Zeer grote brand compagnie inzet (heide) - Hoog Soeren 06-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand compagnie inzet (heide) - Hoog Soeren 06-05-2016  (gelezen 13416 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #60 Gepost op: 6 mei 2016, 22:17:35
Citaat van: tygerpower link=msg=1422651 date=1462565299
Hoe ernstig is het voertuig van Hoenderloo er aan toe welke in brand heeft gestaan?

Op hun eigen fb pagina zeggen ze dat het mee viel en dat ze zelf weg konden rijden.


TheFlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
  • Het leven is als een droom, genieten dus!
Reactie #61 Gepost op: 6 mei 2016, 22:31:20
Is de politie dan niet op de hoogte dat er voertuigen vastzitten of vertikken ze het om voertuigen door te laten welke geen blauwe lichten dragen? Lijkt mij zeker een verbeterpunt.


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #62 Gepost op: 7 mei 2016, 00:24:31
Naja vanochtend leek het erop dat dit weer een hele grote inzet zou gaan worden, gezien de hoeveelheid materieel die snel werd opgeroepen. Ook kwam snel te lezen, dat het terrein nat is en dat er vennen zijn. Dit vormde op de Hoge Veluwe ook een probleem. Dus dacht ik, dan is het misschien beter om van bovenaf te verzuipen met Heli's dan dat half NL weer moet uitrukken omdat de helft zich vast rijd en de rest water moet tanken. Dit is misschien wat overdreven, maar misschien moet Brandweer Nederland ipv Ajax Chesna vliegtuigen een paar heli's kopen voor de servillance en die kunnen ook gelijk een bluszak mee nemen. Dan heb je alles in eigen beheer, en hoeveel gebieden bos hebben we in NL Veluwe, met Utrecht en Twente, en Braband, Limburg, dus met 4 heli's kom je een heel eind lijkt me. En of dat veel duurder is dan de vele voertuigen met bemanning die nu komen, waag ik te betwijfelen, maar zo denk ik aan wel meer veranderingen waar ik tot nu toe alleen maar onbegrip en denken in de gebaande paden ben tegen gekomen. Ik denk vrij en niet in de huidige systemen, regelgeving e.d. We hebben zoveel haakarmbakken, en wagens, er zijn Knikdumpers met haakarm opbouw. Daar kun je dan een container opzetten, en dat voertuig het veld in sturen, die kunnen makkelijker en beter over ongelijk terrein rijden dan de Bos Voertuigen. Ze zijn er ook voor gemaakt. En volgens mij zou je daarmee met minder voertuigen het zelfde kunnen bereiken. de huidige bosvoertuigen blijven op de paden en wegen, en de knickdumpers gaan het veld in om daar te blussen. en ja vast komen te zitten kan altijd, maar met genoeg voertuigen met lier en trekkracht moet dat op te lossen zijn. Dat lukt nu ook vrij aardig. Dat mijn bijdrage vanochtend misschien wat overdreven was kan kloppen, komt omdat de meldingen hier waren, nat terrein, en vastrijden, dus dacht ik aan de Hoge Veluwe of aan Schorl.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #63 Gepost op: 7 mei 2016, 00:54:40
Citaat van: vuurbal link=msg=1422675 date=1462573471
Naja vanochtend leek het erop dat dit weer een hele grote inzet zou gaan worden, gezien de hoeveelheid materieel die snel werd opgeroepen.

...

 Dat mijn bijdrage vanochtend misschien wat overdreven was kan kloppen, komt omdat de meldingen hier waren, nat terrein, en vastrijden, dus dacht ik aan de Hoge Veluwe of aan Schorl.

Dat is niet zo raar hoor. Heel veel mensen denken dat er sprake is van een enorme brand met dit soort alarmeringen. Echter weet men op de Veluwe hoe snel het kan gaan en is hier voldoende materieel om snel op te kunnen schalen. Men alarmeert vaak veel materieel voor het geval  het ineens uit de klauwen mocht lopen of te veel materieel vastrijdt. Je kunt er ongeveer vanuit gaan dat wanneer het hele eerste peloton een opdracht heeft ontvangen men al direct het volgende peloton alarmeert, ook al is er helemaal geen werk voor op dat moment. Op die manier ben je een snel uitbreidende brand een stap voor en staat het extra peloton wat opeens hard nodig blijkt te zijn al te wachten op een paar honderd meter afstand.

De kans is groot dat wanneer je bij een degelijke brand niet op die manier werkt uiteindelijk inderdaad Defensie en half Nederland had mogen komen opdagen.

Je bijdrage was dan ook niet overdreven. Een brandje als deze heeft alle ingrediënten aanwezig om naar een enorme brand uit te breiden. Maar door de snelle en grote alarmeringen is dat dus (gelukkig) niet gebeurd.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


mauster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #64 Gepost op: 7 mei 2016, 01:16:55
Citaat van: TheFlie link=msg=1422661 date=1462566680
Is de politie dan niet op de hoogte dat er voertuigen vastzitten of vertikken ze het om voertuigen door te laten welke geen blauwe lichten dragen? Lijkt mij zeker een verbeterpunt.
Nee oom agent heeft overal verstand van en weten het altijd beter...... Daarom werken ze ook bij de politie... :D
En als ze naar de burgermaatschappij vertrekken is hun eerste sollicitatie bij een wegmakeringsbedrijf... Willen op hun strepen blijven staan.. ;D


