Dankjewel. Dat eerste is zeker zo. De boel bedonderen is natuurlijk lang zo leuk niet. Komt uiteindelijk toch altijd uit. Kan je beter zoeken naar echte feitjes.
Qua omstandigheden en droogte zou het met genoeg natuurlijke brandtrappen niet eens helemaal onmogelijk zijn wat kroonvuur te ontwikkelen in Nederland denk ik. Echter denk ik dat wanneer er daadwerkelijk een brand als deze door het bos loopt de opschaling er toch wel wat anders uitgezien had. Want dan heb je wel serieus materieel nodig om dat nog te kunnen bestrijden, of misschien is beheersen een beter woord.
Nee, begrijp me niet verkeerd. Kroonvuur komt eigenlijk jaarlijks wel voor bij een natuurbrand in Nederland, de ene keer wat heftiger dan de andere. De Strabrechtse en Kalmthoutse heide zijn twee voorbeelden waar echt wel sprake was van Amerikaanse toestanden, dus het is sbsoluut geen onbekend fenomeen in ons landje. Maar momenteel is vooral de droge toplaag een probleem. De grond zelf is nog redelijk nat (bij ons in het bos staan nog plassen) en echt grote problemen voor bomen om water uit de grond te halen zijn er nog niet.
Als dit weer nog twee weken aanhoudt is de kans groot dat je dergelijke foto's ook in NL gaat zien...