Verschillende sigmakleding

Auteur Topic: Verschillende sigmakleding  (gelezen 19038 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #80 Gepost op: 15 december 2003, 18:32:05
Herkenbaar vindt ik een hulpverlener die in één bepaald uniform loopt. Je denkt toch niet dat het publiek al die , steeds maar weer wisselende uniformen uit z'n hoofd gaat leren? Een geneeskundig éénduidig uniform voor alle GHOR- rode kruis- Sigma Ambu Ehbo en weet ik wat al niet meer hulpverleners met voor iedere dicepline  een opschrift en embleem. Richt je eerst maar eens op het grote publiek en maak de naam GHOR en Sigma bekender.

Henk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #81 Gepost op: 15 december 2003, 18:49:39
De naamsbekendheid voor het publiek is totaal onbelangrijk en verspild geld, het gaat erom dat de hulpverleners elkaar kennen!

Christian


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #82 Gepost op: 15 december 2003, 20:59:20
De naamsbekendheid voor het publiek is totaal onbelangrijk en verspild geld, het gaat erom dat de hulpverleners elkaar kennen!

Christian

Nou, ik heb genoeg aan een logo met opdruk. Ik weet niet hoe oplettend mijn collega's zijn, maar ik ben niet de beste op dat gebied. En toch heb ik zelfs genoeg aan een rode band om een helm om eruit te kunnen pikken wie ik nodig heb, geen heel uniform!

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #83 Gepost op: 20 december 2003, 18:36:01
Hadden we niet ooit een discussie dat het juist de slachtoffers waren die hun ziel en zaligheid vertelden aan sigma-leden die aangezien werden voor ambulance verpleegkundigen


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #84 Gepost op: 20 december 2003, 19:01:08
Om nog wat olie op het vuur te gooien...waarom moeten de hulpverleners uit 1 veld allemaal hetzelfe uniform aan..dat is bij de brandweer toch ook niet zo? ;D

Daarnaast is het zo dat er onderzoek is gedaan naar de herkenbaarheid van de strepen op de helm bij de brandweer..helaas wsa 1 conclusie hieruit dat dit niet werkte en veel onduidleijkheid gaf...voornamelijk bij vrijwilligerskorpsen (want die hebben soms meerdere bevelvoerders in 1 ploeg zitten).

Ik ben van mening dat, ongeacht het veld waarbinnen je werkzaambent, elke discipline (arts/vpk/chauffeur/ehbo'er) zijn eigen identificatie moet krijgen. Het simpelste is dit door te doen dmv belettering op voorzijde en achterzijde. Ook is het zo dat er bij een ramp i.p. altijd een helm moet worden gedragen. Zowel door de ambuvpk als door de sigma leden. Hierop zouje dan ook het onderscheid kunnen maken. Maar is het ook niet zo dat er al onderscheid is? Want volgens mij (en ik kan het mis hebben hoor) heeft het Hoofd Gewondennest eenrode band op de helm.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #85 Gepost op: 20 december 2003, 19:27:52
Om nog wat olie op het vuur te gooien...waarom moeten de hulpverleners uit 1 veld allemaal hetzelfe uniform aan..dat is bij de brandweer toch ook niet zo? ;D

Daarnaast is het zo dat er onderzoek is gedaan naar de herkenbaarheid van de strepen op de helm bij de brandweer..helaas wsa 1 conclusie hieruit dat dit niet werkte en veel onduidleijkheid gaf...voornamelijk bij vrijwilligerskorpsen (want die hebben soms meerdere bevelvoerders in 1 ploeg zitten).

Ik ben van mening dat, ongeacht het veld waarbinnen je werkzaambent, elke discipline (arts/vpk/chauffeur/ehbo'er) zijn eigen identificatie moet krijgen. Het simpelste is dit door te doen dmv belettering op voorzijde en achterzijde. Ook is het zo dat er bij een ramp i.p. altijd een helm moet worden gedragen. Zowel door de ambuvpk als door de sigma leden. Hierop zouje dan ook het onderscheid kunnen maken. Maar is het ook niet zo dat er al onderscheid is? Want volgens mij (en ik kan het mis hebben hoor) heeft het Hoofd Gewondennest eenrode band op de helm.

Mee eens:
Citaat
eigen identificatie moet krijgen. Het simpelste is dit door te doen dmv belettering op voorzijde en achterzijde.

maar ik vind het totaal onzinnig om tweeëntwintig totaal verschillende uniformen te bedenken die het publiek en de medehulpverleners vervolgens uit het hoofd moeten zien te leren.

Omdat iedereen appart wil zijn. Voor als er zich iets voordoet. Een keer. Ooit.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #86 Gepost op: 30 januari 2004, 00:19:41
We hebben de kleding gehad. Erg mooi. Het lijkt op de kleding van het MMT, geel met rood.
Op de jas staat op de achterkant SIGMA, links voor het Rode Kruis logo, rechts voor het GHOR logo. De broek is rood met een Rode Kruis riem en de polo is geel met reflecterende strepen met op de achterkant ook SIGMA.
Al met al een uitrusting om trots op te zijn!

Als ik een foto heb zal ik 'm hier posten.

Christian


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #87 Gepost op: 30 januari 2004, 00:30:17
Christian
Is dit de nieuwe kleding die landelijk ingevoerd wordt?
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #88 Gepost op: 30 januari 2004, 00:34:36
Nee. Ik heb het gevraagd maar er werd gezegd dat het de kleding kleur is van Brabant en dat daar naar is gekeken.
Enkele van de Zeeuwse SIGMA leden zijn naar West-Brabant gegaan voor het volgen van de lessen, omdat het team van Schouwen-Duiveland/Tholen is opgeheven. Enige uniformiteit is dus wel praktisch.
Maar het is dus geen landelijke kledingrichtlijn.

Christian


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #89 Gepost op: 30 januari 2004, 00:38:49
oke bedankt
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN