Sollicitanten Hoofdagent start Januari 2017

Auteur Topic: Sollicitanten Hoofdagent start Januari 2017  (gelezen 107749 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Achillius

• Forum gebruiker
Reactie #280 Gepost op: 4 augustus 2016, 09:59:05
Citaat van: Sheppard link=msg=1440589 date=1470295504
Het heeft zeker te maken met of je geschikt bent of niet. Iemand die niet kan rekenen, zal normaliter ook nooit mbo niveau 4 halen, terwijl de opleiding niveau 4 is. Het is van belang dat alleen mensen de opleiding starten die ook niveau 4 aankunnen, anders gooit de overheid heel veel geld weg.
Op deze manier kijken ze aan de hand van een norm of je geschikt bent of niet. Daarbij gezegd te hebben dat de norm laag ligt.
Dit is niet waar, genoeg mensen die ik gisteren sprak met een afgeronde MBO niveau 4 opleiding. Zijn ze daardoor ineens minder geschikt? Daarnaast krijg je op de meeste opleidingen geen middelbare school wiskunde meer. Sterker nog, op de politie opleiding ook niet.

Achillius

• Forum gebruiker
Reactie #281 Gepost op: 4 augustus 2016, 10:02:43
Citaat van: Rojasi link=msg=1440591 date=1470295741
Ik denk dat het best veel met je functie te maken heeft. Wellicht niet zo zeer met het doen van rekensommetjes, maar je moet ook verbanden / patronen kunnen zien en herkennen. Dit komt zeker terug in je functie als politieagent!
Verbanden herkennen en leggen kun je ook prima een andere manier toetsen. Baseer het op een casuïstiek of gebruik ruimtelijk inzicht. Dit is meer het testen van hoofdrekenen. Sterker nog wij zijn een van de weinige landen die dat zo doen.

Achillius

• Forum gebruiker
Reactie #282 Gepost op: 4 augustus 2016, 10:07:06
Maar goed, maakt mij voor de rest ook vrij weinig uit. Op 10 augustus deel 3.

Kenar95

• Sollicitant Politiekundige Oost-Nederland verkort
  • Forum gebruiker
Reactie #283 Gepost op: 4 augustus 2016, 11:42:16
Citaat van: Achillius link=msg=1440594 date=1470297763
Verbanden herkennen en leggen kun je ook prima een andere manier toetsen. Baseer het op een casuïstiek of gebruik ruimtelijk inzicht. Dit is meer het testen van hoofdrekenen. Sterker nog wij zijn een van de weinige landen die dat zo doen.

In principe wordt je niet getest op hoofdrekenen toch? Bij de cijferreeksen gaat het om het verband tussen de getallen en zijn het geen rekensommen?! Of wordt het niveau van de test zo hoog dat je ook daadwerkelijk moet gaan zitten rekenen hoeveel keer 64 in 576 past?
Sollicitant Politiekundige

Sheppard

• Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
Reactie #284 Gepost op: 4 augustus 2016, 11:58:18
Citaat van: Achillius link=msg=1440593 date=1470297545
Dit is niet waar, genoeg mensen die ik gisteren sprak met een afgeronde MBO niveau 4 opleiding. Zijn ze daardoor ineens minder geschikt? Daarnaast krijg je op de meeste opleidingen geen middelbare school wiskunde meer. Sterker nog, op de politie opleiding ook niet.

Dat zeg jij, ik heb nergens gezegd dat zij niet geschikt zijn. Succes  :)

Citaat van: Kenar95 link=msg=1440617 date=1470303736
In principe wordt je niet getest op hoofdrekenen toch? Bij de cijferreeksen gaat het om het verband tussen de getallen en zijn het geen rekensommen?! Of wordt het niveau van de test zo hoog dat je ook daadwerkelijk moet gaan zitten rekenen hoeveel keer 64 in 576 past?

Nee, daarom krijg je een blaadje erbij om zo'n dingen uit te rekenen en dan te kijken of er een verband ligt met de andere cijfers. Er kan op allerlei verschillende manieren verbanden liggen tussen de verschillende cijfers of letters etc. etc. :)
Ik had 20/20 gescoord, maar vraag mij niet hoe. Dat gaat mij nooit een 2e keer lukken

Carlos

• Aspirant Hoofdagent Regio Limburg
  • Forum gebruiker
Reactie #285 Gepost op: 4 augustus 2016, 11:59:11
Citaat van: Achillius link=msg=1440570 date=1470275211
Vielen best veel mensen op het cognitieve gedeelte af. Best lullig aangezien ze daarvoor nog heel blij waren de sporttest gehaald te hebben. Ik vind het überhaupt zinloos dat er cijferreeksen en letterreeksen tussen het assessment zitten. Het heeft totaal niks met het (wel of niet) geschikt zijn voor de functie te maken. Kun je niet goed rekenen dan ben je de lul. Maar er valt zeker wel veel winst te halen als je er op traint. Met of zonder hulp.

