Verschillende sigmakleding

Auteur Topic: Verschillende sigmakleding  (gelezen 19588 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jeroen28

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2003, 09:02:27
EHBOér slaat de spijker op zijn kop!

Je kijkt niet naar iemand zijn kont dus hoe weet je dan of je als slachtoffer tegen een ambulanceverpleegkundige je letsel staat uit te leggen of tegen een assisternd SIGMA lid.

Kortom dit gaat bij incidenten tot verwarring en waarschijnlijk fouten leiden.

Eric

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2003, 17:00:25
Hallo,

Ik denk dat het niks uitmaakt of het S.O. zijn/haar letsel bespreekt met een ambu- of een sigmalid, het S.O. kan zijn verhaal kwijt en dat is veel belangerijker.
Alleen het sigma lid mag geen diagnose stellen, maar kan dat weer het ambupersoneel overleggen.

Eric
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2003, 18:50:28
Het maakt zeker niets uit tegen wie het so zijn verhaal doet, maar wel als hij vervolgens te horen krijgt dat hij (SIGMA lid) 'niets' mag en met een beetje pech het hele verhaal nog eens een keer mag gaan vertellen tegen de pleeg!
Verschil moet er zijn. Het is erg lovend dat er gekozen is voor één kleur uniform omdat het een eenheid is, maar voor de duidelijkheid is het absoluut niet goed.

Christian

Rolf

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2003, 23:59:58
Citaat
Klopt helemaal Maarten!
Weet jij dan wat SITMA betekent?!

Ik wil niet steuken maar ik dacht dat het SITMA op een aanhang wagen stond die deel uitmaakte van de stand van de Dierenambulace? ;D

En als ik gelijk heb geeft dit weer een hééééle lange discusie :P

Groetjes Rolf
P.S. zou het een goede zaak vinden als de landelijk Dierenambu ver./org. een uniform kelding advies zou uitbrenegen zodat je weet wie er tegenover je staat.
Net als bijn de EHBO vereningen hier zou de landelijke federatie ook eens over moeten denken.

martin

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2003, 13:08:05
Het SITMA-team zijn onze collega´s. kijk maar eens op http://members.lycos.nl/sitma/index.htm  
voor meer info over SITMA.

mvg
Martin
côördinator SIGMA-Breda

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2003, 23:01:59
Je kijkt niet naar iemand zijn kont dus hoe weet je dan of je als slachtoffer tegen een ambulanceverpleegkundige je letsel staat uit te leggen of tegen een assisternd SIGMA lid.

Hoe zit dat dan met de ambulancechauffeurs van het ambuteam ? Die zijn ook geen verpleegkundige.

Veel SIGMA groepen lopen in rode overalls met geel bovenstuk rond. En in hoeverre valt het een slachtoffer op dat wie SIGMA is en wie deel uitmaakt van het MMT-arts.

Tenslotte lopen wij bij een grote inzet rond in de gele SIGMA hessen, waarbij op de voorkant een opvallend rood kruis is aangebracht.

Het probleem zit niet in de kleuren van het pak.
Het probleem zit in de mentaliteit van degene die in de pakken zitten.

Als we met zijn allen, met respect voor elkaar, van elkaar weten wat we kunnen en vooral wat we niet kunnen, dan ontstaat er geen verwarring onder de hulpverleners die de hulpverlening uitvoeren.

Het gaat er niet om of de slachtoffers het onderscheid kunnen maken, maar dat de collega's weten wie wat is.

Ik werd in Rosmalen als "SIGMA" man in ambulancekleuren aangesproken door een SIGMA in cognito of ik naar een man met cardiale klachten wilde komen. (lag vlak bij). Na de vitale functies te hebben gecontroleerd (EHBO) en de man vertelde dat hij bekend was met cardiale klachten, heb ik het slachtoffer verteld dat ik een verpleegkundige wil waarschuwen om hem verder te onderzoeken. (EHBO)

Even daarna stond een man in een blauwe trui achter me die even aanstalte maakte om een opmerking te maken en meteen daarna zich weer terugtrok.

Hij bleek een avk te zijn, maar wilde niet tussen beide komen omdat het in zijn ogen goed ging.

En daar zit de kneep. Hij respecteert mij en hetgeen ik doe en ik weet mijn plaats in de keten en heb hem meteen gevraagd het van mij over te nemen en gezegd dat ik hem zal assisteren in afwachting van de komst van de gewaarschuwde AVK.

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #16 Gepost op: 15 mei 2003, 18:13:40
Mooi verhaal Maarten,

ik was zaterdag op dezelfde beurs en maakte daar deel uit van dezelfde sigma-groep waar jij lid van bent.

Ik heb daar veel sigma-vrijwilligers gesproken uit zeer verschillende regio's. Uit die gesprekken bleek dat de GGD HVB het toch goed voor elkaar heeft. Niet alleen met de kleding, ook met de opzet van het sigma, de nascholing etc.

Wat ik van veel vrijwilligers hoorde is dat zij "er maar een beetje bijhangen"  en dat is gelukkig bij ons in de regio niet het geval. Samen uit, samen thuis en opruimen doe je met elkaar, dus sigma-vrijwilligers en de beroepskrachten uit het ambu-team.

Bij ons in de regio heb ik het gevoel een gewaardeerd collega te zijn van het beroepspersoneel. Dit hangt niet samen met de kleding, maar heeft met de instelling van zowel de proffesionals als van de vrijwilligers te maken.

Bij ons in de regio hebben naar mijn gevoel alle vrijwilligers de instelling van "schoenmaker blijf bij je leest" wordt je ingezet als sigma-lid, pas je het geleerde toe uit de HOC opleiding en anders je standaard-ehbo.

Hang vooral als sigmalid niet de stoere man/vrouw uit, daar wordt toch heel snel doorheen geprikt en je staat alleen voor paal.

Groeten, Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

Robert

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2003, 23:07:56
Troost u allen, in het convenant met het NRK en de Raad van RGF´en zal er een éénduidige kleurstelling en kledinglijn worden geadviseerd aan de GHOR regio´s. Het duurt wel even voordat Nederland er eenduig bijloopt.

GR JR

EHBO Eindhoven

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 14 juli 2003, 19:39:06
Dat is mischien wel leuk gevonden een pet waar Sigma op staat, alleen hoe zet je die pet op als je al standaard een helm op hebt?

Ik vernam recentelijk van een Belgische collega dat een pet veel veiliger is dan een helm ......

Jan EHBO

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 15 juli 2003, 20:03:25
Dat klopt.

Wetenschappelijk onderzoek in België heeft aangetoond dat bij een val van grote hoogte er geen schade aan de pet was, terwijl de helmen in stukken uit elkaar spatten...