Casus: Handbaltoernooi

Auteur Topic: Casus: Handbaltoernooi  (gelezen 7730 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

helm

• Gast
Reactie #30 Gepost op: 3 mei 2016, 12:08:21
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1421948 date=1462264670
Wat wordt je melding en wat doe je ondertussen met het slachtoffer.

Ik zou de observaties doorgeven aan 1-1-2, de jongen laten liggen, geruststellen en toedekken om afkoeling te voorkomen.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #31 Gepost op: 3 mei 2016, 13:56:53
Willen andere nog een poging wagen? Iets verder onderzoeken, vragen, etc.
Voordat ik de ambulance ter plaatsen laat komen?

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 3 mei 2016, 14:17:17
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1421947 date=1462264603
Hoe wil je de patiënt verder nakijken? Hij ligt op dit moment op zijn rug. Er zijn op het eerste zicht geen verwondingen zichtbaar. Positie van de ledenmaten met uitzondering van zijn gebalde vuisten is normaal.

Daarmee gaan we denk ik voorbij aan de basis ehbo, het lijkt me evident dat hier een ambulance voor ter plaatse gaat komen, zolang hij niet kan bewegen van de pijn en er sensibele uitval is aan het been. Het is zaak om de situatie zoals nu beschreven duidelijk aan te geven bij de centralist en kortstondig over te dragen aan de ambulance. Wat wel interessant is om te weten is hoe de klachten zich ontwikkelen naarmate er meer rust is bij de patiënt. Verdwijnen de tintelingen? Is er nog sprake van 'benauwdheid', pijn bij het ademen en symm. thoraxexcursies (dd thoraxtrauma)? Qua lichamelijke onderzoek kan het m.i. voor de EHBO'er geen kwaad om een inspectie op verwondingen of abnormale vervormingen uit te voeren. Er is immers sprake van afleidend letsel. Verder lichamelijk onderzoek valt buiten de scope van de gemiddelde ehbo'er.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 3 mei 2016, 14:34:12
Citaat van: -Joost- link=msg=1421979 date=1462277837
Daarmee gaan we denk ik voorbij aan de basis ehbo, het lijkt me evident dat hier een ambulance voor ter plaatse gaat komen, zolang hij niet kan bewegen van de pijn en er sensibele uitval is aan het been. Het is zaak om de situatie zoals nu beschreven duidelijk aan te geven bij de centralist en kortstondig over te dragen aan de ambulance. Wat wel interessant is om te weten is hoe de klachten zich ontwikkelen naarmate er meer rust is bij de patiënt. Verdwijnen de tintelingen? Is er nog sprake van 'benauwdheid', pijn bij het ademen en symm. thoraxexcursies (dd thoraxtrauma)? Qua lichamelijke onderzoek kan het m.i. voor de EHBO'er geen kwaad om een inspectie op verwondingen of abnormale vervormingen uit te voeren. Er is immers sprake van afleidend letsel. Verder lichamelijk onderzoek valt buiten de scope van de gemiddelde ehbo'er.
Hier zat ik op te wachten :-)

Meer rust heeft als gevolg dat de ademfrequentie normaliseert.  De ademhaling is symmetrisch en gebruikt geen hulpademhalingspieren. De tintelingen verdwijnen ook.

Verdere externe verwondingen worden niet gevonden. Positie van alle ledenmaten is ook normaal.
Alleen de pijn gaat niet weg en gevoel in het been komt niet terug.

Voor de meldkamer is het natuurlijk meer dan genoeg om een ambulance te sturen.

Willen jullie de casus verder spelen als de ambulance er is? Dat gaat mijn niveau namelijk voorbij. Anders hoor ik graag wat jullie denken dat er aan de hand is en zal ik hem daarna ontknopen.

helm

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 3 mei 2016, 14:40:49
Wat is de ademhaling p.m. en de hartslag p.m.?

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 3 mei 2016, 14:46:21
Ademhaling: bij aankomst 30 per minuut, indien de hulpverlener in staat is het slachtoffer gerust te stellen zakt deze naar 16 per minuut
hartslag: bij aankomst 150 p.m. Na 2 minuten 100 p.m mits het de hulpverlener lukt het slachtoffer gerust te stellen, als dat niet lukt zakt hij niet onder de 130

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #36 Gepost op: 3 mei 2016, 15:16:22
Ik zou toch de CWK waarborgen door middel van fixatie.
In afwachting op de ambulancedienst.

De voorgaande reacties met handeling en controles zou ik uiteraard eerst hebben uitgevoerd.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 3 mei 2016, 15:27:41
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1421997 date=1462281382

Is dat noodzakelijk bij deze patiënt, waarom dan en zijn er alternatieven? Hiermee wil ik niet zeggen dat het een verkeerde interventie is, het is bedoeld als stof tot nadenken, net als met zaken binnen de gezondheidszorg is het antwoord over het algemeen minder zwart/wit en gaan de ontwikkelingen wat sneller dan redenaties binnen de eerste hulpverlening.  ;)

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #38 Gepost op: 3 mei 2016, 15:44:37
Citaat van: -Joost- link=msg=1421999 date=1462282061
Is dat noodzakelijk bij deze patiënt, waarom dan en zijn er alternatieven? Hiermee wil ik niet zeggen dat het een verkeerde interventie is, het is bedoeld als stof tot nadenken, net als met zaken binnen de gezondheidszorg is het antwoord over het algemeen minder zwart/wit en gaan de ontwikkelingen wat sneller dan redenaties binnen de eerste hulpverlening.  ;)
Nou al ik eerlijk ben...is men binnen het rode kruis, politie en defensie erg voorzichtig met rug/wervel/nekletsel...
Dus zodra iemand klachten krijgt met uitvalverschijnselen behandel ik het slachtoffer zo voorzichtig mogelijk waarbij ik de CWK wil fixeren.

Omdat mijn kennis op dat gebied niet meer als als een goed geschoolde EHBO'er. Ik denk dat het op zo'n moment niet aan mij is af te wijken van hetgeen wat ik bij die disciplines geleerd heb. En laat die keuze dan ook graag over aan een ander.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 3 mei 2016, 15:54:31
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1421867 date=1462193587

Slachtoffer: "My back"
Omstander: "Na een sprintje probeerde jij een verdediger te ontwijken, draaide en maakte een sprong achteruit". "Hij verwachte dat de tegenstander hem zou tegenhouden". "Maar die stapte opzij".

Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1421997 date=1462281382

In afwachting op de ambulancedienst.

De voorgaande reacties met handeling en controles zou ik uiteraard eerst hebben uitgevoerd.

Op basis van welk gegeven zou je de CWK willen waarborgen?

Zou het slachtoffer, dat kennelijk in paniek is, dit eenvoudig accepteren?