Iemand ervaring met compacte brancards?

Auteur Topic: Iemand ervaring met compacte brancards?  (gelezen 9696 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2016, 10:05:01
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1416091 date=1459238026
Paar jaar terug is er in Nijmegen met de 4DF met zo een zeil geëxperimenteerd. Het beviel goed volgens mij.

Natuurlijk bevalt het goed. Het is een heel groot probleem om bij de hele drukke, grote evenementen hulp te bieden aan iemand met medische problematiek ondanks dat er hier mensen zijn die beweren dat je gewoon met een brandcard, trolley of rolstoel door de mensenmassa kan komen.

Grote ambulancediensten die regelmatig met hele grote (vaak internationale) evenementen zijn direct samen aan de slag gegaan op het moment dat duidelijk was dat de onzin van het planken definitief verleden tijd was.

Je kan het je namelijk niet veroorloven om met draagzeil slachtoffers te vervoeren als planken evidence based is.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2016, 11:07:56
Citaat van: oma link=msg=1416097 date=1459238701
Natuurlijk bevalt het goed. Het is een heel groot probleem om bij de hele drukke, grote evenementen hulp te bieden aan iemand met medische problematiek ondanks dat er hier mensen zijn die beweren dat je gewoon met een brandcard, trolley of rolstoel door de mensenmassa kan komen.

Grote ambulancediensten die regelmatig met hele grote (vaak internationale) evenementen zijn direct samen aan de slag gegaan op het moment dat duidelijk was dat de onzin van het planken definitief verleden tijd was.

Je kan het je namelijk niet veroorloven om met draagzeil slachtoffers te vervoeren als planken evidence based is.

Tijdens de feesten in Nijmegen lag het zeil op twee posten. Een aantal keer is het bike-team gestuurd om het zeil op te halen en naar een slachtoffer te brengen (waar natuurlijk al wel andere hulpverleners waren).

Werkte fijn en je ligt er als slachtoffer ook wat beter op dan op een nato brancard. Je hebt minder het gevoel er af te kunnen vallen. Daarnaast kunnen hulpverleners er ook makkelijker mee doorlopen dan met een nato brancard. Je hoeft niet perse met elkaar in de maat te marcheren omdat hij anders scheef gaat.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 29 maart 2016, 11:16:16
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1416108 date=1459242476
Tijdens de feesten in Nijmegen lag het zeil op twee posten. Een aantal keer is het bike-team gestuurd om het zeil op te halen en naar een slachtoffer te brengen (waar natuurlijk al wel andere hulpverleners waren).

Werkte fijn en je ligt er als slachtoffer ook wat beter op dan op een nato brancard. Je hebt minder het gevoel er af te kunnen vallen. Daarnaast kunnen hulpverleners er ook makkelijker mee doorlopen dan met een nato brancard. Je hoeft niet perse met elkaar in de maat te marcheren omdat hij anders scheef gaat.

Precies, ik ben blij te lezen dat men ook eens kijkt naar het slachtoffer. Het is belangrijk om te weten hoe de slachtoffers het ervaren. Slachoffers bij ons ervaren het ook als prettig en op zich ook als comfortabel gezien de lastige omstandigheden.

Er staat je bitter weinig in de weg om dit ouderwetse concept weer nieuw leven in te blazen als 'evidence based' je niet meer in de weg zit, slachtoffers het als prettig ervaren en de hulpverleners het als makkelijker, sneller en prettiger ervaren.

Veel forumleden praten erg graag over kosten, ondanks dat goede hulpverlening geld mag kosten. Goede hulpverlening is geen luxe product. De kosten van een goed reusable draagzeil valt in het niet t.o.v. de opklapbare/opvouwbare, hippe brancards die door veel leveranciers op de markt worden gebracht.

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 29 maart 2016, 11:47:47
@oma (helaas ligt de citeer functie er blijkbaar even uit)Wou je nou zeggen dat ik geen ervaring heb met patiënten vervoeren op grote evenementen en in drukke mensenmassa's?
Een draagzeil kan handig zijn maar ook daarvoor heb je ruimte nodig. Een trolley is niet zo breed en heb je voldoende aan 2 man voor transport, de andere mensen die je dan over hebt kunnen vooruit lopen. Mensen gaan vanzelf aan de kant als ze een brancard in hun rug voelen duwen en mensen met handschoenen aan zien.

