Artsen hebben op grond van de Wet BIG zelfstandige bevoegdheid. Als zij bekwaam zijn mogen zij op eigen gezag een indicatie stellen en een voorbehouden handeling uitvoeren.
Ze mogen dus de hele geneeskunde in de volle breedte beoefenen. De Nederlandse wet stelt hier de kaders, anesthesiologen bepalen helemaal niks. Wat ze daar in andere landen van vinden is niet relevant in deze discussie.
Ik denk niet dat we de discussie moeten kantelen. We hebben het hier over een Nederlandse ontwikkeling en ik vind dit een prima initiatief. Daar zitten misschien wat haken en ogen aan, maar dat wordt wel opgelost. Verder moeten we het niet ingewikkelder maken dan strikt noodzakelijk. Deze artsen werken gewoon conform de vigerende protocollen en staan, net als verpleegkundigen, onder supervisie van de MMA. Zo blijft uniforme uitvoering van het LPA geborgd.
Ik stam nog uit de tijd dat we het moesten doen zonder de SEH-arts KNMG. Geen mens heeft ooit geroepen dat deze dokters het werk van de SEH-verpleegkundige moesten gaan doen en zich moesten gaan houden aan ieder vigerende protocol voor SEH-verpleegkundigen. Als het je lukt om in 3 jaar van een basisarts een goede SEH arts te kunnen maken moet het je ook kunnen lukken om in 2 jaar van een basisarts een goede prehospitale arts te kunnen maken.
In Nederland kan een MMA een SOA-arts zijn. Deze arts is bevoegd maar niet bekwaam om bijv. prehospitale thoracotomie uit te voeren. Supervisie door MMA of de MMA een protocol laten schrijven voor een arts die wel bekwaam is lijkt me ook binnen de Nederlandse wetgeving onmogelijk. Immers onbekwaam maakt onbevoegd.
Vigerend protocol is iets vloeibaars. Nieuwe inzichten of nieuwe ontwikkelingen, bijv. bekwame artsen in dienst van RAV kunnen de aanleiding zijn om een nieuw protocol te schrijven of een richtlijn op te stellen voor deze prehospitale artsen.
Ik denk dat artsen in dienst van een RAV niet zorgen voor verdringing van ambulanceverpleegkundigen en niet zorgen voor verdringing van HEMS-artsen. Ze vullen het grijze gebied in en er zal een zekere overlap zijn.