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #65 Gepost op: 7 mei 2016, 01:24:19
Blusvoertuigen:
09:40:
06-7748 - SB-BT - Hoog Soeren (110)
06-7741 - TS-BT - Vrijwillig korps Apeldoorn-Centrum (120)
06-7743 - TS-BT - Ugchelen (130)
06-7749 - TS-BT - Uddel (140)

10:02:
07-1341 - TS-BT - Garderen (210)
06-7643 - SB-BT - Vaassen (220)
06-7143 - TS-BT - Elspeet (230)
06-7747 - TS-BT - Hoenderloo (240)

10:26:
06-7745 - TS-BT - Klarenbeek (310)
06-7947 - SB-BT - Twello (320)
06-7746 - TS-BT - Loenen (330)
06-7642 - SB-BT - Epe (340)

10:28:
07-2141 - TS-BT - Harskamp (410)
07-2341 - TS-BT - Otterlo (420)
07-1441 - TS-BT - Voorthuizen (430)
06-8342 - TS-BT - Eerbeek (440)


Officieren:
06-7591 - OvD - Epe/Voorst/Apeldoorn (100)
06-6591 - OvD - Veluwe-Noord (200)
06-7091 - OvD - Veluwe-West (300)
06-8091 - OvD - IJsselstreek (400)
06-9991 - HOvD - Regio
06-9992 - HOvD - Regio
06-9993 - HSB - Regio
06-7790 - CvD - Epe/Voorst/Apeldoorn


Waterwagens:
06-7760 - TW - Apeldoorn-Zuid
06-7761 - TW - Apeldoorn-Centrum
07-1662 - TW - Kootwijkerbroek
06-6661 - TW - Hattem

Groot Watervoorzieningspeloton:
06-7966 - SL+MSA - Twello
06-9689 - HA - Apeldoorn-Zuid
06-7581 - WIP - Apeldoorn-Zuid

Logistieke Eenheid:
06-8491 - OvD - Achterhoek-West (PC-LOG)
06-7700 - PM - Logistieke Eenheid Apeldoorn-Zuid (F-Log)
06-7701 - PM - Logistieke Eenheid Apeldoorn-Zuid
06-7780 - VW - Logistieke Eenheid Apeldoorn-Zuid
06-7784 - BSA - Logistieke Eenheid Apeldoorn-Zuid
06-7784 - HAB - Logistieke Eenheid Apeldoorn-Zuid
04-2885 - HA - Deventer
06-9680 - VZ - Logistieke Eenheid Apeldoorn-Zuid
06-9585 - HA - Logistieke Eenheid Apeldoorn-Zuid
06-9687 - HA - Apeldoorn-Zuid
06-7702 - DB - Logistieke Eenheid Apeldoorn-Zuid


Overig:
06-7704 - PM - Korps Natuurbrandverkenners EVA
06-9881 - TBO - Noord- en -Oost Gelderland
06-9801 - DA - Noord- en -Oost Gelderland
06-8201 - 'VVD' - IJsselstreek
06-9723 - SIV - Apeldoorn/Giro d'italia
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #66 Gepost op: 7 mei 2016, 10:28:21
Citaat van: Yellowjackal link=msg=1422653 date=1462565750
luchtfilter heeft vonken aangezogen en daardoor is het luchtfilter en luchtfilterhuis verbrand/ gesmolten. Tijdelijk nieuw luchtfilter op de inlaat geplaatst. Luchtfilterhuis in bestelling.
Voertuig is zelfstanding het terrein uitgereden. Zover te zien valt het mee. Op post zuid eerdaags ff goed nazien.

Opmerkelijk dat de luchtaanvoer van een voertuig dat wordt ingezet bij o.a. natuurbranden gevoelig is voor vonken.
Er zijn legio typen voorfilters die je zou kunnen plaatsen,ik neem overigens wel aan dat er wel zandstoffilters op zitten.(viledon filters)


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #67 Gepost op: 7 mei 2016, 10:41:47
Citaat van: Thor link=msg=1422712 date=1462609701
Opmerkelijk dat de luchtaanvoer van een voertuig dat wordt ingezet bij o.a. natuurbranden gevoelig is voor vonken.
Er zijn legio typen voorfilters die je zou kunnen plaatsen,ik neem overigens wel aan dat er wel zandstoffilters op zitten.(viledon filters)
ik heb me ook verbaasd over deze bouwwijze. Luchtaanvoer naar luchtfilterhuis zit zo ik het zag iets voor het rechtervoorwiel ( denk org volvo constructie). Betrof een org volvo luchtfilter ( papier ?)


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #68 Gepost op: 7 mei 2016, 12:59:39
Citaat van: Peter71 link=msg=1422602 date=1462553549

Ondanks dat deze brand op een bekende plaats was, mag je hem nooit benaderen zoals je de andere branden hebt benadert. Elke brand is anders, elke brand reageert anders. En van elke brand zul je moeten uitvinden wat die wil, en waar de mogelijkheden liggen om hem te stoppen.

Neem bv de wind, als ik  het zo snel zie voor morgen en overmorgen, dan is er meer wind en zou de situatie, afhankeleijk van, daar gaan we weer, vegetatie, exacte plek (benaderbaar of niet), langzame of snelle alarmering, heel anders uit kunnen pakken.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #69 Gepost op: 8 mei 2016, 12:39:41
Citaat van: Thor link=msg=1422639 date=1462563202
Misschien eens even kijken naar de makkelijk toepasbare en praktische oplossingen die agrariërs etc. in de loop der jaren  tegen het vastraken hebben bedacht.

Beetje onpraktisch in de meeste Nederlandse natuurterreinen, daar willen nog wat boompjes staan....