GRIP 1 Hulpverlening (twee doden bij ongeluk door spookrijder) A79 - Klimmen 29-04-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Hulpverlening (twee doden bij ongeluk door spookrijder) A79 - Klimmen 29-04-2016  (gelezen 9704 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Tja; we nemen nu gemakshalve aan dat de oude man misschien niet meer genoeg bij de pinken was om auto te rijden. En ja; dat ligt voor de hand.

Maar afgezien van wettelijke keuringen, termijnen van herkeuring en andere regeltjes: m.i. heeft de familie van een dergelijke oudere ook een taak; om dit te signaleren en om in te grijpen. Stel dat deze oude baas het gewoon allemaal niet meer gesnapt heeft.... dan maak je mij niet wijs dat de familie al niet eerder gemerkt heeft dat 'opa fouten maakt in het verkeer'. Als je dat dan voort laat duren, zou ik me nu erg schuldig voelen.

Nu is de moeder overleden en zijn haar drie kinderen gewond geraakt. En is er dus een jong gezin volledig uit elkaar geslagen.

Peen
Redacteur van

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: honderd link=msg=1421283 date=1461933447
Een 87-jarige man aan het spookrijden. Had dit tragisch ongeval wellicht niet plaatsgevonden als we in Nederland boven de 75 jaar elk jaar een medische keuring betreft het rijbewijs doen, in plaats van de gebruikelijke 5!! jaar?
Had je dit ook geroepen als dit ongeval was veroorzaakt door iemand van 35jaar? Ik zie dagelijks figuren rijden waarvan je je afvraagt hoe die ooit hun rijbewijs hebben kunnen halen.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Wie zegt dat de man nog contact heeft met familie of zijn omgeving? Er zijn heel veel ouderen eenzaam: 1 op de 5 ouderen is eenzaam: Ouderenfonds
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

peen van dienst

• Senior gebruiker
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1421304 date=1461936020
Wie zegt dat de man nog contact heeft met familie of zijn omgeving? Er zijn heel veel ouderen eenzaam: 1 op de 5 ouderen is eenzaam:
Ah; 80% kans dat hij nog wel contact had met zijn familie/kinderen, dus. Da's best een forse kans, 80%.

Peen
Redacteur van

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Ook al zit je als familie er wel bovenop dan is het nog moeilijk iemand uit de auto te houden als die zelf ontkend dat het niet meer verantwoord is.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker

Maar afgezien van wettelijke keuringen, termijnen van herkeuring en andere regeltjes: m.i. heeft de familie van een dergelijke oudere ook een taak; om dit te signaleren en om in te grijpen. Stel dat deze oude baas het gewoon allemaal niet meer gesnapt heeft.... dan maak je mij niet wijs dat de familie al niet eerder gemerkt heeft dat 'opa fouten maakt in het verkeer'. Als je dat dan voort laat duren, zou ik me nu erg schuldig voelen.

Makkelijk gezegd maar je weet niet waar je over praat. Mijn vader had, bleek jaren later pas, twee hersentumoren. Voor 90% van de tijd had hij nergens last en viel niemand iets op. In de andere 10% voelde hij dat er iets mis was maar wist dat te onderkennen en op te vangen zodat niemand iets merkte.
Pas toen de tumoren heel snel gingen groeien merkte je pas dat er wat aan de hand was. Tussen het merken en het overlijden van mijn vader zat nog geen maand (en hij was nog geen 75...).
Kortom; leuk gesproken Peen maar de praktijk is anders...

warhamstr

• Forum gebruiker
Ongelukken gebeuren, en de veroorzaker vertelt het in dit geval ook niet meer na.

Wat als een automobilist van 74 jaar oud, raar gaat doen terwijl hij bijvoorbeeld zijn hele leven chauffeur is geweest? Dit soort (vreselijke) incidenten ben je niet voor.

bart007

• Senior gebruiker
Getuigen gezocht van ernstige aanrijding A79

Laatste update:
29-04-2016 | 16:17
Klimmen - De politie is op zoek naar getuigen om vast te kunnen stellen hoe het ernstige ongeval op de A79 vanmorgen rond 9.45 uur heeft kunnen gebeuren. Enkele minuten voordat de melding van het ongeval bij de politie binnenkwam, kreeg de politie meldingen over een spookrijder die reed op de A79. Het onderzoek van politie zal helderheid kunnen verschaffen over de toedracht van het ongeluk.

Bij het frontale ongeval op de A79 vanochtend zijn een 87-jarige man uit Schin op Geul en een 39-jarige vrouw uit Maastricht om het leven gekomen. De man was de bestuurder van de auto die om onbekende reden op de verkeerde zijde van de snelweg reed. Bij het ongeval zijn drie kinderen van de vrouw gewond geraakt. De dochter van 9 jaar en de twee zoons van 7 en 3 jaar liggen nog in het ziekenhuis, de beide zoons in kritieke toestand. De betrokken familieleden zijn in kennis gesteld door de politie. Verdere informatie over de gezondheidstoestand van de kinderen is op dit moment niet bekend.

Automobilisten die informatie hebben over de toedracht van het ongeval worden verzocht zich bij de politie te melden via 0900-8844.

N.B.: de politie kan pas na het weekend informatie verschaffen over het technisch onderzoek.

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/april/29/getuigen-gezocht-van-ernstige-aanrijding-a79.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd

Citaat van: Mark B link=msg=1421298 date=1461935688
Aan dit soort berichten heeft niemand iets.
Mag je van mij achterwegen laten.

Ik vind het een kritische vraag welke naar mijn mening ook in het onderzoek meegenomen moet worden. Laat ik de vraag/vragen anders stellen:
- Als deze bejaarde man onlangs eenzelfde medische keuring had gehad, was deze dan op dit moment nog bevoegd geweest om te rijden?
- Is de termijn van 5 jaar tussen de medische keuringen te lang?

Citaat van: Peter71 link=msg=1421303 date=1461935905
Had je dit ook geroepen als dit ongeval was veroorzaakt door iemand van 35jaar? Ik zie dagelijks figuren rijden waarvan je je afvraagt hoe die ooit hun rijbewijs hebben kunnen halen.

Het was niet relevant geweest om te roepen als een 35-jarig persoon aan het spookrijden is. Zo'n 30% van de spookrijders betreft personen van 70+.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: honderd link=msg=1421346 date=1461949130

Het was niet relevant geweest om te roepen als een 35-jarig persoon aan het spookrijden is. Zo'n 30% van de spookrijders betreft personen van 70+.

En dat maakt het dus wel relevant want het betekent nog altijd dat er 70% van de spookrijders JONGER is dan 70 jaar !!
In die 70% zitten dan ook de dronken droppies maar ook dat gaat mank want de 30% 70+ zullen wellicht ook niet allemaal nuchter zijn, denk buiten drank bijvoorbeeld ook aan medicatie.
Blijft je opmerking derhalve en mijns inziens niet relevant en voegt het ook niets toe.

Citaat van: JJ75 link=msg=1421315 date=1461937471
Ook al zit je als familie er wel bovenop dan is het nog moeilijk iemand uit de auto te houden als die zelf ontkend dat het niet meer verantwoord is.

Wij hebben (gezamelijk broers en zus) besloten dat mijn pa van in de 90 geen auto meer mag rijden, pa was het oneens en toen reste ons slechts een schaar en een melding bij de politie en CBR... resultaat alleen moeders rijd nu nog.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend