Ik ben voorstander van het systeem wat in een groot deel van de VRR wordt toegepast. Bij gebouwen brand klein gelijk met 2 TS'en en RV gaan rijden, vaak nog aangevuld met een SIV . Eenmaal TP wordt pas gekeken of de 2de TS en/of RV nodig is. Waarom dat in Hellevoet niet gebeurt snap ik niet.
Met de moderne technologie moet het toch ook mogelijk zijn voor meldkamers om mee te kijken met de bezetting op posten. Nu weet ik dat brandweerrooster ook geen 100% garantie geeft, maar het kan op de meldkamer wel een indicatie zijn. Ongeacht de bezetting dus altijd de lokale post alarmeren en als volgens het bezettingssysteem blijkt dat er mogelijk krapte is, dan wordt op voorhand de volgende auto meegestuurd.
Brandweerrooster heeft daar zelfs een apart scherm voor dat op de meldkamers geïmplementeerd kan worden begreep ik. Die zien dan direct aan het kleurtje of een post op pad kan (groen=meer dan voldoende bezetting, oranje= in principe voldoende bezetting, mits iedereen opkomt die is aangemeld en rood= in principe te weinig bezetting, alhoewel er ook nog mensen extra op kunnen komen).