Dat scheef ik al:Waarom is hier, neef als in Diemen niet was gebeurd, de brandweer niet geïnformeerd door het nutsbedrijf?
Zie hieronder
Meer dan een uur wachten is niet zo bijzonder voor een gasbedrijf, komt regelmatig voor.
Wel raar dat men niets kan vinden en wel wat ruikt, zou ik niet zo maar genoegen mee nemen, zeker niet met gas.
De nutsbedrijven schatten risico's in. Dat doen ze op basis van de melding (net als de hulpdiensten) en op basis van de menden ter plaatse. Als men niets kan vinden en meten dan lijkt er geen gevaar te bestaan. Je zegt dat je er niet zomaar genoegen mee zou nemen. Kennelijk dacht men ter plaatse net zo, want Liander was nog steeds ter plaatse.
Ik vermoed dat er ofwel gas door het riool weg kon stromen zonder dat het aan de oppervlakte meetbaar was, of dat er gas via het zand rondom (riool)leidingen weg kon stromen. Dat laatste is vaker voorgekomen, al lijkt de kans mij op het eerste gezicht vrij klein.
Met Oud en Nieuw zien we regelmatig incidenten waarbij een gasleiding beschadigd door zwaar vuurwerk dat in een straatkolk gegooid is en een nabij gelegen gasleiding beschadigt. Via de kolk kan het gas dan in het riool stromen. Het voordeel van een straatkolk is dat er ook een open verbinding is met het maaiveld, waardoor gas vaak duidelijk hoorbaar en meetbaar is.
En dan nog een HD-inzetje ook (1"10)
Ja, ik zag ook wat inzet van water op plekken waar het weinig effectief leek.