Maar welke dan? Als marineman ben ik ernstig benieuwd, want ik weet hoe de situatie bij ons is.
Ik begrijp je standpunten vanuit jouw positie, ook al is mijn visie anders. En ik wil je vragen, om advocaat van de duivel te spelen in een gedachtenexperiment.
Stel dat de politiek een beroep doet op jouw deskundigheid in marinezaken. Stel dat wordt besloten om in totaal duizend Nederlandse marinemensen in deeltijd in te zetten voor de kustwacht, voor bewaking van Nederlandse zeehavens en voor de waterpolitie op Nederlandse binnenwateren. Want stel dat de politiek denkt, dat Poetin voorlopig niet binnenvalt, en dat ze vinden dat we al meer dan genoeg doen aan buitenlandse militaire missies.
Welke mariniers (met welke marinetaken) kunnen daarvoor het best worden gekozen, ook al gaat dat misschien hevig ten koste van onze militaire slagkracht? Of wat is daarin de minst slechte keuze?
En welke marinevaartuigen kunnen zo nodig worden vervangen, door vaartuigen die zowel geschikt zijn voor civiele bewakingstaken, als voor bepaalde militaire missies, ook al gaat dat misschien ernstig ten koste van onze militaire capaciteit?
En is het trouwens niet verstandig, om een deel van het defensiebudget en het politiebudget, te besteden aan wereldwijde (en landelijke) vredeseducatie via internet en radio? Bijvoorbeeld via voorlichting over conflictbemiddeling en verdraagzaamheid.