Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 65427 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: jasir link=msg=1430065 date=1465945289
Tegelijkertijd denk ik ook dat de oorzaak deels bij de burger ligt. Zelf bij de Brandweer gaan ho maar. Maar wel altijd verwachten dat die grote rode auto wel voorkomt rijden. En als een groot deel van een dorp het vertikt om bij de Brandweer te gaan dan wil het wel is moeilijk zijn om de auto vol te krijgen en ja dan zal je soms wat langer moeten wachten op de Brandweer maar in plaats van wachten had je ook onderweg kunnen zijn naar de brandweer kazerne als vrijligger. Ik wil daarmee niet zeggen dat dat hier het geval is maar wel dat de oorzaak niet alleen bij de brandweer hoeft te liggen.

De oorzaak daarvan ligt Juist bij de brandweer. De brandweer (of Veiligheidsregio) is degene die het vertikt om actieve ledenwerving op grote schaal te doen. Mensen die ik spreek over de vrijwillige brandweer hebben buitengewoon vaak een verkeerd beeld daarvan. Ik heb al heel vaak uit moeten leggen dat vrijwillige brandweermannen niet de hele dag onbetaald naast de glijpaal zitten te wachten op een uitruk, maar vaak pas opkomen als er een alarm gegaan is. Er zijn al zoveel mensen die dat niet weten. Zolang al die potentiële vrijwilligers al niet eens de basale informatie over de vrijwillige brandweer kennen kan je niet verwachten dat zij zich aan zullen melden als vrijwilliger.

Het is dus tijd dat de brandweer z'n deuren (en portomonee) opent om goede wervingsacties op de juiste plekken te starten in plaats van altijd maar het slachtoffer uit te hangen van de veranderende maatschappij.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Fireball link=msg=1430057 date=1465938797
dus alle vrijwilligers ook maar weer een alarmbel in de woning zoals in de jaren 80?  98uiye

De pager geeft genoeg decibel om wakker te worden. Daar is dat ding op ontworpen. Moet je hem alleen niet in de woonkamer laten liggen....

Als je als werkgever besluit dat je personeel gaat kazerneren doe je dat om zekerheid te hebben dat je SIV binnen zeer korte tijd na alarmering op de weg is. De brandweer is een overheidsdienst, ze betalen personeel zelfs loon of vergoeding om gekazerneerd te zijn en de snelle brandweerzorg te garanderen. De burger mag verwachten iets terug te krijgen voor het belastinggeld. Burgers betalen de brandweer namelijk om te presteren.

In Nederland is het niet ongebruikelijk dat het gekazerneerde personeel gaat slapen tijdens de dienst. Als je dat acceptabel vindt als werkgever moet je zorgen dat de uitruksnelheid niet te veel vertraging oploopt. Je moet dus zeker weten dat al je slapend personeel direct wakker wordt zodra er een alarm is, je moet zorgen dat deze mensen met een hun slaperige hoofd zo veilig en snel mogelijk in het uitrukvoertuig kunnen komen.

Deze veiligheidsregio heeft helemaal niets gedaan, ze zijn fors tekortgeschoten.

a) Ze hebben geen voorzieningen getroffen in de brandweerkazerne van Hellevoetsluis op het moment dat er besloten is dat er (beroeps)personeel gekazerneerd dient te gaan worden voor deze SIV, bijv. luid kazerne alarm, automatisch ontsteken van de verlichting in slaapkamers en gangen bij brandalarm, etc.

b) Ze hebben geen maatregelen genomen om te voorkomen dat (beroeps)brandweerpersoneel met de onjuiste of een defecte pieper naar bed gaat. Het was simpel te voorkomen geweest als met kwaliteit had willen borgen. Je kan het doen met bijvoorbeeld de regel dat beide brandweermensen zodra ze naar bed gaan de meldkamer moeten verzoeken om een proefalarm op de pager voor SIV-bemanning Hellevoetsluis.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: jasir link=msg=1430065 date=1465945289
Tegelijkertijd denk ik ook dat de oorzaak deels bij de burger ligt. Zelf bij de Brandweer gaan ho maar. Maar wel altijd verwachten dat die grote rode auto wel voorkomt rijden. En als een groot deel van een dorp het vertikt om bij de Brandweer te gaan dan wil het wel is moeilijk zijn om de auto vol te krijgen en ja dan zal je soms wat langer moeten wachten op de Brandweer maar in plaats van wachten had je ook onderweg kunnen zijn naar de brandweer kazerne als vrijligger. Ik wil daarmee niet zeggen dat dat hier het geval is maar wel dat de oorzaak niet alleen bij de brandweer hoeft te liggen.

Volslagen onzin. Het probleem van Nederland is dat men brandweer als hobby ziet ipv als een volwaardig beroep.

Iedere burger mag verwachten dat er een huisarts in de avonduren beschikbaar is, ook als een groot deel van het dorp het vertikt zelf vrijwillig huisarts te worden.

Iedere burger mag verwachten dat er een ambulance komt, ook als een groot deel van het dorp vertikt zelf vrijwillig ambulancemedewerker te worden.

Iedere burger mag verwachten dat er politie komt, ook als een groot deel van het dortp vertikt zelf vrijwillig agent te worden.

Het probleem ligt geheel bij de brandweer omdat men de vrijwillige brandweer als volkomen logisch is gaan beschouwen terwijl het een gunst van de burgers was. De brandweermanagers horen maatregelen te nemen zodra ze zien dat ze de brandweerzorg niet meer kunnen met vrijwilligers. Je gaat dan vrijwilligers werven en als het niet lukt moet je maar personeel aannemen.

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: tower-ladder link=msg=1430061 date=1465939879
:'( Diep triest, dit rapport. En dan te bedenken dat ik in al mijn 30 jaren bij de club nog nooit een melding heb gemist, mijn oude motorola pageboy altijd het gewoon deed,(ook als het even niet goed uitkwam ;)) en je snel op de kazerne moest zijn omdat je anders gewoon als nr 7 of hoger gewoon niet mee kon op de eerste wagen.
Als je pager ging kwam je op, en ook als was je bij aankomst niet meer nodig ging je de volgende keer gewoon weer.
Het is ongelooflijk, hoe de Nederlandse brandweer de laatste jaren is afgegleden naar een bedroevend niveau.

100% waar (helaas)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1430077 date=1465965803
100% waar (helaas)

Het is daarom een gemiste kans dat de veiligheidsregio besloten heeft dit onderzoek zelf uit te voeren.

In verleden ben ik vaker lid geweest van een interne of externe onderzoekscommissie en binnen medisch tuchtrecht ook in aanraking gekomen met eventuele fouten waarbij het doorvragen van groot belang is.

Ik vind het een prachtig verhaal als twee bevelvoerders de eerste oproep niet hebben gehoord terwijl het met 100% zekerheid vaststaat dat ze de melding hebben ontvangen en ze beide wakker zijn geworden van de herhalingsoproep echter vereist het wel een aantal aanvullende vragen.

De beide bevelvoerders moeten op de proppen komen met een plausibele verklaring hoe het kan dat ze slapen en de eerste oproep niet gehoord hebben maar de tweede wel.

Als het een oeverloos gesprek gaat worden waarbij je als interviewer gevoel krijgt dat ze druk zijn het eigen straatje schoon te vegen confronteer je ze door te vragen of ze zeker weten dat ze niet wakker zijn geworden van de eerste oproep maar besloten hebben om zich in bed weer om te draaien in de veronderstelling dat er wel een aantal andere bevelvoerders vrij de brandweerwagens zouden instromen. Het zou de verklaring kunnen zijn waarom ze wel opkwamen na de 2e alarmering omdat ze toen al wakker in bed naast moeders de vrouw lagen en zich de kolere schrokken toen ze beseften dat er geen enkele bevelvoerder was opgekomen terwijl Hellevoetsluis in de fik stond.

Het is pijnlijk voor de nabestaanden van het slachtoffer en pijnlijk voor de brandweermanager maar je weet dan dat je veronderstelling dat vrije instroom risicoloos, effectief en goedkoop is geen stand kan blijven houden en je je ook moet bezinnen op de inzet van SIV.

Het verhaal zou ook anders verlopen zijn als de beroepschauffeur en vrijwillig bevelvoerder die gekazerneerd waren samen de tankautopsuiten hadden bemand. Ze kunnen na alarmering de tankautospuit voorgloeien, de kazernedeuren openen, de tankautospuit naar buiten rijden en even wachten tot er vier vrijwillige manschappen opgekomen zijn om vervolgens uit te rukken.