Het heeft juist heel veel te maken met je functie. Het gaat niet om het rekenen. Het gaat om verbanden herkennen en logisch kunnen redeneren. Dit zul je toch echt wel moeten kunnen bij de Politie..
Aspirant Hoofdagent Limburg  

Carlos

• Aspirant Hoofdagent Regio Limburg
  • Forum gebruiker
Reactie #286 Gepost op: 4 augustus 2016, 12:04:09
Citaat van: Achillius link=msg=1440593 date=1470297545

Citaat van: Achillius link=msg=1440594 date=1470297763

Ik denk dat je het doel niet snapt. De vragen hebben vrij weinig met rekenen of wiskunde te maken. Je moet op een bepaalde manier kunnen denken en logisch kunnen redeneren. Dit wordt dus getoetst d.m.v. letter en cijferreeksen.

Natuurlijk zijn er tal van andere mogelijkheden, maar allemaal doelen ze op hetzelfde resultaat. Als je niet op deze manier logisch kunt redeneren, dan hoor je ook niet thuis in deze functie. Simpel.
Aspirant Hoofdagent Limburg  

Achillius

• Forum gebruiker
Reactie #287 Gepost op: 4 augustus 2016, 12:13:18
Citaat van: Carlos link=msg=1440621 date=1470305049

Ik denk dat je het doel niet snapt. De vragen hebben vrij weinig met rekenen of wiskunde te maken. Je moet op een bepaalde manier kunnen denken en logisch kunnen redeneren. Dit wordt dus getoetst d.m.v. letter en cijferreeksen.

Natuurlijk zijn er tal van andere mogelijkheden, maar allemaal doelen ze op hetzelfde resultaat. Als je niet op deze manier logisch kunt redeneren, dan hoor je ook niet thuis in deze functie. Simpel.
De vragen die gesteld worden hebben wel degelijk wat met rekenen te maken, namelijk: delen, keer, min en plus. Als je daar niet sterk in bent (zonder een rekenmachine) dan kun je het schudden. Ook al weet je precies wat de verbanden zijn. Het is een kromme manier om er achter te komen of iemand het politiewerk aankan. Voor een wiskundige functie is het vrij logisch, maar wil je iemands intelligentie meten dan neem je gewoon een volledige test af.

Het grappige is dus dat je op 2 van de 3 onderdelen uitmuntend kunt scoren, maar scoor je minder op bijvoorbeeld letterpatronen dan wordt je daarop afgerekend. Niks gemiddeldes of dergelijke. Het is dus vrij kortzichtig om te zeggen dat iemand daardoor niet geschikt is voor de functie. Sterker nog, de meeste academici zouden het volledig met je oneens zijn.

Achillius

• Forum gebruiker
Reactie #288 Gepost op: 4 augustus 2016, 12:18:34
Citaat van: Kenar95 link=msg=1440617 date=1470303736
Hoe denk je anders op het antwoord te kunnen komen? Je moet de sprongen die gemaakt worden tussen getallen begrijpen. En uiteindelijk weten welk getal in het leeg vakje thuishoort. Dat kan alleen door de stappen op te schrijven en daarna te rekenen.

Sheppard

• Aspirant Hoofdagent eenheid Limburg
  • Forum gebruiker
Reactie #289 Gepost op: 4 augustus 2016, 12:21:13
Citaat van: Achillius link=msg=1440624 date=1470305914
Hoe denk je anders op het antwoord te kunnen komen? Je moet de sprongen die gemaakt worden tussen getallen begrijpen. En uiteindelijk weten welk getal in het leeg vakje thuishoort. Dat kan alleen door de stappen op te schrijven en daarna te rekenen.
Citaat van: Achillius link=msg=1440623 date=1470305598
De vragen die gesteld worden hebben wel degelijk wat met rekenen te maken, namelijk: delen, keer, min en plus. Als je daar niet sterk in bent (zonder een rekenmachine) dan kun je het schudden. Ook al weet je precies wat de verbanden zijn. Het is een kromme manier om er achter te komen of iemand het politiewerk aankan. Voor een wiskundige functie is het vrij logisch, maar wil je iemands intelligentie meten dan neem je gewoon een volledige test af.

Het grappige is dus dat je op 2 van de 3 onderdelen uitmuntend kunt scoren, maar scoor je minder op bijvoorbeeld letterpatronen dan wordt je daarop afgerekend. Niks gemiddeldes of dergelijke. Het is dus vrij kortzichtig om te zeggen dat iemand daardoor niet geschikt is voor de functie. Sterker nog, de meeste academici zouden het volledig met je oneens zijn.

Als je de verbanden kunt leggen, hoef je niet te rekenen. Kun je niet rekenen zonder rekenmachine heb je een blaadje waarmee het kan. Ik heb ook ongeveer 5 blaadjes gebruikt voor het rekenen. Daarnaast krijg je een uitslag van de 3 samen. Als je door 1 van deze onderdelen zo slecht te scoren dat je onder het gemiddelde zit, helaas niks aan te doen en mee nemen naar de volgende keer.

Daarnaast zeg ik het nogmaals, de norm ligt laag. er zijn 20 balkjes en je moet de 7 halen.