Middel hulpverlening (voertuig te water) Hoofdweg - Buitenkaag 31-03-2016

Auteur Topic: Middel hulpverlening (voertuig te water) Hoofdweg - Buitenkaag 31-03-2016  (gelezen 6730 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Nog belangrijker is dat er nu een TS staat nabij een grote werf. Als daar wat mis gaat, heb je meteen de eerste TS ter plekke.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Dat moet je aan de gemeente vragen. Maar goed vooruit omdat je het vraagt: Het is een eiland met al zijn charme daarbij. Daarnaast is er geen ruimte voor de bruggenhoofden aan beiden zijden van het kanaal.

Zelf over de aanwezigheid van een TS op Kaag kan je van mening verschillen, zeker van een volwaardige TS. Wat is het risico op het eiland. Ik zou zeggen zet er een SIV o.i.d. neer maar goed das een andere discussie. Maar nu er een volwaardige TS staat is deze zeer goed inzetbaar in Buitenkaag en omgeving. Dus die kan best van het eiland af.

Citaat van: Peter71 link=msg=1417127 date=1459666835
Als die pont met 10 sec over zou zijn vraag ik me af waarom er geen duurzamere oplossing zoals brug of dijk daar neer wordt gelegd. Veel goedkoper. ::)
Dan wordt er niet voor niets een TS met bemanning op dat eiland neer gezet, daar zal een verrekt goede reden voor moeten zijn. Anders doe je zoiets niet. Dus die TS heeft daar een belangrijke functie, en die wil je dus niet zomaar van dat eiland afhalen voor een uitruk aan de vaste wal. Om bij eventuele gelijktijdigheid een andere TS uit een andere gemeente dat eiland op te sturen, wat dan gewoon meer tijd gaat kosten.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1417251 date=1459708918
Dat moet je aan de gemeente vragen. Maar goed vooruit omdat je het vraagt: Het is een eiland met al zijn charme daarbij. Daarnaast is er geen ruimte voor de bruggenhoofden aan beiden zijden van het kanaal.

Zelf over de aanwezigheid van een TS op Kaag kan je van mening verschillen, zeker van een volwaardige TS. Wat is het risico op het eiland. Ik zou zeggen zet er een SIV o.i.d. neer maar goed das een andere discussie. Maar nu er een volwaardige TS staat is deze zeer goed inzetbaar in Buitenkaag en omgeving. Dus die kan best van het eiland af.
Weet je wat ik zo vreemd vindt. Als er ergens in het land een halve regio wordt leeg getrokken voor een incident, zijn de reacties hier op het forum niet van de lucht. En spreekt men er grote schande van. En nu durf je klakkeloos een SIV neer te zetten op dat eiland omdat het risico blijkbaar niet groot genoeg is. En die conclusie durf ik te nemen, want anders zou jij er geen SIV neer durven te zetten. Pak dan door, en hef die hele post op, en verzorg de brandweerzorg gewoon van het vaste land. Dat kan blijkbaar, want jij zou bij een eventuele gelijktijdigheid een TS uit Sassenheim daar naar toe sturen. Als dat kan kunnen zij ook de normale brandweerzorg op zich nemen. Bij een melding ligt de pont aan de goede kant, want ze kunnen de pont alarmeren. Overvaren kost blijkbaar 10sec. Nou kat in het bakkie. Je begint bijna zelf over de aanwezigheid van die TS op dat eiland
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1417251 date=1459708918

Zelf over de aanwezigheid van een TS op Kaag kan je van mening verschillen, zeker van een volwaardige TS. Wat is het risico op het eiland. Ik zou zeggen zet er een SIV o.i.d. neer

Die TS staat daar niet voor jan met de korte achternaam, en een centralist zal best weten dat daar een TS staat. Maar zal die TS niet in het inzetvoorstel staan, juist omdat hij uit een andere regio komt, en ook nog eens van een eiland moet gaan komen. Ookal is het daar om de hoek.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Dat Kaag een Brandweerkazerne op het eiland heeft is logisch. Immers kan je met een pont geen overtocht garanderen. Bij extreem hoogwater of noodweer kan de boot uit de vaart genomen worden. Dan is die brandweerpost ineens essentieel, want er is geen uitruk vanaf het vaste land meer mogelijk. Buitenkaag heeft voor omliggende korpsen een redelijk lange aanrijtijd. Dus waarom zou je niet gewoon het snelste voertuig alarmeren? Ja, dan is er op het eiland geen uitruk meer, maar is dat persé nodig? Hoogwater of Noodweer is redelijk voorspelbaar. En iedereen heeft recht op de snelste brandweerzorg toch?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1417263 date=1459716976
Dat Kaag een Brandweerkazerne op het eiland heeft is logisch. Immers kan je met een pont geen overtocht garanderen. Bij extreem hoogwater of noodweer kan de boot uit de vaart genomen worden. Dan is die brandweerpost ineens essentieel, want er is geen uitruk vanaf het vaste land meer mogelijk. Buitenkaag heeft voor omliggende korpsen een redelijk lange aanrijtijd. Dus waarom zou je niet gewoon het snelste voertuig alarmeren? Ja, dan is er op het eiland geen uitruk meer, maar is dat persé nodig? Hoogwater of Noodweer is redelijk voorspelbaar. En iedereen heeft recht op de snelste brandweerzorg toch?

