GRIP 1 Zeer Grote brand (bedrijfspand) De Spil - Kootwijkerbroek 18-04-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer Grote brand (bedrijfspand) De Spil - Kootwijkerbroek 18-04-2016  (gelezen 7065 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Overigens heeft de brandmuur in het gebouw in Kootwijkerbroek volgens mij precies gedaan wat het moest doen, aangezien de buurman alleen een klein beetje brand-, rook- en waterschade heeft.
En gezien de vuurbelasting heb ik dat wel eens anders gezien.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1420102 date=1461185203
Overigens heeft de brandmuur in het gebouw in Kootwijkerbroek volgens mij precies gedaan wat het moest doen, aangezien de buurman alleen een klein beetje brand-, rook- en waterschade heeft.
En gezien de vuurbelasting heb ik dat wel eens anders gezien.

De brandmuur heeft het inderdaad gehouden, maar het heeft niet veel gescheeld. De voegen waren er al helemaal tussenuit gescheurd.

De brandmuur was ook 1 van de redenen om de gevel eruit te slopen als ik het goed begreep. Daardoor kon de ergste hitte uit het pand weg. Binnen 10 minuten daarna waren de hele gevels zelfs al ingestort. Ik vraag me af wat er gebeurd was als diezelfde hitte binnen was blijven hangen totdat het een gat door het dak had gebrand. Misschien was diezelfde brandweermuur dan wel bezweken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1420114 date=1461195629
De brandmuur heeft het inderdaad gehouden, maar het heeft niet veel gescheeld. De voegen waren er al helemaal tussenuit gescheurd.

De brandmuur was ook 1 van de redenen om de gevel eruit te slopen als ik het goed begreep. Daardoor kon de ergste hitte uit het pand weg. Binnen 10 minuten daarna waren de hele gevels zelfs al ingestort. Ik vraag me af wat er gebeurd was als diezelfde hitte binnen was blijven hangen totdat het een gat door het dak had gebrand. Misschien was diezelfde brandweermuur dan wel bezweken.
Je kunt alleen maar gissen hoe lang de brand al aan de gang was eer deze ontdekt werd. Het kan zomaar zijn dat deze al een half uur of langer bezig was met een flinke hitte opbouw, zeker gezien de opslag die er binnen stond. Die hitte is alleen maar toegenomen, en dan gaat een brandscheiding het toch wel moeilijk krijgen. De optie om het brandcompartiment open te maken zoals we op jouw video hebben gezien is een hele goede optie. Daarmee haal je een groot deel van de druk in het compartiment weg. De hitte kan eruit, en daarmee ontlast je de scheiding.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Peter71 link=msg=1420188 date=1461251365
Je kunt alleen maar gissen hoe lang de brand al aan de gang was eer deze ontdekt werd. Het kan zomaar zijn dat deze al een half uur of langer bezig was met een flinke hitte opbouw, zeker gezien de opslag die er binnen stond.

Zeker. De brand is ontdekt door de bewoner van de aangebouwde woning. Het is wat lastig uit te leggen maar voor de duidelijkheid, naast de armydump zit een bedrijfshal van zo'n 80x30 meter met dezelfde dakhoogte. Aan het einde van de lange zijde (80 Meter) zitten kantoren aangebouwd en in die kantoren woonde de melder. Toen hij 112 belde heeft hij gemeld dat er rook in zijn woning stond. Voordat de rook zover verspreid is lijkt het mij dat er veel tijd verstreken is.

Citaat van: Peter71 link=msg=1420188 date=1461251365
Die hitte is alleen maar toegenomen, en dan gaat een brandscheiding het toch wel moeilijk krijgen. De optie om het brandcompartiment open te maken zoals we op jouw video hebben gezien is een hele goede optie. Daarmee haal je een groot deel van de druk in het compartiment weg. De hitte kan eruit, en daarmee ontlast je de scheiding.

Dat dacht ik ook. Van andere brandweermannen in het land las ik de kritiek dat de brand door het open maken van de muur oncontroleerbaar geworden was. Persoonlijk denk ik dat de brand al oncontroleerbaar was toen hij nog binnen zat, en dat het openbreken van de gevel daaraan dus geen verschil gemaakt heeft. Het gaat er alleen wat heftiger uitzien.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Het vervelende is dat geen enkele brand hetzelfde is, elke brand eist zijn eigen aanpak op. Een brand zoals dit kun je niet meer van binnenuit aanpakken. Daar is ook geen reden toe, en we zijn het met elkaar over eens dat na De Punt we ons af moeten vragen of we nog wel naar binnen moeten gaan in dit soort panden.
Ga je niet meer naar binnen zul je je inzetplan daar op aan moeten passen. Hoe dan ook, je zult een opening moeten hebben om iets te gaan doen. Dan kun je gaan wachten tot de brand vanzelf naar buiten gaat komen, dat zal naar alle waarschijnlijkheid inderdaad dan geleidelijker aan gebeuren. Door het weghalen van een wandpanneel zoals nu is gebeurd geef je de brand een enorme bak aan zuurstof. Waardoor je het brandproces  enorm gaat versnellen. Als je daar op voorbereid door je waterwinning, je stralen enz al klaar te hebben kun je de brand keurig opvangen en kun je de omgeving afschermen. Niet je voertuigen vergeten. e050 ;)
Ik zeg, keurige inzet. O0

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Al met al is de inzet dusdanig geweest dat het maximaal haalbare, het behouden van het pand aan de andere zijde van de brandmuur, behaald is.
Dit ondanks de beperkte bluswater aanvoer.

Dus inderdaad een goede en met name veilige inzet.  O0