Grote brand (bedrijfspand) Oosterveldsingel - Hengelo 13-05-2016

Auteur Topic: Grote brand (bedrijfspand) Oosterveldsingel - Hengelo 13-05-2016  (gelezen 5275 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2016, 14:37:21
Citaat van: Thor link=msg=1424037 date=1463228487
De ladder doet er op het filmpje ook 5 minuten over om gesteld te staan, de mannen zijn kennelijk al langs een andere weg op het dak gekomen.
Vast een binnendoorgang, ladder zal wel eerst van slangen voorzien moeten zijn voor die omhoog ging.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2016, 14:43:22
Citaat van: Thor link=msg=1424035 date=1463228047
Als er een moderne dompelpomp op die autospuit had gezeten zou het afleggen aanzienlijk minder tijd hebben gekost.
Interessant stukje film.

Daar heb je sowieso gelijk in. Echter moet niet vergeten worden dat dit soort systemen in Nederland maar weinig gebruikt worden. Het afleggen met zuigslangen (of buizen) kan veel sneller door het exact (en regelmatig) te oefenen. Bij onze Oosterburen worden hier zelfs speciale wedstrijden voor georganiseerd. Zo snel mogelijk met 3 stralen lage druk afleggen vanaf open water. De ervaring leert dat als iedereen een vaste taak heeft en dat ook geoefend wordt je dit soort dingen minimaal 2x zo snel kunt doen.

Toegegeven, de Duitsers werken met meer mensen. Maar een exacte taakverdeling tot op het vastdraaien van elke koppeling aan toe voorkomt een hoop tijdsverlies en kan ook in Nederland toegepast worden. Doordat alles exact vast staat hoeft er nog maar amper overlegt te worden en weet iedereen waar hij aan toe is.

Zie bijvoorbeeld deze video. Het kan dus allemaal wel. Waarbij ik toe moet geven dat ik bij deze wedstrijden ploegen heb gezien waar het nog een stuk sneller ging.
! No longer available


Voor de beeldvorming. Je ziet hier 2 verschillende shots. Het afleggen van de lage druk en het afleggen op open water. Bij de Duitsers gebeurd dat dus op hetzelfde moment.


EDIT: In Belgie kan het nog Veel sneller  :P

! No longer available
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2016, 14:52:10
Citaat van: PBees link=msg=1424039 date=1463229441
Vast een binnendoorgang, ladder zal wel eerst van slangen voorzien moeten zijn voor die omhoog ging.

Dat is een afweging. Indien je de brand beheersbaar genoeg schat kun je ook een straal Hoge druk meenemen. Dat kost veel minder tijd dan het afleggen van lage druk over de ladder.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2016, 15:06:32
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1424041 date=1463229802


Voor de beeldvorming. Je ziet hier 2 verschillende shots. Het afleggen van de lage druk en het afleggen op open water. Bij de Duitsers gebeurd dat dus op hetzelfde moment.


EDIT: In Belgie kan het nog Veel sneller  :P

! No longer available

Interessant dat deze Belgen ook koppels met afdaalhaken hebben.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2016, 15:11:56
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1424042 date=1463230330
Dat is een afweging. Indien je de brand beheersbaar genoeg schat kun je ook een straal Hoge druk meenemen. Dat kost veel minder tijd dan het afleggen van lage druk over de ladder.

De nieuwere ladders hebben toch stijgbuizen.

Al's je een slang naar  boven moet brengen neem me de lege slang toch mee omhoog als de ladder gesteld staat.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2016, 15:16:23
Citaat van: Thor link=msg=1424045 date=1463231516
De nieuwere ladders hebben toch stijgbuizen.

Al's je een slang naar  boven moet brengen neem me de lege slang toch mee omhoog als de ladder gesteld staat.

Dat is inderdaad mogelijk. Maar er zijn nog steeds heel veel autoladders waarbij dat nog niet aanwezig is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2016, 15:29:36
@Luke. Als over een X aantal jaren autospuiten zijn uitgerust met :dompelpompen, haspelkarren en aanvalsslangen in dubbele bochten op haspels en een wat grotere watertank etc. dus ergonomische en praktische autospuiten dan hoeft er niet meer worden gedacht over SIV etc.


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2016, 22:08:52
Citaat van: Thor link=msg=1424035 date=1463228047
Als er een moderne dompelpomp op die autospuit had gezeten zou het afleggen aanzienlijk minder tijd hebben gekost.
Interessant stukje film.

Dat domme touw ook altijd :|. Bal eraan, touw vastklikken aan de slang en hup het water in met het ding.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2016, 22:14:10
Citaat van: leon1e link=msg=1424107 date=1463256532
Dat domme touw ook altijd :|. Bal eraan, touw vastklikken aan de slang en hup het water in met het ding.

En waarom zover nog achteruit rijden? Water begint al een paar meter eerder en makkelijker bereikbaar. Hoef je die stapel mensen niet bijna plat te rijden...
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2016, 22:26:11
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1424109 date=1463256850
En waarom zover nog achteruit rijden? Water begint al een paar meter eerder en makkelijker bereikbaar. Hoef je die stapel mensen niet bijna plat te rijden...

Dat is een strategisch ding. De extra afstand kost je hooguit 1 extra aanvalsslang. Het drukverlies daardoor valt dus redelijk mee (0,2 Bar ongeveer). Daar tegenover sta je nooit te dichtbij als de brand veel hitte maakt wanneer het groter wordt. Daarnaast kan men nu op het verharde pad blijven staan en hoeft er niet door het gras gereden te worden.

Het is overigens niet te zien hoe diep het is op het eerdere stuk en of daar ook zo makkelijk af te dalen is tot het waterniveau.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens