GRIP 1 Middelbrand (goederentrein) Venlo - Venlo 07-05-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Middelbrand (goederentrein) Venlo - Venlo 07-05-2016  (gelezen 2737 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,374
Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2016, 11:33:36
In dit soort gevallen is het aloude gezegde "beter mee verlegen dan om verlegen" volgens mij geen slechte insteek...


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2016, 12:38:14
Bij incidenten op en rond het spoor word er vaak met veel meer uitgerukt dan nodig is. Deels zijn dit afspraken tussen Prorail en de Veiligheidsregio's, deels is dit uit voorzorg. Het spoor is vaak moeilijk toegankelijk, lange looptijden, slangen uit rollen enzovoort en als het serieus is, kan het snel heel groot worden. De voorbeelden van chemische branden in het buitenland tot nu toe zijn hier ook wel bekend, en vele regio's hebben geen schuimblusvoertuigen en voor alles op gebouwd is ben je echt wel even verder. En de meldingen gaan vaak via de Treindienstleider. die geeft het door aan de meldkamer spoor van Prorail in Utrecht, die hangen er een TIS aan, en alameren de hulpdiensten. Dit om de Treindienstleider de tijd te geven om het treinverkeer veilig tot stilstand te brengen, betekend wel dat de melding over meerdere schijven loopt. Dat kost tijd en kan verwarring opleveren. Uitgangspunt is groots inzetten bij vermoeden op grote zaken en dan snel afbouwen, is beter dan eens gaan kijken en dan maar opschalen. Al is dit voor diverse senario's wel discutabel, gelukkig word er ook vaker flexibeler mee omgegaan heb ik het idee. Bij de melding treinbrand in een goederen trein is het meestal niet meteen duidelijk wat voor wagens en welke lading het betreft, deze informatie komt binnen 15 minuten ter beschikking, maar dan is de eerste melding al gedaan. En als het onduidelijk is, word er uitgegaan van het ergste en dus komt er veel ter plaatse. Meestal blijkt het ter plaatse wel mee te vallen. maar soms ook niet, en ja, dan staat er dus veel materieel ter plaatse.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2016, 12:50:45
Vuurbal dank voor jouw uitleg, die had ik echt even nodig........aandoenlijk ook (sarcasme modus uit)


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2016, 12:56:48
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1422696 date=1462604622
TIS toch wat? Je zou dit lezen op je pager: TIS 2.2, gauw je decodeerboek met TIS, RIS, VOS en weet ik wat erbij en je weet waar je heen gaat........

Als dat aluminium daadwerkelijk brandt, hebben ze daar wel een uitdaging overigens, to TIS or not to TIS that is the question!

TIS 2.2. is niet zo spannend, kleine brand in trein of op station.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2016, 16:04:54
TIS alleen niet mijn punt......punt.