Discretionaire bevoegdheid

Auteur Topic: Discretionaire bevoegdheid  (gelezen 24736 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 28 juni 2016, 11:17:02
Of een staande houding nu verplicht is of niet, hoe wil had je het in gedachten politicus om een boete te schrijven aan iemand die je niet kent, zonder de persoon staande te houden als deze zich bv per fiets of wandelend verplaatst?
Gokken dat het de buurman was? :P

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 28 juni 2016, 11:52:20
Of het nou wel of niet verplicht is om iemand staande te houden, ik vind het wel zo netjes om iemand, wanneer mogelijk, staande te houden. Ik vind dat waar mogelijk, de betrokkenen zijn verhaal moet kunnen doen. Komt vaak voor dat wanneer ik een betrokkenen te woord sta, ik het uit eindelijk af doe met een waarschuwing.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 28 juni 2016, 12:27:37
Citaat
Of een staande houding nu verplicht is of niet, hoe wil had je het in gedachten politicus om een boete te schrijven aan iemand die je niet kent, zonder de persoon staande te houden als deze zich bv per fiets of wandelend verplaatst?

De politie staat zich voor op het 'kennen van de burger, het aanwezig zijn in alle haarvaten van de samenleving' en dat soort gelul. Wordt de volgende teleurstelling nu dat dit niet zo is en dat ze eigenlijk niemand (her)kent zonder nummerbord? Dan ga ik écht vertwijfelen.

Maar goed: we stellen dus vast dat staandehouding eigenlijk nooit hoeft (niet te verwarren met wenselijk is). Alle sterretjes uit het feitenboekje die iemand hier net noemde hebben een andere betekenis.
Citaat
Of het nou wel of niet verplicht is om iemand staande te houden, ik vind het wel zo netjes om iemand, wanneer mogelijk, staande te houden. Ik vind dat waar mogelijk, de betrokkenen zijn verhaal moet kunnen doen. Komt vaak voor dat wanneer ik een betrokkenen te woord sta, ik het uit eindelijk af doe met een waarschuwing.

De makke van het NL politiekorps ten voeten uit: we willen liever netjes zijn dan een goed geoliede handhavingsmachine. Voorbeelden:

Te hard rijden op de snelweg: ga 10 km boven de max rijden en bekeur iedereen op kenteken die je inhaalt, maak dit landelijk bekend en na 3 weken doet niemand dit meer (o ja, voor de echt langzamen van begrip: dit moet wel onopvallend gebeuren).
Nou niet zeuren over foutmarges en meetcorrecties: maak er gewoon een speciaal feit van, waarbij de mate van overschrijding niet uitmaakt. Kan evt. een lage waarschuwingsboete zijn (Duitsland: Verwarnungsgeld) En: neem meteen de linksplakkers/gordellozen etc. mee.

Geen richting aangeven rotonde:
stel je eens een kwartiertje verdekt op en schrijf op wat je ziet. Het zijn er in dat kwartier al 60. Áls je geen stront in je ogen hebt, natuurlijk, en als je het landelijk bekend maakt doet niemand het meer (bv. elke maand een andere landelijke actie). Maar goed spreker besteedt liever dat kwartier om achter iemand aan te rijden, een gesprek te voeren en te waarschuwen. In elk bedrijf wegens improductiviteit ontslagen, bij Politie NL een held.

Onveilige VOP's: voetgangers worden er bij bosjes doodgereden, vooral in steden als Rotterdam en zo. Agenten: druk eens (in burger) op het knopje en bezie wie er door rood rijden, niet achtervolgen maar schrijven. Zo doe je er 20 per uur. Bekendmaken, en opgelost. Maar goed, die poster zit liever in zijn zuurstokauto en ziet dat iedereen om zich heen zich keurig gedraagt, en slaapt verder.
(Overigens: dat hele surveilleren heeft weinig zin in het tijdperk van de mobiele telefoon: bij calamiteiten belt de burger echt wel, of de omstanders. Zinvol is: in een dienst van 8 uur (in mijn gemeente vaak 9) 2 uur surveilleren, 2 uur administratie, 4 uur acties: rotondes, fietsverlichting (mét staande houden, ja ;)) VOP's, foutparkeren, hondenoverlast...)

