Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 65282 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1430436 date=1466092360

Het feit dat er zoveel mensen een alarm niet gehoord hebben of pieper het niet gedaan zou hebben gaat er bij mij niet in. Ik heb een onderbuikgevoel dat hier meer aan de hand is dan de betrokkenen willen toegeven. De P2000-alarmontvangers zijn de beste die ik ooit gehad heb (en ik heb er al heel wat gehad, onderhouden, laten repareren, geprogrammeerd enz). Dat opeens er een heleboel het niet doen in Hellevoetsluis wil er bij mij niet in. Zou er niet gewoon wat anders spelen........

Daar kan ik volledig inkomen,eens.

Zie mijn eerdere bijdragen van o.a.14.06. Etc.
De grote vraag is of het een incident was of dat er structureel iets scheef zit in die buurten.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Het feit dat er zoveel mensen een alarm niet gehoord hebben of pieper het niet gedaan zou hebben gaat er bij mij niet in. Ik heb een onderbuikgevoel dat hier meer aan de hand is dan de betrokkenen willen toegeven.

Moet je daardoor niet juist de vraag stellen of het onderzoek wel zo 'goed' is ? Waarom is dit niet verder uitgezocht in het onderzoek of minstens genoemd als onderwerp voor verder onderzoek?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: zwelgje link=msg=1430444 date=1466094054
Moet je daardoor niet juist de vraag stellen of het onderzoek wel zo 'goed' is ? Waarom is dit niet verder uitgezocht in het onderzoek of minstens genoemd als onderwerp voor verder onderzoek?

Precies !

Een onderzoek met heel veel franje waar aan de belangrijkste  vraag voorbij wordt gegaan.
Een velletje A 4 met een duidelijk antwoord hierop en de rest/franje in bijlagen.

guest12562

• Gast
Nu laat een VR het incident goed onderzoeken is het voor de meeste hier weer niet goed. Vooral de VR wordt de schuld gegeven maar men staat niet open voor een ongelukkige samenloop van omstandigheden en voor mij gevoel wat "vreemd" gedrag van enkele korpsleden.

Zou er niet gewoon wat anders spelen........

Dus ook jij hebt twijfels bij het goede onderzoek lees ik uit je opmerkingen, net als velen hier.
Dat er daarnaast nog meer speelt over de organisatie (SIV e.d.) komt er dan nog eens bij, dus is het op meerdere manieren een onderzoek wat blijkbaar beter had gemoeten en misschien wel vanuit een onafhankelijke hoek?

janvangent

• Forum gebruiker
Ik verbaas mij hier over:

Nu laat een VR het incident goed onderzoeken [...] Zou er niet gewoon wat anders spelen...

Wat is er dan goed aan dat onderzoek? Blijkbaar is het lek in Hellevoet nog steeds niet boven water...

Enrique

• Senior gebruiker
Ik heb getwijfeld of ik het hier zou plaatsen, want ik wil absoluut niet stoken of ongenuanceerde vermoedens uiten (dat gebeurt al te vaak in de media), maar door wat Brandpreventje aangeeft ga ik het toch roepen. Met allerlei slagen om de arm, want als buitenstaander kan ik er niet goed over oordelen. Anyway, vóórdat de HW op Hellevoetsluis werd geplaatst en vóórdat er een SIV op Hellevoetsluis stond, had Hellevoetsluis bovengemiddeld vaak opkomstproblemen, waardoor de 1e van de 2 TSen regelmatig niet vol kwam. Daarom waren veel mensen ook verbaasd toen besloten werd om een HW op Hellevoetsluis te plaatsen ("want ze krijgen de TS niet eens vol"). M.i. zou het geen kwaad kunnen (roept één van de stuurlui die aan wal staan...) om eens verder te kijken dan dit ene incident. Hoe vaak waren/zijn er opkomstproblemen?
greetz,  Enrique

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Laat ik het dan nog scherper zetten. Als er al langer problemen waren is het ronduit bespottelijk dat er eerst doden moeten gaan vallen voor er ook maar iets gaat gebeuren. Dan hebben er een aantal mensen ontzettend liggen snurken, en verdienen geen baan bij een regio of brandweer.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Peter71 link=msg=1430551 date=1466146555
Laat ik het dan nog scherper zetten. Als er al langer problemen waren is het ronduit bespottelijk dat er eerst doden moeten gaan vallen voor er ook maar iets gaat gebeuren. Dan hebben er een aantal mensen ontzettend liggen snurken, en verdienen geen baan bij een regio of brandweer.

Inderdaad. Ik zou ook graag willen weten of er nog meer veiligheidsregio's zijn die achteraf in rapport de eigen regels kunnen tikken die ooit bestudeerd zijn door de toezichthouder.

Citaat van: oma link=msg=1430250 date=1466013399

Citaat
Gebruik Handreiking minister van VenJ

De Handreiking is niet gebruikt bij het opstellen van het dekkingsplan of het motiveren van afwijkingen.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/wp-content/uploads/2016/06/20100701_Regiobeeld_VR_Rotterdam_Rijnmond.pdf

tower-ladder

• Senior gebruiker
Uit het regiobeeld VRR
Citaat
Het bestuur heeft met het besluit tot invoering van de SIV op
13 februari 2012 bepaald dat door het ter plaatse komen van de SIV
de tankautospuit later ter plaatse mag komen.
Hoe dan en waarom dan maar 4 minuten, en geen 2 of 6 minuten.
Citaat
Binnen het beleid van Veiligheid Voorop ziet de regio – evenals het
veiligheidsberaad – repressie en risicobeheersing als communicerende
vaten; de ontdekkingstijd van een brand wordt korter door bijvoorbeeld
rookmelders te plaatsen en de zelfredzaamheid van burger is verbeterd.
Behalve wanneer je zelfstandig moet blijven wonen, ouder dan 65 bent en afhankelijk bent van mantelzorgers, buurtzorg en een rollator etc, dan is de zelfredzaamheid van de burgers verslechterd. Heeft de opsteller van deze alinea uit het verhaal van de VRR ooit wel eens buiten de muren van zijn kantoor gekeken. >:(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: Enrique link=msg=1430549 date=1466146028
Ik heb getwijfeld of ik het hier zou plaatsen, want ik wil absoluut niet stoken of ongenuanceerde vermoedens uiten (dat gebeurt al te vaak in de media), maar door wat Brandpreventje aangeeft ga ik het toch roepen. Met allerlei slagen om de arm, want als buitenstaander kan ik er niet goed over oordelen. Anyway, vóórdat de HW op Hellevoetsluis werd geplaatst en vóórdat er een SIV op Hellevoetsluis stond, had Hellevoetsluis bovengemiddeld vaak opkomstproblemen, waardoor de 1e van de 2 TSen regelmatig niet vol kwam. Daarom waren veel mensen ook verbaasd toen besloten werd om een HW op Hellevoetsluis te plaatsen ("want ze krijgen de TS niet eens vol"). M.i. zou het geen kwaad kunnen (roept één van de stuurlui die aan wal staan...) om eens verder te kijken dan dit ene incident. Hoe vaak waren/zijn er opkomstproblemen?

De opkomstproblemen van de 1e TS waren toch ook juist een reden om een gekazerneerde SIV neer te zetten? Beter iets dan niets als ik de verschillende notities en het dekkingsplan lees.