De vier van huis opgekomen vrijwilligers en stilstaande tankautopsuit waren er in Hellevoetsluis, de vrijwillige bevelvoerder was toen al onderweg samen met de beroepschauffeur en hun kosteneffectieve speelgoedautootje.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: RAdeR link=msg=1430095 date=1465972085
http://www.youtube.com/watch?v=EQN5kJ0niV0

De brandweerchef is goed op de hoogte. Als een argeloos forumlid ladderwagen schrijft kan je er op wachten dat hij de volle laag krijgt omdat het een autoladder is. De brandweerchef gaat voor de camera staan reutelen dat de ladderwagen te laat bij het incident was terwijl er geen enkele autoladder opgeroepen is voor dit incident volgens het onderzoeksrapport.

Uit het onderzoeksrapport:

Citaat
Voor de brandbestrijding zijn de volgende (eerstelijns) brandweereenheden ingezet:

· 1 Snel Interventievoertuig (SI 62.0)
· 4 Tankautospuiten (TS 62.1, TS 64.1, TS 63.3 en TS 61.1)
· 2 Redvoertuigen (HW 62.1 en HW 65.1)
· 2 Officieren van Dienst (OD 60.1 en OD 70.1)
· 1 Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AG 90.1)
· 1 Hoofdofficier van Dienst (HO 90.1)

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430099 date=1465972725
De brandweerchef is goed op de hoogte. Als een argeloos forumlid ladderwagen schrijft kan je er op wachten dat hij de volle laag krijgt omdat het een autoladder is. De brandweerchef gaat voor de camera staan reutelen dat de ladderwagen te laat bij het incident was terwijl er geen enkele autoladder opgeroepen is voor dit incident volgens het onderzoeksrapport.

Betekenis ' ladderwagen '
Je hebt gezocht op het woord: ladderwagen.

lad·der·wa·gen (de; m; meervoud: ladderwagens)
1
(brandweer)auto met hoge uitschuifbare ladder

Geen resultaat voor ' autoladder '
Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek.

98uiye  Volgens mij gaat het er ook om dat het thuis voor de buis begrepen wordt.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Fireball link=msg=1430101 date=1465972984
Betekenis ' ladderwagen '
Je hebt gezocht op het woord: ladderwagen.

lad·der·wa·gen (de; m; meervoud: ladderwagens)
1
(brandweer)auto met hoge uitschuifbare ladder

Geen resultaat voor ' autoladder '
Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek.

98uiye  Volgens mij gaat het er ook om dat het thuis voor de buis begrepen wordt.

De mensen thuis begrijpen het ook wel als deze professional het autoladder genoemd zou hebben.

Jij voelt je wel geroepen om op mij te reageren maar ik heb het je nog nooit zien doen als een forumlid hier iets vraagt of schrijft over ladderwagen en er van langs krijgt dat de glazenwasser ladderwagens heeft en de brandweer autoladders.

Voorts is het een clown die weet dat hij voor de camera gaat reageren op het verschenen onderzoek, het is amateuristisch als je de schijn wekt het rapport niet eens gelezen te hebben. Ik heb het rapport wel gelezen waardoor ik wist dat er twee hoogwerkers zijn opgeroepen.

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430106 date=1465973590
Jij voelt je wel geroepen om op mij te reageren maar ik heb het je nog nooit zien doen als een forumlid hier iets vraagt of schrijft over ladderwagen en er van langs krijgt dat de glazenwasser ladderwagens heeft en de brandweer autoladders.

Hoe belangrijk is het? Het gaat voor mij om de boodschap en de bedoeling, waarbij de mensen elkaar begrijpen. Je kan op alle slakken wel zout leggen, op alles en iedereen kritiek hebben, jargon en Nederlands door elkaar heen gooien, maar wat is het doel? Ben je een wereldverbeteraar? Of een betweter?

Het gaat hier over een brand met noodlottige afloop. De uitruk van de brandweer is, zacht gezegd, niet lekker verlopen. De discussie hier op het forum gaat over de piepers, de opkomst en de kwaliteit van het onderzoek, dus neem ik aan dat we het allemaal wel eens zijn dat de bewoners niet meer gered hadden kunnen worden. Ook niet met een ts6, ts12 of ts36.

De chef gaat voor de camera staan en geeft toe dat dingen beter hadden gekund. Voor hem ook niet makkelijk. Misschien is hij als chef verantwoordelijk voor iets waar hij die bewuste nacht geen invloed op heeft gehad. Het is alle collega's overkomen en ik weet zeker dat betrokken collega's die de piepers niet gehoord hebben, nog wel een paar nachten slecht slapen. Maar dan nog, de bewoners hadden niet gered kunnen worden.

Om kort te gaan, een vreselijke situatie, en dan vind ik het niet gepast te zeuren over ladderwagen, autoladder, hoogwerker of wat dan ook. Wat levert het je op en wat is je doel?