1.Problemen met de voortstuwing, reservepontje
2.Aanvaring oid
3.Ijsgang

4.Op het Kaageiland van Lent (zeer grote en dure jachten), verschillende bedrijven,boerderijen en woonhuizen etc

andries

• Forum gebruiker
we dwalen van het punt af mensen,

de plaatsen van een TS heeft niks met het ongeval te maken. Het lijkt wel een trend zo langzamerhand hier, zodra er ergens een incident is geweest of gaande. Komen de discussies al op gang waar het materiaal weg komen moet, of had moeten weg komen. Ga met zijn allen naar de meldkamer en leg die vraag daar voor ipv hier te gissen en dat soort dingen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: andries link=msg=1417289 date=1459747861
Ga met zijn allen naar de meldkamer en leg die vraag daar voor ipv hier te gissen en dat soort dingen.
Daar zijn ze een ster in hier, en je kunt zo ongeveer de klok er op gelijk zetten dat eens in de zoveel tijd men het hier beter weet. Ik heb al proberen uit te leggen dat een post niet zomaar wordt geallarmeerd, en dat daarvoor keurig regels voor bestaan. Dat soort zaken accepteren is nogal eens lastig hier.::)

GijsJa

• Junior gebruiker
  • **
Voor iedereen die gelijk begint over of brandweer de kaag(eiland) hier sneller had kunnen zijn,
ik weet via via dat er verschillende regio's zijn maar dit maakt niks uit met allermeren.
Daarnaast heeft elk zo'n regio een bestand waarin zij de tijden bij houden welk korps als snelste ter plaatste kan zijn.
Als dit de brandweer van de kaag(eiland) geweest was, had deze zeker weten wel opgeroepen worden.

Dit is niet zo het geval, waarom weet ik niet, dit kan met het pontje te maken hebben aangezien de vrijwilligers van de kaag toch echt
eerst naar hun kazerne moeten om vervolgens met de auto terug over het pontje te gaan naar het ongeval. Hierbij blijkt bij die tijdsregistratie dat de kaag
(zeer) waarschijnlijk gewoon later aankomt dan in dit geval nieuw-vennep en Lisserbroek. Het heeft niet alleen met de aanrijd tijd te maken maar ook met de opkomsttijd van de vrijwilligers die van thuis komen (lijkt mij?). Hierbij is nieuw-vennep beroeps dus geen lange opkomsttijd en Lisserbroek heeft snelle opkomsttijd heb ik gehoord. Hierdoor krijg je wel als snelste de hulp van de brandweer. (Dit lijkt mij als persoon ook het prettigst)

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: GijsJa link=msg=1417385 date=1459781772

Dit is niet zo het geval, waarom weet ik niet, dit kan met het pontje te maken hebben aangezien de vrijwilligers van de kaag toch echt
eerst naar hun kazerne moeten om vervolgens met de auto terug over het pontje te gaan naar het ongeval. Hierbij blijkt bij die tijdsregistratie dat de kaag
(zeer) waarschijnlijk gewoon later aankomt dan in dit geval nieuw-vennep en Lisserbroek. Het heeft niet alleen met de aanrijd tijd te maken maar ook met de opkomsttijd van de vrijwilligers die van thuis komen (lijkt mij?). Hierbij is nieuw-vennep beroeps dus geen lange opkomsttijd en Lisserbroek heeft snelle opkomsttijd heb ik gehoord. Hierdoor krijg je wel als snelste de hulp van de brandweer. (Dit lijkt mij als persoon ook het prettigst)

Zoals je het omschrijft moet (tenminste een gedeelte van) de bemanning van Buitenkaag e.o. komen en met het pontje over naar de autospuit.Is dat wel zo ?

N.B. Wat ik in deze vreemd vind dat het blusboot je van Kaageiland niet werd gealarmeerd bij een auto te water in de Ringvaart.

GijsJa

• Junior gebruiker
  • **
Ja dat bedoel ik en dat klopt ook.
Dit heb ik vaker gehoord niet alleen via via, maar ook kringen dichterbij.
Niet iedereen woont namelijk op dat eiland.

En daarnaast was de auto te water op de hoofdvaart en niet de ringvaart. Ook is deze boot bij een auto te water over bodig lijkt mij? Omdat wanneer de duikers er zijn deze zo het water instappen en niet eerst op de brandweer boot te gaan om vervolgens via hier het water in te gaan. Zou dit wel gebeuren moeten dan heeft nieuw-vennep zelf ook een boot voor de duikers. Wat de boot van de kaag dus weer overbodig maakt... Maar dat even terzijde.