Ik zou zorgen dat je ze beiden hebt op een evenement. Een trolley ligt voor een pt nog fijner dan een draagzak. En voor de omgeving ziet een trolley er ook minder schrikwekkend uit dan een draagzak. Er werd door de ts gevraagd om onze ervaring. Hierbij dus die van mij zonder eens anderen af tr kraken op hun ervaring ;)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 29 maart 2016, 11:54:32
Citaat van: cavia link=msg=1416117 date=1459244867
@oma (helaas ligt de citeer functie er blijkbaar even uit)Wou je nou zeggen dat ik geen ervaring heb met patiënten vervoeren op grote evenementen en in drukke mensenmassa's?
Een draagzeil kan handig zijn maar ook daarvoor heb je ruimte nodig. Een trolley is niet zo breed en heb je voldoende aan 2 man voor transport, de andere mensen die je dan over hebt kunnen vooruit lopen. Mensen gaan vanzelf aan de kant als ze een brancard in hun rug voelen duwen en mensen met handschoenen aan zien.

Ik zou zorgen dat je ze beiden hebt op een evenement. Een trolley ligt voor een pt nog fijner dan een draagzak. En voor de omgeving ziet een trolley er ook minder schrikwekkend uit dan een draagzak. Er werd door de ts gevraagd om onze ervaring. Hierbij dus die van mij zonder eens anderen af tr kraken op hun ervaring ;)

Je mag mijn citeerfunctie wel even lenen als je wilt ;)

Ik zeg toch niet dat jij geen ervaring hebt op grote evenementen in drukke mensenmassa.

Het kan dat wij een andere definitie hanteren. London Ambulance Service heeft een foto gepost van een druk evenement en grote mensenmassa (notting hill carnival).

Ik hanteer dezelfde definitie als het gaat om grote en drukke evenementen. Jij sprak over een houseparty. Ik geloof je als jij zegt dat het prima lukt met een rolstoel. Ik weet zeker dat het London Ambulance Service of ons niet gaat lukken zodra wij er het predikaat groot en druk evenement aan gaan hangen.

Ik ben wel erg nieuwsgierig naar wat je als hulpverlener te maken hebt met wat er minder schrikwekkend uitziet voor de omgeving. Waarom schrikt de omgeving minder van een trolley?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 29 maart 2016, 12:10:32
Hierbij dus die van mij zonder eens anderen af tr kraken op hun ervaring ;)

Ik stoor mij aan dit soort lange tenen van forumleden. We zijn allemaal lid van een discussieforum. Het zegt dus dat forumleden het niet per definitie met elkaar eens hoeven te zijn.

Ik schreef:

Citaat van: oma link=msg=1416097 date=1459238701
Het is een heel groot probleem om bij de hele drukke, grote evenementen hulp te bieden aan iemand met medische problematiek ondanks dat er hier mensen zijn die beweren dat je gewoon met een brandcard, trolley of rolstoel door de mensenmassa kan komen.

Wat is precies het afkraken? Ik schrijf zelfs "mensen die beweren" om te voorkomen dat het de aanleiding is om het weer persoonlijk te maken. Jij spreekt mij rechtstreeks aan en uit een beschulding aan mijn adres dat ik iemand zou afkraken (uiteraard weer met het knipoogje om het achteraf te kunnen afdoen als cynisme, grapje, etc).

Het moderatorteam wil graag een serieus inhoudelijk discussieplatform met hulpverleners op nummer 1. Het is misschien verstandig om de emoticons te verwijderen. Hulpverleners gebruiken normaal ook geen emoticons als ze schriftelijk een discussie voeren of met elkaar communiceren. Emoticons passen beter bij pubermeiden op facebook.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #26 Gepost op: 29 maart 2016, 12:12:59

Als wij bij een evenement een slachtoffer in de mensenmassa ligt dan nemen wij altijd beveiliging/politie mee het veld in. Zij zorgen dat wij bij het slachtoffer komen, eventueel daar werkruimte hebben en dus kunnen behandelen (mocht dit direct nodig zijn), en ook als we weer weg gaan met slachtoffer zorgen zij ervoor dat er loopruimte komt. Of dit nu met een brancard is of lopend. Zij zorgen dat wij ons werk kunnen doen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 29 maart 2016, 12:19:07
Citaat van: oma link=msg=1416124 date=1459246232
Ik stoor mij aan dit soort lange tenen van forumleden. We zijn allemaal lid van een discussieforum. Het zegt dus dat forumleden het niet per definitie met elkaar eens hoeven te zijn.

