Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 66264 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

• Gast
Volgens mij worden er een paar vragen gesteld, deze raken verschillende onderwerpen betreffende deze brand.
Dat lijkt mij gerechtvaardigd, want alleen als je vragen stelt kan er duidelijkheid komen, helaas zijn er geen antwoorden. Aan speculaas heb ik niets, doe mij maar een stroopwafel trouwens, liefst een echte Goudse. Maar dat terzijde.

Het is alleen jammer dat dit soort vragen hier nooit worden beantwoord, een gezonde discussie ontbreekt daardoor, helaas gebeurd dit bij meerdere branden.

oma

• Senior gebruiker
Citaat
De fatale woningbrand in Hellevoetsluis had minuten eerder bestreden kunnen worden als er genoeg vrijwilligers uit bed waren gekomen. De Veiligheidsregio erkent dat er opkomstproblemen waren.

http://www.ad.nl/ad/nl/37304/Voorne-Putten/article/detail/4306426/2016/05/24/Te-weinig-blussers-bij-fatale-brand-Hellevoetsluis.dhtml

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
'Stalker stak fatale brand aan'

Het Hellevoetse echtpaar Lampers is mogelijk de dood in gejaagd door een stalker van hun zoon. Bij hun woning zijn sporen van brandstichting gevonden. Dat verklaren nabestaanden tegenover deze krant.

Zodra ik die deur in brand zag staan, dacht ik: precies als bij hun zoon
Nel de Borst (buurvrouw)

Volgens een familievriend, die nauw bij de nabestaanden en het onderzoek betrokken is, gaat het mogelijk om een vrouwelijke psychopaat. Deze persoon zou het sinds een conflict in het uitgaansleven hebben gemunt op één van de zeven kinderen van het echtpaar. De hechte familie denkt dat de brandstichter de 60-jarige zoon heeft willen 'raken' door zijn ouders iets aan te doen.

Bram en Lucia Lampers - beiden 84 jaar en slecht ter been - zaten in de nacht van donderdag op vrijdag als ratten in de val bij een felle brand in huis. Toen de blusauto's na een klein kwartier ter plaatse kwamen, was de vuurzee te groot voor een reddingsactie.

Hun zoon, een NS-medewerker, deed begin mei aangifte van poging tot doodslag nadat 's nachts een met benzine overgoten brandende lap door zijn brievenbus was gepropt. Ook is zijn schuur in brand gestoken en werd zijn auto vorige week besmeurd met purschuim.

Geen toeval
Buren in de Gruttostraat weten het zeker: de brand, die volgens ooggetuigen bij de voordeur begon, is aangestoken. ,,Zodra ik die deur in brand zag staan, dacht ik: precies als bij hun zoon. Dit kan geen toeval zijn,'' zegt buurvrouw Nel de Borst.

De zoon wil de gebeurtenissen niet toelichten tegenover deze krant. ,,Ik ga het politieonderzoek niet verstoren," zegt hij. Twintig rechercheurs proberen momenteel een beeld te vormen van een mogelijke dader en zijn of haar motief.

guest12562

• Gast
MMM is nogal wat, stalker aangifte, wat deed de politie?
Brandweer te weinig mensen erkent problemen, wat is er gaan gedaan?

Vragen, mag best eens worden uitgezocht, wie is er verantwoordelijk voor?

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1425635 date=1464084262
http://www.ad.nl/ad/nl/37304/Voorne-Putten/article/detail/4306426/2016/05/24/Te-weinig-blussers-bij-fatale-brand-Hellevoetsluis.dhtml

Het komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen dat bezettingen niet komen opdagen.

Hier is waarschijnlijk al geruime tijd het een en ander aan vooraf gegaan, kennelijk is dat niet serieus genomen door de betreffende salonmanagers.

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Even een paar zaken uit elkaar houden op deze zeer ernstige brand. In de eerste plaats weten we nog maar heel weinig van de feiten en omstandigheden van de brand zelf. Er wordt gespeculeerd op brandstichting, we weten dat de vuurlast in de woning door de bewoners vanwege hun verzamelingen hoger was gemaakt dan gemiddeld en we vermoeden dat ook bij een normale tijdige opkomst van de brandweer met een slagkracht van een TS (6) de bewoners niet meer gered zouden kunnen worden. We weten dat er een opkomst is geweest die niet voldoende was om een TS (6) en een HW (2) de weg op te krijgen. We weten niet wat de reden is geweest voor deze lage opkomst; we weten wel dat er gespeculeerd wordt over de voorgeschiedenis met wel of niet een financieel argument. We weten zeker dat de collega's die ter plaatse hebben moeten werken het al genoeg voor de kiezen hebben gehad. Zij zijn wel opgekomen, hebben ongetwijfeld hun best gedaan.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Hohoho het beweren dat iemand (mogelijk) 2 doden om zijn geweten heeft vind ik iets te ver gaan. Zoals het er nu naar uitziet (in mijn ogen) is dit brandstichting en waren deze personen toch al niet meer te redden door de brandweer.

