Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 65428 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Als de basis niet op orde is, krijgen je grotere branden, meer slachtoffers. Gevolg: Meer arbeidshygienecontainers en PR-functionarissen ::) :-X
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: oma link=msg=1430016 date=1465930998

Hoe kan de leverancier iets zeggen over de pagers tegen de NOS terwijl er iets anders staat in het onderzoeksrapport van de veiligheidsregio? De leverancier kan de bewuste pagers alleen nagekeken hebben als de brandweer ze naar de leverancier heeft gestuurd voor nader onderzoek. De leverancier heeft gezegd dat er niets mis was met deze pagers. De veiligheidsregio maakt er in haar rapport van dat het  niet is vast te stellen of er sprake is van een technische oorzaak.

Het is dus wel vastgesteld dat er geen sprake was technische oorzaak.
Het kan dat een pager een keer een melding "mist". Dat gebeurd eigenlijk enkel op het moment de pager geen verbinding heeft met het netwerk, en als dit gebeurd laat de pager dit met een luid signaal ook weten ook. Maar dat dat met 3 pagers te gelijk gebeurd is wel erg vreemd te noemen. Het nakijken van de pager is niet zo moeilijk. Als alles heeft gefunctioneerd staan alle meldingen erin. En anders missen er een paar meldingen. Kun je gewoon terug lezen in de pager. Ook als de pager geen luid alarm heeft gegeven staat de melding er gewoon in. Kwestie van een pager erbij pakken die gewoon heeft gefunctioneerd en beide pagers vergelijken.
Je kunt je beter afvragen waarom er geen kazernealarm is als er toch mensen slapen op de kazerne. Dan worden ze gewekt zowel door de pager als door het kazernealarm.

Fletwed

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430040 date=1465936596
Wat heeft informatievoorziening of gelekte informatie in vredesnaam te maken met de oorzaak van de brand en hoe de brand zich zo snel kon ontwikkelen?

Wat heeft informatievoorziening of gelekte informatie te maken met de vraag waarom deze bejaarde bewoners zichzelf niet meer tijdig in veiligheid konden brengen?

Wat heeft informatievoorziening of gelekte informatie te maken met het brandweeroptreden, de alarmering en de opkomst van de brandweer?

3 keer niets.

Je gaat op zoek naar antwoorden op de onderzoeksvragen, daarna volgen op basis van de antwoorden conclusies en op basis daar van doe je aanbevelingen.

Tijdens de interviews zou het ook kunnen blijken dat de kroketten in de brandweerkantine te duur zijn. Het zegt niet dat de onderzoekscommissie het in haar rapport een aanbeveling om de kroketten in de aanbieding te doen moet opnemen.

Wat doe je dan als patiënt bij je komt met gebroken voet/enkel. Je kijkt ernaar en ziet dat hij/zij vreemde vlekken heeft op het lichaam die wijzen op XYZ. Dan kan je dat toch wel bespreken erbij?

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: RemRoof link=msg=1430042 date=1465936749
Als de basis niet op orde is, krijgen je grotere branden, meer slachtoffers. Gevolg: Meer arbeidshygienecontainers en PR-functionarissen ::) :-X

... en meer gekwetste egootjes van vrijwillige brandweermannen die janken dat media en volk bij deze brand de hele brandweer over een kam scheert en geen complimenten uitdelen aan de brandweermannen die wel op tijd in de kazerne verschenen toen de pieper ging.

Collectieve schaamte is passend als er burgers sterven en je weet dat je eigen brandweerkorps ondermaats presteerde.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Fletwed link=msg=1430046 date=1465937138
Wat doe je dan als patiënt bij je komt met gebroken voet/enkel. Je kijkt ernaar en ziet dat hij/zij vreemde vlekken heeft op het lichaam die wijzen op XYZ. Dan kan je dat toch wel bespreken erbij?

Een diagnostisch onderzoek door een arts is iets anders dan een calamiteitenonderzoek uitvoeren.

Het is niet uitgesloten dat ik fouten maken tijdens mijn diagnostisch onderzoek van een patient waardoor ik de patient onjuist ga behandelen of niet ga behandelen terwijl het wel had gemoeten. Het verschil tussen mij en de brandweer is dat ik mijn eigen mogelijke fouten niet zelf wil onderzoeken.

Bekijk eens een rapport van de Onderzoeksraad of van een toezichthouder, bijv. IGZ. Ze houden zich aan de onderzoeksvragen en vervuilen het niet met bliksemafleiders, rookgordijnen en niet-relevant gereutel.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1430044 date=1465936933
Het kan dat een pager een keer een melding "mist". Dat gebeurd eigenlijk enkel op het moment de pager geen verbinding heeft met het netwerk, en als dit gebeurd laat de pager dit met een luid signaal ook weten ook. Maar dat dat met 3 pagers te gelijk gebeurd is wel erg vreemd te noemen. Het nakijken van de pager is niet zo moeilijk. Als alles heeft gefunctioneerd staan alle meldingen erin. En anders missen er een paar meldingen. Kun je gewoon terug lezen in de pager. Ook als de pager geen luid alarm heeft gegeven staat de melding er gewoon in. Kwestie van een pager erbij pakken die gewoon heeft gefunctioneerd en beide pagers vergelijken.
Je kunt je beter afvragen waarom er geen kazernealarm is als er toch mensen slapen op de kazerne. Dan worden ze gewekt zowel door de pager als door het kazernealarm.

Ik ben het helemaal met je eens, als je personeel in de kazerne paraat wilt hebben om snel uit te kunnen rukken en het toelaat dat ze mogen slapen moet je zeker weten dat ze wakker worden, dus kazerne alarm + evt. nog een pager.

De pagers zijn volgens de NOS gecontroleerd door de fabrikant, de fabrikant moet ze dan aangeboden hebben gekregen van deze veiligheidsregio. De fabrikant heeft gezegd dat de pagers tip-top in orde waren. De onderzoekscommissie heeft niet in haar rapport geschreven dat de pagers in orde waren. De onderzoekscommissie schrijft dat het  niet is vast te stellen of er sprake is van een technische oorzaak. Je mag dit misleiding noemen.

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430052 date=1465937868
Ik ben het helemaal met je eens, als je personeel in de kazerne paraat wilt hebben om snel uit te kunnen rukken en het toelaat dat ze mogen slapen moet je zeker weten dat ze wakker worden, dus kazerne alarm + evt. nog een pager.

dus alle vrijwilligers ook maar weer een alarmbel in de woning zoals in de jaren 80?  98uiye

De pager geeft genoeg decibel om wakker te worden. Daar is dat ding op ontworpen. Moet je hem alleen niet in de woonkamer laten liggen....

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Nog steeds is niet duidelijk of dit een incident was of dat er structurele problemen waren/zijn en zo ja of de korpsleiding hiervan op de hoogte was/kon zijn.

tower-ladder

• Senior gebruiker
 :'( Diep triest, dit rapport. En dan te bedenken dat ik in al mijn 30 jaren bij de club nog nooit een melding heb gemist, mijn oude motorola pageboy altijd het gewoon deed,(ook als het even niet goed uitkwam ;)) en je snel op de kazerne moest zijn omdat je anders gewoon als nr 7 of hoger gewoon niet mee kon op de eerste wagen.
Als je pager ging kwam je op, en ook als was je bij aankomst niet meer nodig ging je de volgende keer gewoon weer.
Het is ongelooflijk, hoe de Nederlandse brandweer de laatste jaren is afgegleden naar een bedroevend niveau.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

jasir

• Senior gebruiker
  • veiligheidsregio drenthe 03
Tja erg triest om zo te lezen. Triest om te zien hoe een organisatie als de Brandweer het niet voor elkaar krijgt om het goed te laten lopen en natuurlijk er kan altijd iets kapot gaan maar dit is wel erg veel tegelijkertijd. Tegelijkertijd denk ik ook dat de oorzaak deels bij de burger ligt. Zelf bij de Brandweer gaan ho maar. Maar wel altijd verwachten dat die grote rode auto wel voorkomt rijden. En als een groot deel van een dorp het vertikt om bij de Brandweer te gaan dan wil het wel is moeilijk zijn om de auto vol te krijgen en ja dan zal je soms wat langer moeten wachten op de Brandweer maar in plaats van wachten had je ook onderweg kunnen zijn naar de brandweer kazerne als vrijligger. Ik wil daarmee niet zeggen dat dat hier het geval is maar wel dat de oorzaak niet alleen bij de brandweer hoeft te liggen.