Kleding onder chemiepakken

Auteur Topic: Kleding onder chemiepakken  (gelezen 8012 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 29 september 2005, 23:11:52
Ik "fiets" even heel snel door de procedure heen waarbij het vooral even gaat om de keuze van de beschermende kleding....

Let op : dit is de (zover ik het nu uit mijn hoofd kan weergeven) procedure op basis van de landelijke leidraad ogs en de lesstof van de module 403 (obm gevaarlijke stoffen).

Ik weet dat er de laaste paar jaar ook best wel andere inzichten en ervaringen zijn (waarbij met een mindere bescherming wordt opgetreden) maar mijn vraag is dan vooral of je dan gedekt bent door een procedure/richtlijn en of die afwijkingen altijd gelden....

goed : daar gaan we  ;)


Voorlopige verkenning
Bij aankomst stopt de TS op 100 meter afstand van het incident (natuurlijk bovenwinds). De bevelvoerder stapt met één brandwacht uit. In bluskleding met aangesloten ademlucht en explosiemeter wordt een voorlopige verkenning uitgevoerd. Het incident wordt tot maximaal 25 meter genaderd.

Het doel is om snel in te schatten of een definitieve opstelplaats op 25 of op 100 meter moet komen (hangt af van o.a. windrichting, overzichtelijkheid, stof bekend of niet etc...). Daarnaast kunnen eventuele slachtoffers/omstanders weggehaald worden.

Door de keuze van de definitieve opstellijn op 100 of op 25 meter wordt deze fase 'afgesloten'.

Redding/verkenning
Vanaf de opstelplaats (dus op 25 of 100 meter) kan de bevelvoerder besluiten om een redding/verkenning uit te laten voeren door een verkenningsploeg. Deze ploeg kan optreden in bluskleding, chemiepakken of in gaspak (waarbij gaspakken normaal niet aanwezig zijn op de TS).

Deze keuze hangt uiteraard af van de soort gevaarlijke stof. Het Eric-kaarten boek is hierbij een hulpmiddel. Daarnaast kan ook het BOS-schema gebruikt worden.

Wanneer de gevaarlijke stof onbekend is wordt standaard verkend in chemiepakken! Natuurlijk is het dan extra belangrijk om tijdens de verkenning extra alert te zijn op brandgevaar.

Het discussiepunt is altijd (tijdens de opleiding) de situatie waarin bijvoorbeeld een slachtoffer ligt tussen de opstellijn en het incident. Volgens de procedure moet je dan in chemiepak het slachtoffer redden terwijl je direct met bluskleding/ademlucht zonder minuten vertraging het slachtoffer bovenwinds kan redden.....
Hier is geen gouden regel voor te verzinnen... de bevelvoerder zal deze situatie per geval in moeten schatten.....  :-\

Inzetfase
Vervolgens wordt een inzet gedaan om bijv. een lekkage te verhelpen of een situatie te stabiliseren.
De keuze van de beschermende kleding wordt hierbij (volgens de procedure) door de OvD gemaakt (die zich uiteraard weer kan laten adviseren door de AGS).

Het zou best zo kunnen zijn dat op basis van de Eric-kaarten is verkend in chemiepak, dat het ook echt lekt, maar dat op basis van de specifieke stofinformatie of hoeveelheid stof, er toch in bluskleding met ademlucht kan worden opgetreden.

Bluskleding onder chemiepak
Zover mijn kennis strekt..... is het altijd de bedoeling dat onder het chemiepak volledige bluskleding wordt gedragen. Dan hebben we het wel over de situatie waarin het chemiepak wordt gebruikt voor verkenning en/of redding.

De reden hiervoor is de snelheid van inzetten... je wilt zo snel mogelijk een snelle redding en/of verkenning uitvoeren. Dan is het makkelijk om je chemiepak over je bluskleding aan te trekken (soms zelfs ook over je ademluchttoestel, dat is nog sneller).
Daarnaast geeft de bluskleding bescherming tegen de situatie waarin je tijdens de redding en/of verkenning toch in een brand/explosie terecht zal komen.

Als het chemiepak wordt gebruikt tijdens de inzetfase (is dus een keuzeverantwoordelijkheid van de OvD) dan zou besloten kunnen worden om dit zonder bluskleding te doen.

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb gegeven?
En anders hoor ik het graag!  ;)

groeten,
René de Caluwé


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 30 september 2005, 17:03:51
Citaat
Bluskleding onder chemiepak
Zover mijn kennis strekt..... is het altijd de bedoeling dat onder het chemiepak volledige bluskleding wordt gedragen. Dan hebben we het wel over de situatie waarin het chemiepak wordt gebruikt voor verkenning en/of redding.

