Het gaat nu toch niet om de basisteams, arrestatieteams, rechercheurs, enz die geconfronteerd worden met een quotum. Het gaat om agenten van een aantal specifieke afdelingen binnen de politie zoals de agenten werkzaam op de snelwegen en in/om treinen en stations.
Ik zeg ook niet dat het een onhaalbaar doel is. Dat lijkt mij zelfs verre van. Het grootste probleem is dat de afdelingen enorm uitgekleed zijn. Vroeger kozen de medewerkers bewust voor een specialisme, zoals snelweg of spoor. Met de nationale politie is dat specialisme vervallen en worden ze nu breed ingezet. Als iemand met heel zijn hard voor het spoor heeft gekozen en je zet hem ineens op een boot en op de snelweg waar hij niets mee heeft is het moeilijk hem gemotiveerd te houden.
De kerntaak van de Dienst Infrastructuur is ook veranderd. Was het vroeger echt een spoorwegpolitie en een verkeerspolitie, is het nu voornamelijk gericht op de interventie ten aanzien van de eenheidoverschrijdende criminaliteit. Zo is in de nacht de LE voornamelijk bezig met de HIC (high impact crime zoals woninginbraken, ram- en plofkraken etc.) en het achterhalen van voortvluchtigen. De spoorwegpolitie gaat nauwelijks nog zelfstandig de trein op maar werkt nu vooral samen met V&S van de NS. Als er dan een PV geschreven moet worden doet V&S dat vaak.
Verkeershandhaving is taak van de eenheid geworden, die er echter niet extra op is ingericht en geen expertise heeft op het gebied van bijvoorbeeld vrachtvervoer. Die expertise werkt nog altijd bij de LE, maar die krijgt tegelijk niet de kans om naar de verkeersteams van de eenheden over te gaan.