Hoeveel bonnen agent of boa?

Auteur Topic: Hoeveel bonnen agent of boa?  (gelezen 17039 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #60 Gepost op: 6 januari 2017, 11:12:44
Citaat van: kaasje link=msg=1471747 date=1483694584
Wauw. Zestig hele bekeuringen. Mag toch hopen dat elke executief, beroeps, medewerker daar aan komt. Zelfs ik red dit makkelijk.

Ik kan je vertellen dat in mijn huidige basisteam dit niet gehaald wordt. Sterker nog, als ik een keertje fanatiek ben met de fietsverlichtingscontrole schrijf ik in een nachtdienst meer bonnen dan menig collega in een jaar.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 6 januari 2017, 11:23:51
Citaat van: DiNozzo link=msg=1471757 date=1483697564
Ik kan je vertellen dat in mijn huidige basisteam dit niet gehaald wordt. Sterker nog, als ik een keertje fanatiek ben met de fietsverlichtingscontrole schrijf ik in een nachtdienst meer bonnen dan menig collega in een jaar.

Het gaat nu toch niet om de basisteams, arrestatieteams, rechercheurs, enz die geconfronteerd worden met een quotum. Het gaat om agenten van een aantal specifieke afdelingen binnen de politie zoals de agenten werkzaam op de snelwegen en in/om treinen en stations.

Forumlid Meneer geeft al aan dat hij als vrijwillig politiemedewerker ook van een chef een boodschap meekrijgt om te handhaven/door te tasten tijdens horecadiensten. Ik vind het niet zo raar dat chefs van spoorwegpolitie die ook de krant lezen over de onveiligheid in treinen, op stations en in elkaar getrapte treindconducteurs moeite hebben met hun eigen agenten als ze op jaarbasis minder dan 2 misdragingen die bekeuringswaardig zijn signaleren per werkweek.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #62 Gepost op: 6 januari 2017, 12:14:34
Citaat van: Meneer link=msg=1471754 date=1483696789
Ik denk dat dit vooral op lokaal niveau geregeld moet worden. Nee wij hebben geen quotum. Maar we krijgen bij aanvang van een horeca dienst bijvoorbeeld wel te horen wat van ons verwacht wordt door de projectleider. Zijn er veel ongevallen met fietsers of fietst vrijwel iedereen zonder licht? Dan komen we allemaal terug met minstens 2 verlichting bonnen.
Zijn er veel aanrijdingen op 80km/h wegen? Dan komt iedere dienst terug met minstens twee bonnen voor snelheid of mobiel bellen. Ook wordt van iedere eenheid in de nacht verwacht dat deze minstens 15 blaastesten afneemt, niets geks lijkt me?

Ik denk dat je dan een verschil kan maken op de punten waar het nodig is, in plaats van puur kijken naar een aantal PV's. Ik kan best 15 man per uur opschrijven voor allerlei zaken, maar wordt het veiliger door te schrijven voor mistverlichting en een kapotte koplamp?

En ja, ik schrijf ook wel eens voor verlichting. Maar nog vaker wijs ik iemand op de gevaren die het met zich meebrengt en blijft het bij een waarschuwing.
Dit bestaat al, verbaliseringsbeleid ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #63 Gepost op: 6 januari 2017, 12:46:35
Citaat van: oma link=msg=1471761 date=1483698231
Het gaat nu toch niet om de basisteams, arrestatieteams, rechercheurs, enz die geconfronteerd worden met een quotum. Het gaat om agenten van een aantal specifieke afdelingen binnen de politie zoals de agenten werkzaam op de snelwegen en in/om treinen en stations.

Ik zeg ook niet dat het een onhaalbaar doel is. Dat lijkt mij zelfs verre van. Het grootste probleem is dat de afdelingen enorm uitgekleed zijn. Vroeger kozen de medewerkers bewust voor een specialisme, zoals snelweg of spoor. Met de nationale politie is dat specialisme vervallen en worden ze nu breed ingezet. Als iemand met heel zijn hard voor het spoor heeft gekozen en je zet hem ineens op een boot en op de snelweg waar hij niets mee heeft is het moeilijk hem gemotiveerd te houden.

De kerntaak van de Dienst Infrastructuur is ook veranderd. Was het vroeger echt een spoorwegpolitie en een verkeerspolitie, is het nu voornamelijk gericht op de interventie ten aanzien van de eenheidoverschrijdende criminaliteit. Zo is in de nacht de LE voornamelijk bezig met de HIC (high impact crime zoals woninginbraken, ram- en plofkraken etc.) en het achterhalen van voortvluchtigen. De spoorwegpolitie gaat nauwelijks nog zelfstandig de trein op maar werkt nu vooral samen met V&S van de NS. Als er dan een PV geschreven moet worden doet V&S dat vaak.

Verkeershandhaving is taak van de eenheid geworden, die er echter niet extra op is ingericht en geen expertise heeft op het gebied van bijvoorbeeld vrachtvervoer. Die expertise werkt nog altijd bij de LE, maar die krijgt tegelijk niet de kans om naar de verkeersteams van de eenheden over te gaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #64 Gepost op: 6 januari 2017, 13:12:00
Citaat van: DiNozzo link=msg=1471777 date=1483703195
Ik zeg ook niet dat het een onhaalbaar doel is. Dat lijkt mij zelfs verre van. Het grootste probleem is dat de afdelingen enorm uitgekleed zijn. Vroeger kozen de medewerkers bewust voor een specialisme, zoals snelweg of spoor. Met de nationale politie is dat specialisme vervallen en worden ze nu breed ingezet. Als iemand met heel zijn hard voor het spoor heeft gekozen en je zet hem ineens op een boot en op de snelweg waar hij niets mee heeft is het moeilijk hem gemotiveerd te houden.

Dat ben ik helemaal met je eens maar dan moet een ondernemingsraad of vakbond het ook van meerdere kanten aanvliegen, dus niet alleen het quotumvoorstel afschieten omdat het dan zorgt dat de politiechef zijn doelstelling niet haalt, namelijk een betere handhaving iets wat iedereen graag wil behalve het misdragende tuig in de trein of op station.

De ondernemingsraad zou net als de vakbond ook moeten weten dat gedemotiveerd personeel en onvoldoende deskundig personeel de belangrijkste oorzaak is van de matige handhaving.

De agenten en de politiechef zitten namelijk in precies zelfde schuitje, het afschaffen van spoorwegplitie, snelwegpolitie en het herplaatsen van agenten die met hart en ziel op het spoor werkten is gedaan door politiemanagers in de top die totaal geen contact meer met de werkvloer hebben, zich alleen focussen op het systeem en onvoldoende realiseren waar het bij de politie werkelijk om hoort te gaan.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #65 Gepost op: 6 januari 2017, 13:22:41
Citaat van: oma link=msg=1471781 date=1483704720
Dat ben ik helemaal met je eens maar dan moet een ondernemingsraad of vakbond het ook van meerdere kanten aanvliegen, dus niet alleen het quotumvoorstel afschieten omdat het dan zorgt dat de politiechef zijn doelstelling niet haalt, namelijk een betere handhaving iets wat iedereen graag wil behalve het misdragende tuig in de trein of op station.

De ondernemingsraad zou net als de vakbond ook moeten weten dat gedemotiveerd personeel en onvoldoende deskundig personeel de belangrijkste oorzaak is van de matige handhaving.

De agenten en de politiechef zitten namelijk in precies zelfde schuitje, het afschaffen van spoorwegplitie, snelwegpolitie en het herplaatsen van agenten die met hart en ziel op het spoor werkten is gedaan door politiemanagers in de top die totaal geen contact meer met de werkvloer hebben, zich alleen focussen op het systeem en onvoldoende realiseren waar het bij de politie werkelijk om hoort te gaan.

Je raakt precies het punt. De centrale ondernemingsraad is volledig akkoord gegaan met het inrichtingsplan, maar naar recent is gebleken zat die volledig in de zak bij Bouman. De vakbonden roepen al jaren heel veel maar krijgen geen steun binnen de ondernemingsraad. De chefs zitten op hete kolen omdat de werkvloer linksaf wil terug naar waar ze vandaan komen, de leiding wil rechtsaf achter Akkerboom aan en de tussen liggende laag probeert de boel bij elkaar te houden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #66 Gepost op: 6 januari 2017, 16:38:12
Wat was destijds de motivatie om het quotum van de hand te doen? En is die reden inmiddels weer verdwenen dat ze op hebben willen pakken?


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #67 Gepost op: 6 januari 2017, 16:55:58
Citaat van: Daniel! link=msg=1471770 date=1483701274
Dit bestaat al, verbaliseringsbeleid ;)
Ik geef toch aan dat het al bestaat? In mijn ogen voldoet dat voldoende en is het veel effectiever dan een bonnenquotum.
Dat het verbaliseringsbeleid heet zal me een zorg wezen, gewoon afspraken maken met z'n alle ::)


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #68 Gepost op: 6 januari 2017, 19:03:04
Citaat van: DiNozzo link=msg=1471777 date=1483703195
...
Verkeershandhaving is taak van de eenheid geworden, die er echter niet extra op is ingericht en geen expertise heeft op het gebied van bijvoorbeeld vrachtvervoer. Die expertise werkt nog altijd bij de LE, maar die krijgt tegelijk niet de kans om naar de verkeersteams van de eenheden over te gaan.

Eenheden Amsterdam, Den Haag en  Rotterdam hebben allen een gespecialiseerde verkeersteam, die hadden ze al toen ze nog de oude regiokorpsen waren. Zelfs in het van diefstal(heling) afkomstige programma wegmisbruikers is bij Team Verkeer van Rotterdam regelmatig te zien dat er zeker vrachtwagencontroles worden uitgevoerd.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #69 Gepost op: 6 januari 2017, 19:06:11
Citaat van: DiNozzo link=msg=1471777 date=1483703195
Ik zeg ook niet dat het een onhaalbaar doel is. Dat lijkt mij zelfs verre van. Het grootste probleem is dat de afdelingen enorm uitgekleed zijn. Vroeger kozen de medewerkers bewust voor een specialisme, zoals snelweg of spoor. Met de nationale politie is dat specialisme vervallen en worden ze nu breed ingezet. Als iemand met heel zijn hard voor het spoor heeft gekozen en je zet hem ineens op een boot en op de snelweg waar hij niets mee heeft is het moeilijk hem gemotiveerd te houden.

De kerntaak van de Dienst Infrastructuur is ook veranderd. Was het vroeger echt een spoorwegpolitie en een verkeerspolitie, is het nu voornamelijk gericht op de interventie ten aanzien van de eenheidoverschrijdende criminaliteit. Zo is in de nacht de LE voornamelijk bezig met de HIC (high impact crime zoals woninginbraken, ram- en plofkraken etc.) en het achterhalen van voortvluchtigen. De spoorwegpolitie gaat nauwelijks nog zelfstandig de trein op maar werkt nu vooral samen met V&S van de NS. Als er dan een PV geschreven moet worden doet V&S dat vaak.

Verkeershandhaving is taak van de eenheid geworden, die er echter niet extra op is ingericht en geen expertise heeft op het gebied van bijvoorbeeld vrachtvervoer. Die expertise werkt nog altijd bij de LE, maar die krijgt tegelijk niet de kans om naar de verkeersteams van de eenheden over te gaan.

Hoe gaat het met de kwaliteit van de onderzoeken nu specialismen zijn  vervallen en daarmee de specifieke kennis/hobbies van de politie functionarissen ?