Zonder de discussie hier op nieuw te voeren ben ik van mening dat brandweer bijna nooit mensen redt uit het brandcompartiment waarin de brand woedt maar dat de mensen zichzelf in veiligheid moeten brengen.

Citaat van: oma link=msg=1425688 date=1464097255
Ik hoop dat deze geniale managers eens conclusies trekken. Ik zou direct ontslag aanbieden als opperhoofd van dit soort kostenefficiente brandweerkorpsen en mij doodschamen dat ik mogelijk twee doden op mijn geweten heb en twee brandweermensen het heb aangedaan dat ze met hun acherlijke autootje met 100 liter water in de kofferbak een tijdje voor dit soort felle woningbranden tussen het publiek mochten staan kijken en niets konden doen en ook niet naar binnen mochten van de baas.

Met je bijdrage eens. We weten inderdaad een aantal feiten, er zijn sterkte vermoeden geuit door de hulpdiensten en de rest is nog raden.

Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1425699 date=1464103985
Vanuit Doha Quatar richt zich het orakel Oma tot u met allerlei speculatieve redenaties die in een haakse bocht zijn opgeschreven met de handrem aangetrokken.

Even een paar zaken uit elkaar houden op deze zeer ernstige brand. In de eerste plaats weten we nog maar heel weinig van de feiten en omstandigheden van de brand zelf. Er wordt gespeculeerd op brandstichting, we weten dat de vuurlast in de woning door de bewoners vanwege hun verzamelingen hoger was gemaakt dan gemiddeld en we vermoeden dat ook bij een normale tijdige opkomst van de brandweer met een slagkracht van een TS (6) de bewoners niet meer gered zouden kunnen worden. We weten dat er een opkomst is geweest die niet voldoende was om een TS (6) en een HW (2) de weg op te krijgen. We weten niet wat de reden is geweest voor deze lage opkomst; we weten wel dat er gespeculeerd wordt over de voorgeschiedenis met wel of niet een financieel argument. We weten zeker dat de collega's die ter plaatse hebben moeten werken het al genoeg voor de kiezen hebben gehad. Zij zijn wel opgekomen, hebben ongetwijfeld hun best gedaan.

Om nu direct alle verwijten naar de top te slingeren en dat vervolgens te extrapoleren naar de rest van Nederland........dan trek je wel een heel grote kaftan aan.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Een "explosie" van niet verschijnen komt niet vanzelf, het woekert al geruime tijd en in brede kring bij Brandweer Nederland, hier wordt het nu expliciet maar op hoeveel posten zijn er soortgelijke potentiele problemen ?

De salonmanagers zijn in deze al jaren ziende doof en horende blind.

Het topic heet nu Te weinig blussers bij........
Met de veranderingen binnen brandweer Nederland wordt het netwerk van posten dunner en daarmee de mobilisatietijd langer en komt het eerste voertuig in de regel later dan voorheen.
Daarop is niet geanticipeerd mbt de slagkracht van het eerste voertuig dat ter plaatse komt.
Slagkracht omvat in grote lijnen de hoeveelheid water die binnen een bepaalde tijd "op de brand" kan worden gebracht.
Daartoe zijn brandweerlieden en blusgereedschappen zoals pompen, slangen, spuitstukken en waterkanonnen etc.
Als de slagkracht bij een gelijkblijvend of kleiner aantal brandweerlieden omhoog moet zal de water output omhoog moeten.

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
De discussie over beleid dat mogelijk zorgt voor een te lage opkomst van de brandweer wordt afgesplitst naar een ander topic.
Het verzoek om in dit topic de discussie te beperken tot de feiten rondom deze brand. Meningen over de brandweermannen ter plaatsen of juist niet ter plaatsen horen daar niet bij.

Topic om te lage opkomst te bespreken: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=97806

ir. Auditor