Ik schreef:

Wat is precies het afkraken? Ik schrijf zelfs "mensen die beweren" om te voorkomen dat het de aanleiding is om het weer persoonlijk te maken. Jij spreekt mij rechtstreeks aan en uit een beschulding aan mijn adres dat ik iemand zou afkraken (uiteraard weer met het knipoogje om het achteraf te kunnen afdoen als cynisme, grapje, etc).

Het moderatorteam wil graag een serieus inhoudelijk discussieplatform met hulpverleners op nummer 1. Het is misschien verstandig om de emoticons te verwijderen. Hulpverleners gebruiken normaal ook geen emoticons als ze schriftelijk een discussie voeren of met elkaar communiceren. Emoticons passen beter bij pubermeiden op facebook.
Hij doet het weer!

Het ging mij meer om de toon in het algemeen op het forum soms, vooral in het medische gedeelte. Maar dat is even offtopic.

Ik vindt een binnenfeestje van 40.000 man best veel. Daarop gaat het naar mijn mening net zo goed met een trolley als met een draagzak. Een buitenevenement in de modder is daar in tegen een ander verhaal. Daar kom je met een trolley niet zo ver.

De reactie die ik vaak hoor van mensen is dat een draagzak ze doet denken aan een lijkenzak en alsof er iemand in paniek weg gehaald moet worden. Lijkt toch een beetje alsof je menswaardigheid aangetast wordt. Het lijkt me een ander verhaal bij verhalen alsop het vliegveld paar dagen geleden. Heb zelfs afvalkliko's gebruikt zien worden om in noodgevallen patiënten te vervoeren uit een gevaarlijke geënsceneerde omgeving. Was toen m.i. Een nette oplossing in die casus (landelijke rampenoefening in de Arena jaren terug)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 29 maart 2016, 12:22:42
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1416126 date=1459246379
Als wij bij een evenement een slachtoffer in de mensenmassa ligt dan nemen wij altijd beveiliging/politie mee het veld in. Zij zorgen dat wij bij het slachtoffer komen, eventueel daar werkruimte hebben en dus kunnen behandelen (mocht dit direct nodig zijn), en ook als we weer weg gaan met slachtoffer zorgen zij ervoor dat er loopruimte komt. Of dit nu met een brancard is of lopend. Zij zorgen dat wij ons werk kunnen doen.

Op 18 december hebben wij hier altijd national day vuurwerkshow. De politie is samen met andere diensten maanden bezig om het evenement voor te bereiden. Ze weten dat er honderdduizenden mensen naar 1 lokatie gaan komen. Ze gaan dan de mensenmassa sturen bijvoorbeeld door gebruik van dranghekken en verplichte looprichtingen.

In London zie je soortgelijke situaties tijdens notting hill carnival en new years eve. Het zijn geen evenementen waar je alleen te maken hebt met lokale of nationale populatie maar evenementen met een grote aanzuigende werking uit de hele regio. Er gaan jaarlijks veel mensen die niet uit UK komen naar Londen om oud en nieuw te vieren. Bij ons komen er in de loop van 18 december veel extra passagierstoestellen aan met mensen uit de hele regio die het vuurwerk willen bekijken.

Je weet dat er mensen flauwvallen op de looproutes. Het is al een prestatie op zich om snel bij het slachtoffer te zijn. Je komt er niet doorheen als je te veel bij je hebt. Het is zelfs onmogelijk om tegen de stroom in te bewegen, je moet met je slachtoffer mee in de looprichting van de mensenmassa en weten waar de volgende EHBO/ambulancepost is.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #29 Gepost op: 29 maart 2016, 12:25:54
Een idee dan op strategische plekken langs de looproute o.i.d. teams neer te zetten? Ik had het dan over een evenement die wij als Rode Kruis afdeling jaarlijks draaien waar +/- 23.000 mensen op 1 plein staan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel