Ombuigingslijst Mei 2016, mogelijke opties tot bezuiniging (o.a. bij de politie)

Auteur Topic: Ombuigingslijst Mei 2016, mogelijke opties tot bezuiniging (o.a. bij de politie)  (gelezen 4580 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Hoi iedereen,

Minister van Fin. heeft een lijst gepubliceerd met mogelijke bezuinigingen in het Rijk. Nu mocht de politie hierin natuurlijk niet ontbreken.. Nu ben ik benieuwd erg benieuwd naar jullie meningen (ook van aspiranten en toekomstige agenten :) )

Je kan de pdf hier downloaden: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2016/06/01/ombuigingslijst

Het hoofdstuk over de politie begint op blz. 8.

Een paar punten zijn eigenlijk best positief, maar zag ook iets waarover ik mijn bedenkingen heb:

"Door de instroom van nieuwe agenten geheel stop te zetten kan op langere termijn een risico ontstaan. Daarom is in deze variant gekozen om de jaarlijkse instroom op 1000 aspiranten (i.p.v. 2000) te houden."

Mijn vriend is hoofdagent en ik hoor van hem dat de politie juist is onderbezet. Wat zijn jullie gedachtes hierover? Verder is er volgens mij ook een vergrijzing gaande, dit moet toch ook worden opgevangen?




Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
gelukkig is het een kieslijst, had hem al door zitten bladeren, zodat er eventueel nog 50 miljard bespaart kan worden.

Ik zou zeggen begin is met het salaris van de ministers/Staten-Generaal leden en allerlei ambtelijke functies. Hebben we de eerste miljard te pakken, daardoor hoeft er op de politie en justitie en defensie en infrastructuur niet te worden bezuinigd.


R0N4NN

  • Student IVK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 138
Ik vind het erg vreemd om te lezen dat de politiek nu opeens van mening is dat minder blauw beter is, terwijl er al zo lang door zoveel mensen wordt geroepen dat er meer blauw bij moet. Hoe kan het dan dat ik overal op het forum lees dat er last is van onderbezetting en dat zaken op de plank blijven liggen, terwijl de hoge heren in Den Haag nu roepen dat we minder (maar ''beter'') blauw nodig hebben, en dat we het ''dubbele slot'' moeten loslaten.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Laten we voor opstellen dat ik (nog niet) werkzaam ben bij de Politie maar wat ik hoor en lees is dat de politie onderbezet is men extra diensten moet draaien en er de komende jaren veel mensen met pensioen gaan. Dan is het volgens mij te gek voor woorden om minder mensen te werven. En een tekort aan personeel kan je niet van het ene op het andere moment oplossen. De opleiding tot hoofdagent duurt 3 jaar. De mensen die nu worden geworven die beginnen feb 2017 die zijn in 2020 feb 2020 klaar met hun opleiding. Volgens mij moet men stoppen met het bezuinigingen op het operationele deel maar is naar de top kijken. Als ik zie dat er mensen in de top bij de politie 250.000 euro per jaar verdienen en er te weinig agenten zijn is er volgens mij iets goed mis.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Ik vind het erg vreemd om te lezen dat de politiek nu opeens van mening is dat minder blauw beter is, terwijl er al zo lang door zoveel mensen wordt geroepen dat er meer blauw bij moet

Deze lijst is niet van de politiek maar van de ambtenaren van Financiën.  Zij kijken waar op papier bezuinigingen mogelijk zijn waarna de ministers beslissen of en waar bezuinigingen echt wenselijk zijn. Ministers kunnen ook nog beslissen om op zaken te bezuinigingen die niet op de lijst staan maar een puur politieke keuze zijn.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
De operationele sterkte loslaten en door natuurlijk verloop minder agenten. Goed plan! We krijgen nu de roosters al niet rond in de noodhulp, voor enig echt opsporingsonderzoek is geen capaciteit omdat de recherche zwaar onderbezet en overbelast is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Tegenwoordig moet de politie alles en niks kan.
En wat moet dat mag ook nog eens niks kosten.

Its all about the money.
Den Haag is een groot fan van de papieren werkelijkheid.

Tegenwoordig moet je 2 a 3x zoveel werk doen voor eenzelfde opsporingszaak tov 15 jaar geleden. Geen wonder dat er dan zaken op de plank blijven liggen...


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: CopVR3 link=msg=1427419 date=1464882460
Den Haag is een groot fan van de papieren werkelijkheid.

Spreadsheetmanagement in extremis!
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


kas

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
De gegevens in dit papier zijn alles behalve plannen van politici. Ambtenaren hebben slechts uitgezocht wat bij bezuinigingen hoeveel zou opleveren. Hierbij hebben ze letterlijk álles bedacht, tot het opheffen van de landmacht aan toe. Ik zou het dus nog niet al te serieus nemen.

Mvg,

Kas


nickd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Ik begrijp dat dit vanuit financieel perspectief is bedacht en berekend, maar ze onderbouwen hun punten/opties wel met argumenten vanuit onderzoeken (neem ik aan). Bijvoorbeeld, ik weet dat de criminaliteit een dalende trend laat ziet (in het algemeen), dus dat is dan hun argument om te zeggen dat er minder operationele medewerkers nodig zijn.

Echter hoor ik vanuit alle kanten dat de politie is onderbezet en het retedruk heeft. Nu ben ik benieuwd waarom hier dan geen vraagtekens bij worden gezet (vanuit het wetenschappelijkonderzoek-kamp). Blijkbaar wordt er iets over hoofd gezien, wat niet in een onderzoek staat of niet in consideratie wordt genomen, wat alsnog de tijd van veel politiemedewerkers opslokt en wat tot de onderbezetting leidt.