Incident (machinist onwel net buiten treintunnel) Stationsstraat - Nijverdal 05-05-2016

Auteur Topic: Incident (machinist onwel net buiten treintunnel) Stationsstraat - Nijverdal 05-05-2016  (gelezen 12929 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1422405 date=1462476286
Uiteraard. Dus daarom komt er wat aanvullend materiaal. Maar dat zou toch wel met 1 gespecialiseerd voertuig, wat voor voertuig dat ook is.
Daarom zei ik ook al, prima als er een TS gaat kijken, eventueel aangevuld met een HV.
Maar we vinden het hier blijkbaar heel gewoon dat er na die eerst geallarmeerde TS nog eens
5x TS
2x groot water transport met aanvullende containers met slangen
1x tankwagen
1x hulpverleningsvoertuig
VC
COH
en tig officieren er achter aan te sturen. En ik zal vast nog wel wat vergeten zijn. En dan vinden ze het hier vreemd dat ik dat buitensporig vindt. Nogmaals, is er echt wat aan de hand in de vorm van ongeval of brand, dan snap ik dat dat hele circus gaat rijden. Prima zelfs. Maar mensen, voor een kapotte trein. Daar heb je feitelijk niets te zoeken, dat is een klus voor de spoorwegen zelf. De spoorwegen zijn dan ook zelf verantwoordelijk voor de opvang van de reizigers.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Heeft prorail hier niet ook speciale calamiteiten voertuigen voor?

Maar waarschijnlijk was de melding gewoon niet goed in dit geval. De centralist zal wel geen goed beeld van de situatie gehad hebben.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1422414 date=1462479114
Heeft prorail hier niet ook speciale calamiteiten voertuigen voor?

Maar waarschijnlijk was de melding gewoon niet goed in dit geval. De centralist zal wel geen goed beeld van de situatie gehad hebben.

Er zit tien minuten tussen het OMS en de 'opschaling' naar Scenario 01. Was de eerste TS (05-5441) toen nog niet t.p.?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Geen idee. Dat is giswerk. Maar bekijk het van de positieve kant. Er is zo veel gealarmeerd, er moet wel minimaal 1 betrokken hulpverlener hier mee nemen. Die zal vast wel in de evaluatie ter spraken willen brengen "goh was het niet wat veel waarmee we t.p. Kwamen? Hoe zullen we het in de toekomst doen?"


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
TIS allemaal wat...........hulpdiensten die zich door bedrijven de wet voor laten schrijven en er zelfs hun meldkamersystemen op aanpassen.

De veiligheidstester is momenteel als het goed is buiten gebruik na een bijna dodelijk ongeval te Haarlem. Ook op dit punt heeft de brandweer zich jaren geleden door NS voor de gek laten houden.......


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Ik lees op deze site het volgende:
Citaat
De trein stond net na 18.30 uur stil in de tunnel bij Nijverdal, honderd meter van het station af. Inzittenden dachten dat de machinist onwel was geworden. Het bleek om een technische storing in de tunnel te gaan.

Naar mijn idee is heeft de OMS te doen met de "technische storing in de tunnel", hier is de eerste TS (5441) heengegaan.
Door de storing in de tunnel komt de trein bij de tunnel stil te staan. De passagiers van deze trein dachten dat de machinist onwel geworden was.

Als dit ook de melding is die binnengekomen is bij de veiligheidsregio, waarom dan een ruim peloton aan brandweermacht op laten komen met officieren/ROT vergelijkbaar met een GRIP2 situatie?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk



Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Citaat van: honderd link=msg=1422428 date=1462485433
Ik lees op deze site het volgende:
Naar mijn idee is heeft de OMS te doen met de "technische storing in de tunnel", hier is de eerste TS (5441) heengegaan.
Door de storing in de tunnel komt de trein bij de tunnel stil te staan. De passagiers van deze trein dachten dat de machinist onwel geworden was.

Als dit ook de melding is die binnengekomen is bij de veiligheidsregio, waarom dan een ruim peloton aan brandweermacht op laten komen met officieren/ROT vergelijkbaar met een GRIP2 situatie?

Zonder teveel op de in- en outs in te gaan, ben hier vanuit zakelijk oogpunt bij betrokken geweest, de OMS heeft geen directe relatie met een technische storing. Of anders gezegd, net zoveel als bij elk ander pand in Nederland waar een technische storing kan leiden tot een OMS.

Een OMS vanuit de tunnel is net als overal in Nederland dus een signaal dat er mogelijk een incident is waar hulp nodig is. Dat er daarna wordt overgestapt naar een bepaald scenario zoals door de Veiligheidsregio is opgesteld is een keuze die je met elkaar maakt en je mag aannemen dat hier gisteren aanleiding toe was.

En wellicht kan Bernt zijn foto toelichten want zonder toelichting een foto plaatsen roept veel vragen op.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het plaatje wat Bernt laat zien voegt helemaal niets toe. Een TIS-meldingen is een procedure die binnen Prorail wordt gehanteert, en niet binnen de hulpverleningsinstanties zoals brandweer. De brandweer krijgt dit wel opgelegd vanuit Prorail. Kort gezegd, Prorail bepaald in feite wat de brandweer moet gaan sturen bij welke melding. En dat sluit naadloos aan bij wat Heijnsbergen hier al eerder over heeft gezegd
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1422420 date=1462480032
TIS allemaal wat...........hulpdiensten die zich door bedrijven de wet voor laten schrijven en er zelfs hun meldkamersystemen op aanpassen.

De veiligheidstester is momenteel als het goed is buiten gebruik na een bijna dodelijk ongeval te Haarlem. Ook op dit punt heeft de brandweer zich jaren geleden door NS voor de gek laten houden.......
Het is van de gekke dat de brandweer het hele circus moet opstarten, voor een defecte trein in een tunnel. Het is van de gekke dat het hele circus wordt opgestart als die trein in een tunnel staat, en een automatisch brandalarm veroorzaakt. Voor de goede orde, bij een automatisch brandalarm in een verpleeghuis of ziekenhuis midden in de nacht stuurt de brandweer enkel 1x TS. En als een trein een technische storing heeft kunnen de spoorwegen dit makkelijk zelf op gaan lossen. Prorail heeft toch zo'n mooie ongevallen dienst. Die gasten hebben materiaal waar we bij de brandweer jaloers op mogen zijn. Ga dan hulpdiensten niet vermoeien met interne regeltjes, waar de brandweer meteen maar een hele regio voor leeg moet trekken. Zeker niet voor de flauwekul voor een kapotte trein.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Het hersenloos volgen, moeten volgen etc. van procedures zal steeds vaker voorkomen daar alles wordt voorgekookt, standaard, en er geen ruimte meer is voor eigen inzicht, eigen initiatief,meedenken en gezond verstand kennis van het gebied en de situaties van de betreffende hulpverleners.
Hier valt het duidelijk op.
Bij een woningbrand te Kalenberg, een paar honderd meter achter een brug van 1 1/2 meter breed werden zoals standaard een paar autospuiten en een redvoertuig etc. gestuurd.
Een wel bruikbaar motorspuitje werd aangevoerd middels een pickupje 15 jaar oid oud en over de brug etc. in een kruiwagen gebracht.