Uit de oude doos: buitenland

Auteur Topic: Uit de oude doos: buitenland  (gelezen 77873 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Feuerteufel

• Forum gebruiker
Reactie #210 Gepost op: 19 november 2005, 17:08:51
@ Vatrogasci: Bedankt voor de info. Ik heb nog gekeken of ik toevallig een foto had van zo'n Ford, maar helaas. Van de Langhauber heb ik als brandweer heb ik helaas ook niet. :(

Vatrogasci

• purchaser
  • Forum gebruiker
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #211 Gepost op: 19 november 2005, 18:15:44
Nog twee rariteiten uit België  :o
Als eerste een autopomp Mag-Deutz/Landuyt van Moeskroen
Zulke voertuigen waren ook te vinden in Sint-Niklaas (2 stuks) en Boom
De brandweer van Brussel, Gent en Luik had materiaalwagens op dit type van Magirus-Deutz

Verder een autopomp MAN/Landuyt
Dit type kwam bij de Zuiderburen niet veel voor : slechts twee exemplaren geleverd  aan de korpsen van Marche-en-Famenne
en Waver (het voertuig van Waver is nog bewaard gebleven bij de Privat Fire Brigade)
Het korps had ook een hoogwerker op zo'n MAN chassis vermoed ik

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #212 Gepost op: 23 november 2005, 15:50:02
nu eens twee oude foto's van Ambulance's uit Amerika. een Buick met Flxible opbouw uit 1933  

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #213 Gepost op: 23 november 2005, 15:50:43
en een Buick ambulance met Flxible opbouw uit 1937.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #214 Gepost op: 23 november 2005, 15:59:32
een Seagrave aerialladdertruck uit 1923 van brandweer Los Angeles. op de foto gezet in 1950 toen had deze wagen inmiddels luchtbanden ipv de volrubberen banden van er voor.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #215 Gepost op: 23 november 2005, 16:00:16
een American La France pumper uit 1929 van brandweer Los Angeles.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #216 Gepost op: 23 november 2005, 16:16:53
op station no. 4 van brandweer Los Angeles kwamen in 1910 deze twee door paarden getrokken brandweervoertuigen in dienst. namelijke een Anderson laddertruck en een zgn. watertower, dit apparaat kon door middel van een monitor of straalpijp aan het eind van de mast water in een gebouw spuiten door tbv door een opening of een raam. de nu ingebruik zijnde squirt autospuiten in Amerika zijn hiervan de opvolgers.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #217 Gepost op: 23 november 2005, 16:20:46
@Feuerteufel

Er waren van dit type meerdere exemplaren in België naast Broechem had ook de brandweer van Lint zo'n voertuig
De "langhauber" was nog meer vertegenwoordigd bij de "Zuiderburen" : bv. Brecht, Kapellen, Kasterlee, Nevele, ...
Verder kon je ook een derde type aantreffen namelijk een LF 20 op Ford chassis eveneens met Metz opbouw, waarvan ik helaas geen foto's heb.
De FLF 25 op Merc-Benz LAF3500 spande echter de kroon met een tiental : voorbeelden Berlare, Kalmthout, Lede, ...
Verschillende zijn gelukkig bewaard gebleven voor het nageslacht zie collectie Privat Fire Brigade of worden vertroeteld door de korpsen.

Naast de Metz-brandweerwagens voor de Amerikanen en de Engelsen had je bij ons dan nog de "Rundhauber" voertuigen met Magirus opbouw (ook geleverd aan de US Army of USAF) :
°) type TLF 15-S4  terug te vinden in Dour, Wommelgem, Deerlijk, Zandhoven, ...
°) type TLF 15-S7  één exemplaar in Merksplas

heren ik ben aan het kijken in mijn archief of ik een foto van deze Ford kan vinden want volgens mijn moet ik er een foto van hebben. alsmede van enkele andere voormalige Amerikaanse, Canadeense en Engelse brandweerwagens op Duits chassis al dan niet met Duitse opbouw. trouwens het Amerikaanse leger had zelfs enkele autoladders in dienst welk geheel Duits waren, o.a. een Opel Blitz

belg

• Forum gebruiker
Reactie #218 Gepost op: 23 november 2005, 23:38:20
de Lede , nu bij de PFB

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #219 Gepost op: 25 november 2005, 15:31:35
een kleurenfoto van blusboot nr.2 van brandweer Los Angeles in de jaren zeventig gemaakt. op blz 22 staan nog een tweetal foto's van deze boot in de jaren vijftig. op deze foto is de toendertijd aangelegde verkeersbrug te zien. thans is de boot en de zijn typische boothuis een monument.