De reden hiervoor is de snelheid van inzetten... je wilt zo snel mogelijk een snelle redding en/of verkenning uitvoeren. Dan is het makkelijk om je chemiepak over je bluskleding aan te trekken (soms zelfs ook over je ademluchttoestel, dat is nog sneller).
Daarnaast geeft de bluskleding bescherming tegen de situatie waarin je tijdens de redding en/of verkenning toch in een brand/explosie terecht zal komen.

Als het chemiepak wordt gebruikt tijdens de inzetfase (is dus een keuzeverantwoordelijkheid van de OvD) dan zou besloten kunnen worden om dit zonder bluskleding te doen.

En dit hele verhaal is dus discutabel,zeker als je een stuk eerder dit leest

Citaat
Het discussiepunt is altijd (tijdens de opleiding) de situatie waarin bijvoorbeeld een slachtoffer ligt tussen de opstellijn en het incident. Volgens de procedure moet je dan in chemiepak het slachtoffer redden terwijl je direct met bluskleding/ademlucht zonder minuten vertraging het slachtoffer bovenwinds kan redden.....
Hier is geen gouden regel voor te verzinnen... de bevelvoerder zal deze situatie per geval in moeten schatten.....  

Kortom,het komt bij mij zo over dat de heren zelf niet weten wat ze willen,wel of geen uitrukpak eronder


fireman77

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 30 september 2005, 18:35:17
Zoals ik al eerder zei je kan het per situatie  inschatten welke kleding je onder je chemiepak dan wel gaspak aantrekt.

Dus het is zeker niet zo dat ze het zelf niet weten wat ze nou precies willen.

Ik vindt het in ieder geval een duidelijk verhaal van Rene de Caluwe.


Gast48368

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 1 oktober 2005, 19:35:48
Citaat Rene:

Als het chemiepak wordt gebruikt tijdens de inzetfase (is dus een keuzeverantwoordelijkheid van de OvD) dan zou besloten kunnen worden om dit zonder bluskleding te doen.
___________________

Dit vind ik dus een beetje penibel.......... het hangt dus ten aller tijde van de OVD af of er wel of geen bluspak onder gedragen moet worden, en het hangt dus van de inzet af. Dit lijkt mij in de praktijk niet haalbaar. Een OVD is altijd later, en men doet met zo'n melding alvast een chemiepak aan. Over je bluskleding heen.

dan komt een OVD en zegt: Doe toch maar een overall aan , wordt dan een hele verkleedpartij  als je daar al staat in bluskleding, met ademlucht een chemiepakkie ;D

andersom: een chemisch stofje is veelal brandbaar. het zal maar onverwacht tot ontploffing komen als je binnenkomt. Met chemiepak aan ben je dan lekker dichtgeseald  :-X en behoorlijk opgewarmd met overall....................... :-\


Dus, tsja........wat is wijs??

Ik denk eerder dat je toch maar voor het bluspak moet kiezen, en sowieso 2 mensen op standby moet laten staan met alvast ademlucht om, en chemiebroek aan. En voor zover mogelijk afwisselen............


Verder is het mij geheel duidelijk, Rene  ;)


Rene112

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 2 oktober 2005, 12:48:01
Citaat Rene:

Als het chemiepak wordt gebruikt tijdens de inzetfase (is dus een keuzeverantwoordelijkheid van de OvD) dan zou besloten kunnen worden om dit zonder bluskleding te doen.
___________________

Dit vind ik dus een beetje penibel.......... het hangt dus ten aller tijde van de OVD af of er wel of geen bluspak onder gedragen moet worden, en het hangt dus van de inzet af. Dit lijkt mij in de praktijk niet haalbaar. Een OVD is altijd later, en men doet met zo'n melding alvast een chemiepak aan. Over je bluskleding heen.

dan komt een OVD en zegt: Doe toch maar een overall aan , wordt dan een hele verkleedpartij  als je daar al staat in bluskleding, met ademlucht een chemiepakkie ;D

Mijn citaat sloeg op de inzetfase  ;)
Daar is dus altijd een (uitgebreide) verkenning en evt. redding aan vooraf gegaan..... en daarbij maakt de bevelvoerder de keuze van de beschermende kleding.

Dus het zou zo kunnen zijn dat bij de redding/verkenning er in chemiepakken (met bluskleding eronder) wordt opgetreden om een goed beeld van de situatie en de gevaarlijke stoffen te krijgen.