Kijk eens naar Britse of Australische politiedocu's: daar doen ze dit allemaal. Al die gesprekken hebben geen enkele zin: natuurlijk zegt de burger ja agent, nee agent... maar lacht hem keihard uit en vertelt zijn overwinning op feestjes. Ik neem aan dat je deze waarheid niet graag hoort en ik zal wel weer een zeikerd zijn, maar kom eens uit je ivoren toren, vriend.
Bovendien hebben jullie net gezegd dat jullie 99,9% van de burgers niet herkent: hoe zinvol is dan een waarschuwing? Heb je daar een systeem voor, of kun je die allemaal onthouden.
Nogmaals: veel waardering voor dienders die voor weinig geld hun leven soms wagen, maar dit is zinloos. De totale wetteloosheid op straat is het bewijs, maar die zien sommigen niet vanuit een auto.

Ik heb gezegd. Ik weet niet wie die Frank Lingen is maar hij lijkt me een geschikte peer, ga hem meteen mailen. Politiewerk is niet zo moeilijk: even organiseren: 1 man per voertuig, niet praten maar schrijven en bovenstaande acties. Het grappige is: de diender krijgt hier nog meer respect voor ook, dat garandeer ik je. ok al denken jullie van niet.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 28 juni 2016, 13:10:31
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432742 date=1467109657
Ik weet niet wie die Frank Lingen is maar hij lijkt me een geschikte peer, ga hem meteen mailen.

Vraag of hij zich in dit topic wil voorstellen, dan weet iedereen het.

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 28 juni 2016, 13:16:35
Aanvulling op mijn vorige post: realiseren jullie je dat we een oplossingpercentage van rond de 20 hebben in NL? En dat in de stap daarvoor liefst 80% geen aangifte doet van misdrijven? Maw.: 1/5 x 1/5 = 1/25 van de misdrijven wordt maar bekend en opgelost in NL. Da's 4%. Niets aan de hand?

Daarna wordt nog veel geseponeerd of vernietigd, maar dat terzijde. Ik verwijt dat niet direct de diender, maar meer de organisatie en het OM. Maar vooral de ZM.

INRI

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 28 juni 2016, 14:03:21
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432757 date=1467112595
Maar vooral de ZM.
Zijne Majesteit...?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 28 juni 2016, 15:14:10
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432757 date=1467112595
Aanvulling op mijn vorige post: realiseren jullie je dat we een oplossingpercentage van rond de 20 hebben in NL? En dat in de stap daarvoor liefst 80% geen aangifte doet van misdrijven? Maw.: 1/5 x 1/5 = 1/25 van de misdrijven wordt maar bekend en opgelost in NL. Da's 4%. Niets aan de hand?

Als ik te druk ben met in de bosjes bij een rotonde liggen ga ik ook geen misdrijf oplossen. Je moet wel keuzes gaan maken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 28 juni 2016, 16:25:34
Citaat
Als ik te druk ben met in de bosjes bij een rotonde liggen ga ik ook geen misdrijf oplossen. Je moet wel keuzes gaan maken.

Je draait het om: na een half jaar van dit soort acties heb je zoveel tijd over (doorhet dalen van die kleine overlast) dat je die acties tot 10% kunt terugschroeven.

Wat je eigenlijk zegt is: vergeet de kleine overtredingen maar, wij zijn druk met echte zaken. Treurig. Die mentaliteit heeft ervoor gzorgd dat je in NL geen fietsdiefstal meer kunt aangeven (en serieus genomen wordt), en in Duitsland nog steeds wel.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 28 juni 2016, 16:47:06
Je draait het om: na een half jaar van dit soort acties heb je zoveel tijd over (doorhet dalen van die kleine overlast) dat je die acties tot 10% kunt terugschroeven.

Wat je eigenlijk zegt is: vergeet de kleine overtredingen maar, wij zijn druk met echte zaken. Treurig. Die mentaliteit heeft ervoor gzorgd dat je in NL geen fietsdiefstal meer kunt aangeven (en serieus genomen wordt), en in Duitsland nog steeds wel.
Je probeert wel overal je eigen draai aan te geven en je gelijk te halen.
Als er niet zoveel arbeidsplaatsen verloren waren gegaan, de agent niet zoveel met papierwerk hoeft bezig te zijn, de wijkagent en wijkbureau's nog zouden bestaan en ook nog kennis niet verloren was gegaan, had je kunnen pogen het oplossingspercentage omhoog te krijgen.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 28 juni 2016, 16:52:41
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432819 date=1467123934

Je weet het leuk te brengen, maar realiteitszin mist een beetje.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein