Ja, wat jij zegt klopt. Als jij als veiligheidskundige een advies moet geven aan beleidersmakers wat zou je adviseren als je moet kiezen tussen iemand met bomvest in de vertrekhal van Schiphol of iemand met bomvest in een auto in een filefuik langs de A4?
Natuurlijk ga ik dan voor de filefuik langs de A4.
Maar het probleem is dat het probleem verplaatst is en niet opgelost is.
Je hebt de materiele schade die je in de vertrekhal wel zou hebben niet meer, maar het probleem van het tegengaan van aanslagen op soft targets heb je wel.
Dan is de keuze snel gemaakt. Vervolgens komt alleen de vraag, HOE dat dan in de praktijk geregeld zou kunnen worden? De ruimte om Schiphol is zeer beperkt. De A4 ligt op ongeveer 500 meter van de aankomst/vertrekhal. Daartussenin is alles volgebouwd. De hele infrastructuur zal aangepast moeten worden, dan kost vele tientallen veelvouden van de door jou genoemde jaarwinst van de luchthaven.
Wanneer je een hele nieuwe luchthaven gaat bouwen, zoals in Dubai, dan kan je makkelijk rekening houden met al deze zaken. Feit is gewoon dat de meeste luchthavens helemaal niet zo makkelijk aan te passen zijn en je dus helaas zal moeten accepteren dat een aanslag zoals in Brussel plaats zal kunnen vinden. Daarom is het zo belangrijk om via intelligence terroristen te lokaliseren voordat zij hun daden begaan.
De A4 ligt op zeker 1-1.5km van de aankomst- en vertrekpassages en dus zeker 1.5-1.7km tot de hallen zelf.
De wegen liggen vrij van bebouwingen en wanneer deze controlezones op de juiste plekken ingericht worden, blijft Schiphol in zijn totaliteit ongedeerd wanneer er een bom afgaat binnen zo'n controlezone
Mag je daarnaast wijzen op het feit dat de luchthaven in Dubai al grotendeels af is en vele malen groter is dan Schiphol?
Er moeten dan ook veel meer personen en voertuigen gecontroleerd gaan worden. Daarbovenop wordt de ring steeds groter, en zijn er dus ook veel meer mogelijkheden om gaten in de ring te vinden.
Gelet op
alleen het autoverkeer: De ring wordt juist steeds kleiner, je hebt maar twee toeritten naar Schiphol, op Schiphol zelf heb je tal van doorgangen.
Gelet op
alleen het treinverkeer: De ring wordt inderdaad groter. Als je namelijk op bijvoorbeeld Amsterdam Zuid, Amsterdam en Hoofddorp gaat controleren dan "voorkom" je alleen aanslagen in de vertrek- en aankomsthallen op Schiphol. Maar hiermee vergeet je wel de soft targets zoals Amsterdam Centraal, Utrecht, Arnhem e.d. en daarnaast blijven deze bereikbaar via alle andere kleinere stations waar iedereen in kan stappen.