Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 66371 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Breathe link=msg=1430206 date=1466001979
Deze meneer met onbekende rangonderscheidingstekens

Hoe kan iemand bij een overheidsdienst een uniform dragen met onbekende rangonderscheidingstekens?

Een veiligheidsregio mag zelf rangen bedenken?

Het kan dus voorkomen dat een bevelvoerder van de brandweer iemand tegenkomt in brandweeruniform met rangonderscheidingstekens uit een van de andere 24 regio's en je niet weet of het een officier is, onderofficier of manschap?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: joops link=msg=1430238 date=1466010497
Wat zou het verschil zijn bij deze brand als er een piket vergoeding zou zijn? De personen die te laat waren, waren op de plaats waar ze met een piket vergoeding ook zouden zijn.

Zoveel mensen bij een lekke (blus)waterleiding op een industrieterrein (Shell Pernis), zou er niet meer aan de hand zijn geweest? Er lopen door dat gebied tientallen leidingen met gevaarlijke stoffen, o.a. chloor en kerosine. Zou dat niet de oorzaak zijn van de uitgebreide inzet, incl schuimblusvoertuigen?

Van een afstand commentaar leveren zonder kennis van zaken is niet altijd verstandig.
Ik ruk liever uit naar een woningbrand, en waar ik misschien nog iemand er levend uit kan halen, dan een lekke blusleiding wat alleen maar een waterballet oplevert. En wat feitelijk voor het grootste deel weer eens een bobofeestje is geworden. Als brandweer kun je daar toch niks zinnigs doen dan een beetje wijs kijken en  gewichtig doen. Tja, hij is lek, goh hoe kan dat nou?

guest12562

• Gast
http://www.brandweervrijwilligers.nl/dramatisch-drieluik-in-hellevoetsluis/

Dit stuk tikt overigens wel een paar merkwaardigheden en opmerkelijke zaken aan waar zeker vragen over kunnen worden gesteld, maar ja bij wie en wie is verantwoordelijk?
Als de regio ze moet beantwoorden dan komt er waarschijnlijk weer zo'n rapport waarin de slager zijn eigen vlees keurt.
Zo lang de burgemeesters en het ministerie van V en J niet iets gaan roepen of vinden ben ik bang dat er niet zoveel gaat veranderen.
Tenzij dit iets is voor het IOOV?

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Breathe link=msg=1430269 date=1466017620
http://www.brandweervrijwilligers.nl/dramatisch-drieluik-in-hellevoetsluis/

Dit stuk tikt overigens wel een paar merkwaardigheden en opmerkelijke zaken aan waar zeker vragen over kunnen worden gesteld, maar ja bij wie en wie is verantwoordelijk?
Als de regio ze moet beantwoorden dan komt er waarschijnlijk weer zo'n rapport waarin de slager zijn eigen vlees keurt.
Zo lang de burgemeesters en het ministerie van V en J niet iets gaan roepen of vinden ben ik bang dat er niet zoveel gaat veranderen.
Tenzij dit iets is voor het IOOV?

Het is een fascinerend artikel met erg veel documenten.

Ik denk dat ze de beste keuze hebben gemaakt door de brief naar de minister te sturen ipv IOOV. Het is een zootje bij de veiligheidsregio's en de toezichthouder.

Ik begrijp ook niet dat de landelijke media niet de moeite neemt om deze website eens door te spitten.

Ik maak me zelfs zorgen over de brieven die directeuren van brandweerregio's verzenden. Ze kunnen niet eens een normaal antwoord geven zonder de brief ongeveer te beginnen met teksten die goed passen bij een supermarkt en niet horen bij een overheidsdienst. Een directeur van de veiligheidsregio is gewoon een oersaaie ambtenaar die zich niet moet of hoeft te meten met de CEO van Philips.

Vorige week dacht ik nog dat veiligheidsregio Zeeland de club was die de rest van Nederland laat zien hoe je de beste kan zijn door de introductie van het technische hoogstandje de TS4. Nu weet ik dat zij het niet zien maar veiligheidsregio Rotterdam.

Bij dit soort gedrag wat de veiligheidsregio's vertonen moet je als politiek dit keer op tijd ingrijpen. We hebben gezien hoe het ging met de woningbouwcoorporaties; zonnekoningen, hoop geouwehoer, veel overhead en de sociale woningbouw zoals we het ooit kenden is kapot gemaakt.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430251 date=1466013798
Hoe kan iemand bij een overheidsdienst een uniform dragen met onbekende rangonderscheidingstekens?

Een veiligheidsregio mag zelf rangen bedenken?

Het kan dus voorkomen dat een bevelvoerder van de brandweer iemand tegenkomt in brandweeruniform met rangonderscheidingstekens uit een van de andere 24 regio's en je niet weet of het een officier is, onderofficier of manschap?

Rotterdam Rijnmond werkt inderdaad met eigen rangonderscheidingstekens voor het VR-personeel. Er is ook ergens een lijstje van, maar ik weet even niet meer waar.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Danny722 link=msg=1430279 date=1466019508
Rotterdam Rijnmond werkt inderdaad met eigen rangonderscheidingstekens voor het VR-personeel. Er is ook ergens een lijstje van, maar ik weet even niet meer waar.

Ik vind dat idioot, de rangen zijn toch landelijk.

De man in de video in uniform met het zelfbedachte goud op de schouders is helemaal geen brandweerman. Het is een politieman die later verandermanagement heeft gestudeerd in Groningen. Hij is nu de directeur brandweer.

Als je geen brandweerman bent hoor je geen brandweeruniform te dragen. Als je geen opleiding tot brandweerofficier hebt gedaan moet je ook niet zorgen dat je wat goud op je schouders doet met een paar sterretjes waardoor je de hoogste brandweerofficier lijkt.

Hij is directeur en burger, dan trek je een net kostuum aan ipv brandweeruniform

https://nl.linkedin.com/in/arjen-littooij-31875410

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #206 Gepost op: 15 juni 2016, 23:12:02
 :'( diep triest, we hebben zitten slapen.
- hoe kan je zonder met argumenten te onderbouwen vertellen dat een TS 6 een langer opkomsttijd mag hebben van 4 min.als er een SIV als eerste uitrukt :o Zijn er testen gedaan waaruit bleek dat een SIV zoveel toegevoegde waarde heeft dat het gerechtvaardigd is om de opkomsttijd tijd te verlengen met 4 min. Of bleek dat het sluiten van posten, en bezuinigen op aantal TS n een probleem gaf in in de genormeerde opkomsttijden en in de dekking waarbij men dit heeft toegestopt door de SIV in te zetten en de tijd te verlengen.
De brandkromme is veranderd in de afgelopen 20 jaar schrijft de VRR. Inderdaad maar niet in de richting die zij denken, hij is juist ten nadele van de bewoners opgeschoven. Een snellere brandontwikkeling, meer en giftigere rookverspreiding geven aan dat de brandweer niet later maar net zo snel of sneller ter plaatse moet staan. En dan blijkt uit de brandproeven in Zutphen dat ondanks dit, de bewoners in de woning nog steeds een overlevingskans hebben doordat bijvoorbeeld een binnendeur gesloten is.
En uit de vele meldingen o.a. hier op het forum blijkt wel dat de brandweer wel degelijk mensen redt(ook zei Ira Helsloot iets anders) bij brand in een woning( en dat is een brandcompartiment)
Ik heb de foto van de brandende voordeur en gang niet gezien, maar mijn brandweer verstand zegt, een LD straal, rechtstreeks op een afsluiter, met 250-400 l p min even 1 min in de gang in zetten. Moet je eens kijken hoe snel je een knock-down bereikt.
400 delen door 3 of 4(Paul Grimwood) geeft het aantal vierkante meters dat je kunt aanpakken met een straal
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430282 date=1466020227

De man in de video in uniform met het zelfbedachte goud op de schouders is helemaal geen brandweerman. Het is een politieman die later verandermanagement heeft gestudeerd in Groningen. Hij is nu de directeur brandweer.

Als je geen brandweerman bent hoor je geen brandweeruniform te dragen. Als je geen opleiding tot brandweerofficier hebt gedaan moet je ook niet zorgen dat je wat goud op je schouders doet met een paar sterretjes waardoor je de hoogste brandweerofficier lijkt.

Hij is directeur en burger, dan trek je een net kostuum aan ipv brandweeruniform

Landelijk uniform voor de brandweer inderdaad. Niet voor de VR. En dat is precies wat ze in RR doen. Meneer staat in een uniform van de VR en zo wordt hij in het filpmje ook voorgesteld. Het is dus inderdaad geen brandweerman, want dan had hij waarschijnlijk wel een brandweeruniform gedragen.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: oma link=msg=1430282 date=1466020227

Ik ben de serie "Chef's table" aan het kijken. Het gaat over geniale chefkoks. Het bijzondere is dat zij allemaal kunen koken. Er zit geen enkele bedrijfskundig manager tussen met een avondcursus koken.

Toch bijzonder dat dit in de hulpverlening wel kan. Driesterrenhulpverlening blijft dan ver weg, behalve veel sterren op de schouder ::)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

joops

• gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1430248 date=1466012560

Waarom moet de brandweer eigenlijk het water wegpompen, als het uit een lekke blusleiding van shell komt kan je ze ook zeggen dat ze een privaat bedrijf moeten inhuren om het water weg te pompen of dat ze hun eigen bedrijfsbrandweer maar inzetten.

We hebben het over een veiligheidsregio waar ze heel goed op de centjes letten zodra het om repressief brandweerpersoneel gaat en de brandweerzorg aan de burgers.

De GB wordt mede door de bedrijven in het havengebied betaald. De overheid betaald ong. 1/3 en de bedrijven 2/3. Het is een publiek/private brandweer. De Shell is een van de bedrijven die betaald en volgens contract moeten ze na alarm binnen 6 min op het terrein zijn.