Hoe vaak is die Fendt ingezet om brandweervoertuigen los te trekken en was het zwaar werk?
Reed er meer dan een tractor of andere sleepvoertuigen in het gebied en werd(en) deze bij de compagnie inzet direct mede gealarmeerd.
Deze tractor is ingezet. Een kleinere tractor met achteropbouwlier, en een grote Haakarm op dumper chassis. Hoevaak het gebruikt is weet ik niet. Maar ik heb wel 4 of 5 vastgereden voertuigen op de rechterflank gezien.
De meeste voertuigen zijn door 1 van deze 3 losgetrokken, en waar nodig of waar mogelijk helpen de tankautospuiten elkaar gewoon.
Er is geen vaste alarmering voor dit soort dingen. De verkenner belt meestal zelf met bedrijven waar men vaak gebruik van maakt, in dit geval Zweeverink uit Hoog Soeren zelf.
Omdat zij zo kort op het incident zitten waren zij redelijk snel terplekke. Het materieel wordt regelmatig bestuurt door brandweermannen met ervaring op dat gebied. En in dit geval ging er iemand van de Logistieke eenheid mee ter coördinatie en voor de verbindingen. Het was erg jammer dat het grootste lostrek-voertuig niet bij de brand in de buurt kon komen omdat de politie hem niet door de afzetting wilde laten. Het heeft behoorlijk wat voet in aarde gekost voordat het voertuig uiteindelijk toch door mocht rijden.
Tractors zijn erg leuk om los te trekken maar mijn ervaring is dat de tractors soms ook erg veel moeite hebben voertuigen los te krijgen. Veel beter gaat dat inderdaad met shovels, of nog mooier met een graafmachine (Bij voorkeur op rups) deze kan zelf stil blijven staan terwijl hij met zijn hydrolische arm het voertuig een aantal meters naar zich toe trekt.