Vervolgens wordt (met/door de OvD) besloten om eventueel een inzet te doen. Daarbij kan op grond van de exacte stofinformatie en de hoeveelheid besloten worden dat bijv. alleen bluskleding/ademlucht voldoende is of een chemiepak met overall eronder.

Kern van de zaak is dat na de snelle redding/verkenning voldoende tijd moet worden genomen om met de juiste deskundigen (en dat is in de meeste gevallen ook niet de OvD  ;) :-X) te bepalen welke persoonlijke bescherming gebruikt moet worden.

Citaat
Verder is het mij geheel duidelijk, Rene  ;)

Gelukkig!  ;) ;D

groeten,
René de Caluwé


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #25 Gepost op: 2 oktober 2005, 13:09:24
Citaat Rene:

Als het chemiepak wordt gebruikt tijdens de inzetfase (is dus een keuzeverantwoordelijkheid van de OvD) dan zou besloten kunnen worden om dit zonder bluskleding te doen.
___________________

Dit vind ik dus een beetje penibel.......... het hangt dus ten aller tijde van de OVD af of er wel of geen bluspak onder gedragen moet worden, en het hangt dus van de inzet af. Dit lijkt mij in de praktijk niet haalbaar. Een OVD is altijd later, en men doet met zo'n melding alvast een chemiepak aan. Over je bluskleding heen.

dan komt een OVD en zegt: Doe toch maar een overall aan , wordt dan een hele verkleedpartij  als je daar al staat in bluskleding, met ademlucht een chemiepakkie ;D

andersom: een chemisch stofje is veelal brandbaar. het zal maar onverwacht tot ontploffing komen als je binnenkomt. Met chemiepak aan ben je dan lekker dichtgeseald  :-X en behoorlijk opgewarmd met overall....................... :-\


Dus, tsja........wat is wijs??

Ik denk eerder dat je toch maar voor het bluspak moet kiezen, en sowieso 2 mensen op standby moet laten staan met alvast ademlucht om, en chemiebroek aan. En voor zover mogelijk afwisselen............


Verder is het mij geheel duidelijk, Rene  ;)
Dat is als het goed is ook een standaard iets, dat als er 2 man is ingezet met chemiepak ( al dan niet met overal aan )  staan er 2 man gereed, dus met chemiepak aan en perslucht om, om zo in te kunnen grijpen.  Het  stand-by team heeft natuurlijk nog niet gemaskert en is nog niet dicht geritst  ;D Een chemiepak inzet is  natuurlijk altijd al een middel hv.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #26 Gepost op: 2 oktober 2005, 19:55:07
Ik ben het met Peter eens, bij brand komen de chemiepakken niet eens aan bod. Anders loop je in de ronte met krimpfolie rond je lichaam. :-X.  Moet je een snelle redding uitvoeren, en is er een slachtoffer  in direct gevaar mag je met je uitrukkleding en perslucht die redding uitvoeren zonder dat chemiepak. Een snelle redding mag immers uitgevoerd worden in bluskleding.
Wij dragen trouwens ook een katoene overal  onder onze chemiepakken, maar het blijft  een zweeterige klus  :-X
Hier nog een fototje van de chemiepakoefening en overal



Foto: Ewoud Klop
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Tazzie

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 2 oktober 2005, 23:02:29
tis een drama met die pakken en dan in je uitrukkleding



maar me collega bleef er vrolijk bij :D



Gast48368

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 3 oktober 2005, 13:27:26
Dat is als het goed is ook een standaard iets, dat als er 2 man is ingezet met chemiepak ( al dan niet met overal aan )  staan er 2 man gereed, dus met chemiepak aan en perslucht om, om zo in te kunnen grijpen.  Het  stand-by team heeft natuurlijk nog niet gemaskert en is nog niet dicht geritst  ;D Een chemiepak inzet is  natuurlijk altijd al een middel hv.  ;)

Ja, dat ikke wel snappen  ;D

Maar het ging ff over al of niet een overall aan. Ik benadrukte dus ff dat je dan standaard klaar gaat staan in je bluspak MET  ;), maar niet in overall MET .

Uiteraard niet dichtgeritst  :P


Gast48368

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 3 oktober 2005, 13:30:39
tis een drama met die pakken en dan in je uitrukkleding



maar me collega bleef er vrolijk bij :D



ehhmm.....wij doen altijd eerst uitrukpak, en dan chemiepak, misschien gaat dat iets makkijker  ;D lol  ;D

T is inderdaad ff hangen en wurgen, en je voelt je op dat moment zo hulpbehoevend............. :-\ :-X ;D

Hoe hebben jullie het trouwens met de spreeksleutel? Wij hebben daar nog niet echt een goeie oplossing voor.