Politie maakt portretfoto's van alle omstanders bij brand

Auteur Topic: Politie maakt portretfoto's van alle omstanders bij brand  (gelezen 15222 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 4 april 2016, 17:03:30
Citaat van: oma link=msg=1417338 date=1459768083
Nuanceren? Ik ben in Nederland vaker door politie lastig gevallen dan mij lief is. Altijd voor onzin en altijd slap excuus, bijv. automerk en midden in de nacht op verlaten weg rijden. Ik ben niet de enige chirurg met een iets duurder auto die in een buitengebied woonde. Als burger met klachten moet je een brief schrijven aan de korpschef. Je krijgt daarna excuus en een bos bloemen. Ik zag liever dat ze die klachtenprocedure zouden afschaffen en je gewoon dit soort agenten voor een rechter of tuchtrechter kan slepen.

Ik erger mij inderdaad dood aan dienstkloppers die in de broek schijten voor het echte tuig waar veel mensen last van hebben en de stoere jongens uithangen als ze iemand die de hond uitlaat of 's nachts naar huis rijdt gaan controleren.

Beste Oma,

Nu valt heel veel op zijn plek, bedankt.

Het is jammer dat het niet kan, maar voor u zou het heel goed zijn om eens een maandje mee te kijken. Dan begrijpt u mischien waarom agenten sommige keuzes maken.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 4 april 2016, 17:17:11
Citaat van: Matth link=msg=1417386 date=1459782210
Beste Oma,

Nu valt heel veel op zijn plek, bedankt.

Het is jammer dat het niet kan, maar voor u zou het heel goed zijn om eens een maandje mee te kijken. Dan begrijpt u mischien waarom agenten sommige keuzes maken.

Als het zou kunnen zou ik het beleefd weigeren tenzij het een agent betreft die heel goed alle zaken tegen politiemensen goed door heeft gelezen op de website van de nationale ombudsman en het ook nog eens begrijpt wat de ombudsman allemaal geschreven heeft.

Een burger kan zijn gelijk niet halen door klachtenbrief te schrijven aan de korpschef. Niet iedereen heeft zin, tijd of geld om iemand anders de klacht door te laten zetten bij de ombudsman omdat je bij voorbaat al weet dat er uiteindelijk een rapportje komt waar niemand iets mee doet. Het heet dan een incidentje.

Ik zie daarom liever tuchtrecht voor politiemensen. Tuchtrecht zorgt dat de rotte appels onder artsen een waarschuwing, berisping of zelfs een beroepsverbod krijgen. Ik vind dat perfect omdat je geen patienten wilt blootstellen aan foute artsen. Politiemensen vervullen ook een belangrijke taak in onze samenleving, de rotte appels moet je waarschuwen, opnemen in een register zodat andere agenten weten wie ze de volgende keer dekken tegen beter weten in en uiteindelijk ook een beroepsverbod geven omdat je burgers niet aan dit soort lieden moet willen blootstellen.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #72 Gepost op: 4 april 2016, 17:20:35
Film je in het openbaar zelf iets of iemand, dan is privacy kennelijk niet meer aan de orde.
Maar worden we gefilmd, tsja dan breekt letterlijk weer de dinges uit. Hyprocriet.

Het schenden van de privacy is m.i. niet aan de orde omdat we nu in een maatschappij leven waar op bijna elke hoek al een toezichthoudende camera staat. Daarnaast heeft elke zichzelf respecterende burger en winkel nu al de "beleefdheid" om ons continue te filmen om gespuis en ander onheil te zien aankomen. Een cameraatje meer of minder maakt dus niets meer uit, zeker als we alles wat zien zelf filmen met ons mobieltje en uploaden naar de overbekende websites.

Als het gaat om repeterende brandstichtingen en andere ernstige delicten in een bepaald gebied ben ik van mening dat fotograferen van een toekijkende menigte door de politie is geoorloofd als middel van opsporing. In het verleden heeft dat regelmatig tot resultaat geleid doordat steeds dezelfde perso(o)n(en) "toevallig" aanwezig waren.

We hebben allemaal volledige vrijheid in ons dagelijkse doen en laten, maar daar zitten wel degelijk grenzen aan. Grenzen die wij gezamelijk hebben bepaald en afgebakend als zijnde toelaatbaar, danwel ontoelaatbaar.
Die grenzen van wel/niet (maatschappelijk) toelaatbaar en/of strafbaar weten sommige helaas niet (meer) te trekken.

Voor de laatste categorie welke verdachte, vreemde en /of mogelijk strafbare gedragingen en handelingen uitvoeren is het voor mij totaal geen bezwaar als tenminste een persooncontrole wordt uitgevoerd en iemand een aannemelijke verklaring zal moeten geven over de aanwezigheid en van allerhande voor dat tijdstip onlogische zaken bijzich voerende objecten, gereedschappen en materialen en andere niet-daglicht verdragende items.
Kan je dat niet aannemelijk maken, ja dan ben je tenminste een paar uurtjes zoet met het bestuderen van allerlei muurbeschilderingen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

oma

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 4 april 2016, 17:25:21
Citaat van: Willem D. link=msg=1417393 date=1459783235
Film je in het openbaar zelf iets of iemand, dan is privacy kennelijk niet meer aan de orde.
Maar worden we gefilmd, tsja dan breekt letterlijk weer de dinges uit. Hyprocriet.

