Casus: Handbaltoernooi

Auteur Topic: Casus: Handbaltoernooi  (gelezen 7728 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2016, 10:15:30
Citaat van: oma link=msg=1421663 date=1462089017
Ik heb alle gegevens door ons evenementenvergunningensysteem getrokken. Ik kon nergens vinden of de dichtsbijzijnde SEH binnen een half uur bereikbaar is over de weg, echter maakt het voor de uitkomst van de calclutie niets uit:

First Aiders: 4
Ambulances: 0
Amulance personnnel: 0
Doctors: 0
Nurses: 0
HMCAS operations officers: 0
HMCAS Support Units: 0

1 Rode Kruis EHBO-er kost hier 50 QR (€12 per uur)

De totale kosten voor dit evenement (14 uur X 4 EHBO-ers): 2,800 QR (€671,95)

p.s Ter info kosten HMC Ambulance Service ambulancevoertuig (incl. 2 paramedics/EMTs): 500 QR (€119,99)

helm

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2016, 07:51:53
Citaat van: oma link=msg=1421667 date=1462090530
p.s Ter info kosten HMC Ambulance Service ambulancevoertuig (incl. 2 paramedics/EMTs): 500 QR (€119,99)

Per uur?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2016, 07:56:13
Citaat van: René van der Helm link=msg=1421802 date=1462168313
Per uur?

Inderdaad, tarief per uur. De Nederlandse zusjes zijn niet veel duurder, het NZA tarief 2016 is €122,15 voor een ambulance (met bemanning) per uur.

helm

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2016, 09:24:37
Citaat van: oma link=msg=1421803 date=1462168573
Inderdaad, tarief per uur. De Nederlandse zusjes zijn niet veel duurder, het NZA tarief 2016 is €122,15 voor een ambulance (met bemanning) per uur.

Dat is uitstekende kwaliteit, simpel te regelen en goedkoop.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2016, 10:30:36
De meeste van jullie bieden 2 EHBO'ers aan, Rene doet het zelfs in zijn eentje, Oma stuurt 4 EHBO'ers.

Er is daarom gekozen om voor de 2 EHBO'ers te kiezen (prijs maakt voor de casus niet uit, ik stuurde natuurlijk zo om te zorgen dat er een klein aantal EHBO'ers zou komen en geen ambulance + anesthesioloog)

Jullie lijken het er allemaal mee eens te zijn dat de EHBO'ers alleen tijdens de wedstrijden aanwezig zijn.
Voor materiaal ga ik uit dat het volgende mee is:
-Standaard verbandtas met de Oranje Kruis A vulling
-De koelkast in de EHBO ruimte heeft ruim voldoende coldpacks in de vriezer liggen.
-De AED is op locatie beschikbaar.

Overige materialen heb je niet tot je beschikking op de locatie.

Het evenement vindt plaats in een van de grote steden, er is een groot regionaal ziekenhuis met een SEH op 7 minuten rijden aanwezig. Hier is ook de huisartsenpost gevestigd die tijdens het evenement open is.

Het dichtstbijzijnde traumacentrum is 25 minuten rijden.

Vanzelfsprekend is lunch, koffie, thee, fris, water ruim voldoende aanwezig.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dan nu naar het evenement,
Er wordt gespeeld in 3 zalen waar steeds 2 teams (7 tegen 7) spelen.
Zaal 2 is tevens de slaapzaal, langs de zijkant liggen een stuk of 50 luchtbedden, weekendtassen etc. Niet alle deelnemers hebben daar overnacht. Een deel van hen is gaan logeren bij andere deelnemers die wel in de stad wonen. Op deze bedden liggen deelnemers die op dat moment niet aan het spelen zijn te kijken naar de wedstrijd.

Zoals verwacht hebben de 2 EHBO'ers al een enkeltje of 3 gekoeld, de deelnemers zijn erg fanatiek, spelen soms agressief en laten zich ook niet door een verzwikte enkel tegenhouden.

Rond 14:00 zitten de EHBO'ers aan de koffie in de kantine, er komt een deelnemer naar ze toe met flink de pas er in. De deelnemer komt even op adem en vraagt dan of de EHBO'ers mee kunnen komen naar zaal 2. Onmiddelijk draait de deelnemer weer om en rent voor de EHBO'ers uit naar zaal 2.

De EHBO'ers volgen, zonder te rennen.

Aangekomen in zaal 2:

De zaal is warm en muf, de wedstrijd is stilgelegd. Midden in de zaal staat een groep mensen om het slachtoffer heen dat op zijn rug op de grond ligt.

Het slachtoffer is 1 van de spelers van het team uit Londen, het is een man van ongeveer 21 jaar oud, vanzelfsprekend gekleed in sportkleding.

Het slachtoffer is erg in paniek, schreeuwt en haalt zeer snel oppervlakkig adem. Zijn gelaat is rood en er loopt veel zweet langs zijn gezicht. Hij heeft zijn armen langs zijn lichaam liggen en heeft deze zeer strak in vuisten gebald.

Op het eerste zicht zie je geen zaken die opvallen in de gymzaal.

Hoe ga je vanaf dit moment verder?

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2016, 11:01:36
Eerst maar eens op het slachtoffer aflopen, naast hem knielen en me voorstellen. Ik kijk meteen hoe hij reageert, wat mijn algemene indruk is. Gezien de mufheid en warmte in de zaal laat ik enkele deelnemers een raam/deur openzetten of de scheidswanden tussen de zalen omhoog doen om verdere slachtoffers te voorkomen.
Ik vraag aan het slachtoffer waar hij last van heeft en kijk of hij rechtop kan komen zitten. Ik voer een ABCDE uit.

Van daaruit ga ik  verder handelen
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2016, 11:53:27
Citaat van: Golly link=msg=1421828 date=1462179696
Eerst maar eens op het slachtoffer aflopen, naast hem knielen en me voorstellen. Ik kijk meteen hoe hij reageert, wat mijn algemene indruk is. Gezien de mufheid en warmte in de zaal laat ik enkele deelnemers een raam/deur openzetten of de scheidswanden tussen de zalen omhoog doen om verdere slachtoffers te voorkomen.
Ik vraag aan het slachtoffer waar hij last van heeft en kijk of hij rechtop kan komen zitten. Ik voer een ABCDE uit.

Van daaruit ga ik  verder handelen

Ik lees graag exact welke vragen je gaat stellen, in welke volgorde je welke handelingen uitvoert en hoe je het abcde controleert (wat doe je bij welke letter). Het zou zomaar kunnen dat die zaken de uitkomst van de casus gaan beïnvloeden. Mijn antwoorden kunnen in ieder geval verschillend zijn afhankelijk van de exacte vraagstelling. (je raad vast al waar de uitdaging in deze casus gaat zitten)

helm

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2016, 14:38:56
Wat is er gebeurd?

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2016, 14:53:07
Citaat van: René van der Helm link=msg=1421866 date=1462192736
Wat is er gebeurd?
Slachtoffer: My back
Omstander: Na een sprintje probeerde jij een verdediger te ontwijken, draaide en maakte een sprong achteruit. Hij verwachte dat de tegenstander hem zou tegenhouden. Maar die stapte opzij.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 2 mei 2016, 15:01:43
Verder is het slachtoffer zelf nog te erg in paniek om een exacter antwoord te geven.