Of een staande houding nu verplicht is of niet, hoe wil had je het in gedachten politicus om een boete te schrijven aan iemand die je niet kent, zonder de persoon staande te houden als deze zich bv per fiets of wandelend verplaatst?
De politie staat zich voor op het 'kennen van de burger, het aanwezig zijn in alle haarvaten van de samenleving' en dat soort gelul. Wordt de volgende teleurstelling nu dat dit niet zo is en dat ze eigenlijk niemand (her)kent zonder nummerbord? Dan ga ik écht vertwijfelen.
Maar goed: we stellen dus vast dat staandehouding eigenlijk nooit hoeft (niet te verwarren met wenselijk is). Alle sterretjes uit het feitenboekje die iemand hier net noemde hebben een andere betekenis.
Of het nou wel of niet verplicht is om iemand staande te houden, ik vind het wel zo netjes om iemand, wanneer mogelijk, staande te houden. Ik vind dat waar mogelijk, de betrokkenen zijn verhaal moet kunnen doen. Komt vaak voor dat wanneer ik een betrokkenen te woord sta, ik het uit eindelijk af doe met een waarschuwing.
De makke van het NL politiekorps ten voeten uit: we willen liever netjes zijn dan een goed geoliede handhavingsmachine. Voorbeelden:
Te hard rijden op de snelweg: ga 10 km boven de max rijden en bekeur iedereen op kenteken die je inhaalt, maak dit landelijk bekend en na 3 weken doet niemand dit meer (o ja, voor de echt langzamen van begrip: dit moet wel onopvallend gebeuren).
Nou niet zeuren over foutmarges en meetcorrecties: maak er gewoon een speciaal feit van, waarbij de mate van overschrijding niet uitmaakt. Kan evt. een lage waarschuwingsboete zijn (Duitsland: Verwarnungsgeld) En: neem meteen de linksplakkers/gordellozen etc. mee.
Geen richting aangeven rotonde: stel je eens een kwartiertje verdekt op en schrijf op wat je ziet. Het zijn er in dat kwartier al 60. Áls je geen stront in je ogen hebt, natuurlijk, en als je het landelijk bekend maakt doet niemand het meer (bv. elke maand een andere landelijke actie). Maar goed spreker besteedt liever dat kwartier om achter iemand aan te rijden, een gesprek te voeren en te waarschuwen. In elk bedrijf wegens improductiviteit ontslagen, bij Politie NL een held.
Onveilige VOP's: voetgangers worden er bij bosjes doodgereden, vooral in steden als Rotterdam en zo. Agenten: druk eens (in burger) op het knopje en bezie wie er door rood rijden, niet achtervolgen maar schrijven. Zo doe je er 20 per uur. Bekendmaken, en opgelost. Maar goed, die poster zit liever in zijn zuurstokauto en ziet dat iedereen om zich heen zich keurig gedraagt, en slaapt verder.
(Overigens: dat hele surveilleren heeft weinig zin in het tijdperk van de mobiele telefoon: bij calamiteiten belt de burger echt wel, of de omstanders. Zinvol is: in een dienst van 8 uur (in mijn gemeente vaak 9) 2 uur surveilleren, 2 uur administratie, 4 uur acties: rotondes, fietsverlichting (mét staande houden, ja
) VOP's, foutparkeren, hondenoverlast...)
Kijk eens naar Britse of Australische politiedocu's: daar doen ze dit allemaal. Al die gesprekken hebben geen enkele zin: natuurlijk zegt de burger ja agent, nee agent... maar lacht hem keihard uit en vertelt zijn overwinning op feestjes. Ik neem aan dat je deze waarheid niet graag hoort en ik zal wel weer een zeikerd zijn, maar kom eens uit je ivoren toren, vriend.
Bovendien hebben jullie net gezegd dat jullie 99,9% van de burgers niet herkent: hoe zinvol is dan een waarschuwing? Heb je daar een systeem voor, of kun je die allemaal onthouden.
Nogmaals: veel waardering voor dienders die voor weinig geld hun leven soms wagen, maar dit is zinloos. De totale wetteloosheid op straat is het bewijs, maar die zien sommigen niet vanuit een auto.
Ik heb gezegd. Ik weet niet wie die Frank Lingen is maar hij lijkt me een geschikte peer, ga hem meteen mailen. Politiewerk is niet zo moeilijk: even organiseren: 1 man per voertuig, niet praten maar schrijven en bovenstaande acties. Het grappige is: de diender krijgt hier nog meer respect voor ook, dat garandeer ik je. ok al denken jullie van niet.