Het grote voordeel van deze robot (dit robotje) is dat het apparaat qua gewicht (400 kg) en afmetingen pas in een bestelbusje als je de specificaties zo leest.
Deze robot is vrij beperkt o.a. een waterkanon 1500 l/min terwijl tegenwoordig de meeste voertuigen voor industrie en tunnelbranden etc. 15000 l/min zijn. Met 1500 l/min gevoed door een 3" slang doe je bij een beetje brand vrijwel niets.
Bij industriebranden worden mobiele monitoren ingezet die ook weer aanmerkelijk grotere capaciteiten hebben dan de nieuwe voertuigen.
Aangezien het een modulair platform is zou je een grotere monitor erop kunnen zetten met 1 of 2 150mm slangen eraan. Ik gok dat je over korte afstanden dan wel richting die 10.000l/m moet kunnen.
Robot is inmiddels ook al geleverd aangezien je hem op de open dagen al kon bewonderen:
http://numrush.nl/2016/05/14/amsterdamse-brandweer-test-robot/Hierbij het linkje naar de robot:
http://www.tecdron.fr/en/scarab-tx/Nadelen die ik nu 1,2,3 kan verzinnen:
- Relatief lage topsnelheid (CVT bak zou de snelheid kunnen verhogen)
- Korte inzetduur 2 tot 4 uur? Of is dat 2 tot 4 uur rijden?
- Ik krijg het idee dat het waterkanon aparte zendapparatuur heeft en dat de aansluiting en aandrijving niet via de scarab gebeurd, als dat werkelijk zo is vind ik dat een niet zo nette oplossing... Dat zou betekenen dat de modulaire units duurder zijn, dat je meerdere zendmodules hebt die informatie versturen in plaats van één module en daarnaast is deze zendapparatuur niet beschermd tegen brokstukken of andere invloeden.
Voordelen:
- Laag zwaartepunt + mogelijkheid tot trappen op.
- Modulair platform
Kortom als je als brandweer aan TECDRON modulaire units kan laten maken naar eigen wensen kun je een heel eind komen. De website geeft geen informatie over de specifieke sensoren die het apparaat aan boord heeft.
Niets is perfect, maar op het eerste gezicht zijn er nog wel wat verbeterpuntjes. Ben benieuwd naar de testresultaten! Hoe is BAA van plan de robot te vervoeren, in een MB sprinter oid?