Alles heeft een context. Zo ook voor het uitschrijven van bekeuringen. Mijn inziens zou je je meer moeten verdiepen in de letter van de wet versus in de geest van de wet. Iedereen kan domweg voor elke overtreding gaan schrijven, maar dat is handelen in de letter van de wet; daarvoor hoef je geen mens te zijn, zeg maar. Maar de kunst zit 'm juist in het bepalen van de omstandigheden waarin een overtreding plaatsvindt, oftewel handelen in de geest van de wet; daarvoor dien je wel een mens te zijn, omdat je daar ten slotte empathie voor nodig hebt.
Wanneer iemand door rood loopt en er is geen enkele auto in de wijde omgeving te bekennen is het nogal nutteloos om te schrijven; je handelt dus in de geest van de wet. En dat geldt voor meerdere overtredingen die mensen begaan. Je hebt als voetganger namelijk een goede 360 graden overzicht waardoor je prima in staat bent om veilig om te steken zonder iets over het hoofd te zien (dat is bij voertuigen bijvoorbeeld een heel ander verhaal en daar zou deze casus dan ook niet voor gelden, omdat het andere omstandigheden betreft). Dat geldt bijvoorbeeld ook voor fietsers die zelf rood verkeerslicht hebben, maar waarbij ze op een groen voetgangersverkeerslicht alsnog oversteken. In de letter van de wet zou je schrijven, maar gezien je daarmee totaal niet in de geest van de wet schrijft ben je mijn inziens verkeerd bezig. Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het komt er dus op neer dat je enige empathie nodig hebt om te kunnen bepalen in welke omstandigheid er inderdaad sprake is van een overtreding in de letter van de geest. Als we daar al niet meer mee bezig zouden zijn kunnen we het allemaal beter overlaten aan machines die puur en alleen bekeuren in de letter van de wet en dus ook geen empathie kennen.