Er is nogal verschil tussen gefilmd worden door politie of gevraagd te worden te gaan poseren voor oom agent. Een arts is verplicht om een patient goed voor te lichten. Een agent is niet verplicht om een burger te zeggen dat het poseren niet hoeft en teert er een beetje op dat onwetende burgers een beetje geintimideerd raakt waardoor ze meewerken omdat ze geen gedoe willen hebben.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 4 april 2016, 17:30:06
Citaat van: oma link=msg=1417390 date=1459783031
Een burger kan zijn gelijk niet halen door klachtenbrief te schrijven aan de korpschef. Niet iedereen heeft zin, tijd of geld om iemand anders de klacht door te laten zetten bij de ombudsman omdat je bij voorbaat al weet dat er uiteindelijk een rapportje komt waar niemand iets mee doet. Het heet dan een incidentje.

Ik zie daarom liever tuchtrecht voor politiemensen. Tuchtrecht zorgt dat de rotte appels onder artsen een waarschuwing, berisping of zelfs een beroepsverbod krijgen.
Er worden genoeg mensen in hun gelijk gesteld na het indienen van een klacht tegen de politie. En dat kan dan ook consequenties hebben, zoals een waarschuwing, berisping, of ontslag.

Stellen dat een burger zijn gelijk niet kan halen is onjuist.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 4 april 2016, 17:37:26
Citaat van: Red link=msg=1417395 date=1459783806
Er worden genoeg mensen in hun gelijk gesteld na het indienen van een klacht tegen de politie. En dat kan dan ook consequenties hebben, zoals een waarschuwing, berisping, of ontslag.

Stellen dat een burger zijn gelijk niet kan halen is onjuist.

Het kan wel. Ik ben twee keer in ongelijk gesteld door de korpschef en beide keren dacht de ombudsman er uiteindelijk heel anders over. De agenten hebben geen waarschuwing of ontslag gekregen. Uitspraak van de nationale ombudsman is niet bindend.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 4 april 2016, 17:44:43
Een eventuele uitspraak van een tuchtraad hoeft ook niet gevolgd te worden door straf of maatregelen. Ik weet natuurlijk niet wat er in jou geval gebeurd is, dat is verder ook offtopic aan deze discussie. Overigens zijn een hoop klachten wat mij betreft ook niet tuchtrecht waardig...

Het komt vaker voor dat de ombudsman en overheid het niet met elkaar eens zijn. Dat wil niet zeggen dat de ombudsman per definitie gelijk heeft in zijn rapport.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 4 april 2016, 17:51:01
Citaat van: Red link=msg=1417400 date=1459784683
Een eventuele uitspraak van een tuchtraad hoeft ook niet gevolgd te worden door straf of maatregelen. Ik weet natuurlijk niet wat er in jou geval gebeurd is, dat is verder ook offtopic aan deze discussie.

Het komt overigens vaker voor dat de ombudsman en overheid het niet met elkaar eens zijn. Dat wil niet zeggen dat de ombudsman per definitie gelijk heeft in zijn rapport.

Controle van papieren in de nacht. Geen papieren bij me en een "dan hebben we wel een probleem mevrouwtje"-bromsnor. Bij de eerste keer moest ik mee naar politiebureau in Nijmegen. De chef daar kwam direct bij mij en noemde het nogal uit de hand gelopen en heeft mij naar huis laten brengen.

Een uitspraak van medisch tuchtcollege is bindend, uitspraak van nationale ombudsman is niet bindend.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 4 april 2016, 18:11:17
Citaat van: oma link=msg=1417406 date=1459785061
Een uitspraak van medisch tuchtcollege is bindend, uitspraak van nationale ombudsman is niet bindend.
Dat betwijfel ik ook niet. Ik denk dat een tuchtcollege zijn werk ook beter doet als de ombudsman...

oma

• Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 4 april 2016, 18:34:04
Citaat van: Red link=msg=1417409 date=1459786277
Dat betwijfel ik ook niet. Ik denk dat een tuchtcollege zijn werk ook beter doet als de ombudsman...

Dat denk ik ook omdat ik veel overeenkomsten heb gezien. In mijn ombudsmanzaak verklaarde de andere agent dat hij niet eens was met besluit van zijn collega maar hem niet wilde afvallen en later zijn er nog meer de eigen collega gaan dekken. Het is iets wat ik heel goed begrijp maar het is onjuist als artsen het doen en onjuist als politiemensen het doen.

Tuchtrecht voor politiemensen kan twee kanten op werken. Het is geen tribunaal waar boze burgers een politieman kunnen laten bungelen. Het moet er voor zijn om politiemensen die onjuist handelen worden aangepakt of desnoods een beroepsverbod krijgen.

Het is er ook voor om te zorgen dat een arts of politieman niet voor de strafrechter hoeft te verschijnen. Ik ken uit mijn hoofd een zaak tegen een politieman, volgens mij was het in Deventer. Hij heeft geschoten op een ongewapende verdachte (heterdaad inbraak). Tuchtrecht is een systeem waarbij lege artis ook zwaar weegt. Je stelt de vraag aan beroepsgenoten of ze in vergelijkbare omstandigheden ook zouden hebben besloten om te schieten. Het huidige systeem van vervolgen van agenten is in mijn ogen ook niet optimaal en soms zelfs onrechtvaardig.