Melden betekent dat er een of andere instantie kennis heeft van de voorgenomen escapes en dat betekent nogal het een en ander.
Het aannemen van de melding is natuurlijk niet vrijblijvend.
Zeker als de escapade noodlottig afloopt maar ook als het in het nieuws komt komen de moeilijke vragen.
Had de instantie de escapade niet moeten verbieden, op basis van welke bevoegdheden, heeft de instantie daartoe voldoende kennis en kunde, overleg gepleegd etc etc.en dan natuurlijk de vraag op welke (juridische) gronden zou dit kunnen.
Ooit heeft iemand jaren geleden een wrakkig zeilbootje verboden het zeegat uit te gaan een hele heisa is gevolgd.
Inderdaad, dat vraag ik mij ook af.
Regelmatig worden wij op de verkeerspost in kennis gesteld van bijvoorbeeld groepen kajakkers die een tocht gaan doen, zodat wij altijd weten met hoeveel, en ongeveer waar zij uithangen.
Maar kun je het ook verbieden, en dan vooral op zee?
Denk het zeker van niet, je kunt ze het wel afraden om te doen, maar dat is een ander verhaal.
En hoe moeten mensen van de RB, het KWC, verkeersposten etc. inschatten of de persoon of groep wel capabel genoeg is om zo'n tocht aan te vangen?
Het KWC gaat echt geen aanmeldingen in ontvangst nemen, dan kunnen ze voortaan wel een FTE extra in dienst gaan nemen.
En ook wij als verkeerspost zitten daar niet op te wachten, want je geeft de mensen (onterecht) toch een bepaald gevoel.
Je kunt het nimmer voorkomen dat waaghalzen en idioten het ruime sop kiezen, is het niet op een plank, dan wel op een boot.
Vorige week was er ook al het een en ander opgetuigd omdat iemand een kitesurfer in moeilijkheden dacht te zien.....(dus niet)
en gisteravond hadden wij weer een jacht wat met amper verlichting steevast verkeerde wal voer, opkruisend zeilde waar dit niet mocht....en het mooiste was, dat toe ie eindelijk op het Kanaal aangekomen was. aan zijn goede wal zat en wij hem vertelden gewoon tot aan de brug zijn "goede wal moest houden" hij pardoes weer de verkeerde opzocht...