Ik heb dit document vorig jaar redelijk grondig doorgelezen; vind met name de volgende conclusie stuitend:
"Een algemene bevinding van het empirisch onderzoek was dat geen van de gebruikte selectie‐
instrumenten een sterke voorspellende waarde liet zien voor de opleidingscriteria. De
cognitieve capaciteitentest vertoonde bijvoorbeeld geen voorspellende waarde voor
opleidingsprestatie of uitval. De voorspellende waarden van persoonlijkheid en competenties,
zoals gemeten in het selectiegesprek en de praktijkproef, waren vaak niet significant. Indien er
wel significant voorspellende waarden werden gevonden waren de effectgroottes over het
algemeen laag."
En ja ik heb verder gelezen,maar ik vind het alsnog redelijk schikbarend dat er tot dusver vrij weinig mee is gedaan. Waar ik met name mee zit is:
"Los van mogelijk conceptuele overlap tussen competenties is er ook de vraag in hoeverre de
selecteurs zelf in staat zijn om een groot aantal verschillende competenties te beoordelen. Het
cognitieve verwerkingsvermogen van mensen beperkt vaak het aantal kenmerken waar men
tegelijk op kan letten. Als er teveel kenmerken zijn waarop een psycholoog moeten letten
wordt de cognitieve verwerkingslast erg hoog waardoor de kwaliteit van de beoordeling omlaag
gaat. Dit is een bekend verschijnsel in de literatuur (bijv: Lievens, 1998). "
Het lijkt nu alsof ik heel erg biased bent, want ik ben natuurlijk afgewezen op het feit dat ik een totaalscore van 32 had en niet 34. Ik las dit stuk vorig jaar dus ook al en toen verbaasde ik mij hier al over. Al helemaal de psycholoog die zit bij het nep gesprek met acteur, kan in mijn optiek onmogelijk op alle competenties tegelijk letten.
Maar goed, over en uit. Misschien tot over een paar jaar