bent dat zijn hart kan gaan stoppen en je hem daarom graag naar het ziekenhuis wil brengen.
Als de man zegt dat hij weg wil behoor je hem te vragen of hij weet wat jij hem gezegd hebt. Als hij de hele boodschap kan herhalen dat jij hem naar ziekenhuis wil brengen omdat je bang bent dat zijn hart er mee gaat stoppen en jij van mening bent dat het beroerd met hem gaat weet je dat hij niet wilsonbekwaam is en precies weet wat je hem gezegd hebt.
Kortom op basis van de casus zou ik me wel zorgen maken over deze man maar voel me niet verantwoordelijk voor deze man. De man is niet mijn patient omdat hij compos mentis is en zegt niet mijn patient te willen zijn.