Zo dan... Wauw....
Dat maakt meer los dan verwacht. Maar leuk. Erg leuk...
Ten eerste even een toelichting op de term "leek" die ik gebruik: ik ben BHV opgeleid, dus de basisprincipes ken ik, en door mijn huidige werk maak ik net even wat meer kans dan een volslagen leek om voor de situatie zoals geschetst te komen staan. Maar ik ben en blijf een leek. Ik kan niet of nauwelijks inschatten wat voor fase een binnenbrand heeft bereikt of hoe de rook zich gedraagt.
Als ik het hele verhaal zo lees dan krijg ik wel de neiging om (na een verkenning, alarmering etc) een ruit in te gooien... En wellicht aan twee kanten.
De reden dat ik hiervoor zou kiezen is dat ik niet het gevoel heb dat ik de situatie er veel erger mee kan maken. Natuurlijk is een flashover / backdraft of wat voor spannende ontwikkeling bij brand dan ook een verergering maar: dat slachtoffer maakte vlak voor die spannende ontwikkelingen m.i. toch al geen kans meer. Of zeg ik nu heel rare dingen?
Nee, het is mij te doen om die situaties waarbij we nog redelijk op tijd bij een brand arriveren, er staat een pan op het gas in brand en die zet de woning vol rook, een smeulende sigaret is in de bank gerold en veroorzaakt daar allemaal onhebbelijkheden etc. Het zijn dan vaak mensen die door andere omstandigheden dan puur de rook niet in staat zijn geweest zelf naar buiten te komen. De bejaarde vrouw die de brand wilde doven en viel, de alcoholist die een snuifje had genomen en daarbij zijn peuk vergat. Volgens mij kunnen we die mensen nog wel redden door te "beluchten".
Kortom: baat het niet dan schaadt het slechts een beetje, en iig niet meer het slachtoffer...
De rook in lopen zou ik niet snel doen. Dat is nu voor mij ook niet het punt ter discussie. Althans, dat zeg ik nu, ik weet oprecht niet hoe ik handel als ik een kind hoor gillen oid. Dan gaan andere processen mijn handelen bepalen.