Discretionaire bevoegdheid

Auteur Topic: Discretionaire bevoegdheid  (gelezen 24735 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 28 juni 2016, 17:07:26
Zijne Majesteit...?
Zittende magistratuur: de rechterlijke macht.

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 28 juni 2016, 17:14:04
Jullie wijzen naar alles en iedereen, en kijken niet naar jezelf.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 28 juni 2016, 17:21:52
Jullie wijzen naar alles en iedereen, en kijken niet naar jezelf.
Voor welk probleem dan? Dat Burgerpoliticus vindt dat we te weinig bonnen schrijven en te vaak staandehouden? Dat is jouw probleem, jouw waarheid met jouw fantasie-oplossingen.

guest15549

• Gast
Reactie #123 Gepost op: 28 juni 2016, 17:41:38
Citaat van: Rutger1 link=msg=1432737 date=1467107540
Of het nou wel of niet verplicht is om iemand staande te houden, ik vind het wel zo netjes om iemand, wanneer mogelijk, staande te houden. Ik vind dat waar mogelijk, de betrokkenen zijn verhaal moet kunnen doen. Komt vaak voor dat wanneer ik een betrokkenen te woord sta, ik het uit eindelijk af doe met een waarschuwing.

Of om iemand een bekennende verklaring af te laten leggen zodat de zaak helemaal rond is..

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 28 juni 2016, 17:51:56
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432757 date=1467112595
Maar vooral de ZM.

Ter illustratie:
Totaal aantal rechtbankstrafzaken afgedaan door de rechter in 2014: 97,7 duizend
Schuldigverklaring: 85,9 duizend
Vrijspraak/ontslag van alle rechtsvervolging: 10,7 duizend
Overige afdoeningen door de rechter: 1,2 duizend

Nog eentje:
Totaal beschikkingen Wet Mulder in 2014: 8.306,1 duizend (waarvan 6.730,4 duizend voor snelheidsovertredingen
Totaal beschikkingen op basis van kenteken: 7.818,3 duizend (waarvan 6.670,6 duizend voor snelheidsovertredingen)
Totaal beschikkingen op basis van staandehouding: 487,8 duizend (waarvan 59,9 duizend voor snelheidsovertredingen)

Bron: website CBS

guest15549

• Gast
Reactie #125 Gepost op: 28 juni 2016, 17:53:23
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432757 date=1467112595
Aanvulling op mijn vorige post: realiseren jullie je dat we een oplossingpercentage van rond de 20 hebben in NL? En dat in de stap daarvoor liefst 80% geen aangifte doet van misdrijven? Maw.: 1/5 x 1/5 = 1/25 van de misdrijven wordt maar bekend en opgelost in NL. Da's 4%. Niets aan de hand?

Daarna wordt nog veel geseponeerd of vernietigd, maar dat terzijde. Ik verwijt dat niet direct de diender, maar meer de organisatie en het OM. Maar vooral de ZM.

Ja want door iedereen snel op kenteken te bekeuren heeft de agent meer tijd om het laatste uurtje van z'n dienst te besteden aan het oplossen van een complexe moordzaak....  ::)

Daarnaast wordt er op jouw manier meer bekeuringen uitgeschreven, dat geeft ook een administratieve last bij zowel de politie, het OM en de rechters.

Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432742 date=1467109657

Onveilige VOP's: voetgangers worden er bij bosjes doodgereden, vooral in steden als Rotterdam en zo. Agenten: druk eens (in burger) op het knopje en bezie wie er door rood rijden, niet achtervolgen maar schrijven. Zo doe je er 20 per uur. Bekendmaken, en opgelost. Maar goed, die poster zit liever in zijn zuurstokauto en ziet dat iedereen om zich heen zich keurig gedraagt, en slaapt verder.
Euh..? http://www.nrc.nl/next/2014/04/09/voetgangers-zijn-op-zebrapad-hun-leven-niet-zeker-1363846

Gemiddeld 7 per jaar, cijfers van 2014 en 2015 heb ik niet maar zal wel in de buurt liggen.

Citaat
(Overigens: dat hele surveilleren heeft weinig zin in het tijdperk van de mobiele telefoon: bij calamiteiten belt de burger echt wel, of de omstanders. Zinvol is: in een dienst van 8 uur (in mijn gemeente vaak 9) 2 uur surveilleren, 2 uur administratie, 4 uur acties: rotondes, fietsverlichting (mét staande houden, ja ;)) VOP's, foutparkeren, hondenoverlast...)
En tijdens het surveilleren mogen ze geen foutparkeerders bekeuren? Tijdens het bekeuren van een foutparkeerder mogen ze niet naar een reanimatie? Buiten dat is dit de ideale manier om het gezag van de politie (nog verder) te doen krimpen en iedere agent tot verkapte belastinginspecteurs te degraderen.

Citaat
Kijk eens naar Britse of Australische politiedocu's: daar doen ze dit allemaal. Al die gesprekken hebben geen enkele zin: natuurlijk zegt de burger ja agent, nee agent... maar lacht hem keihard uit en vertelt zijn overwinning op feestjes. Ik neem aan dat je deze waarheid niet graag hoort en ik zal wel weer een zeikerd zijn, maar kom eens uit je ivoren toren, vriend.
Bovendien hebben jullie net gezegd dat jullie 99,9% van de burgers niet herkent: hoe zinvol is dan een waarschuwing? Heb je daar een systeem voor, of kun je die allemaal onthouden.
Nogmaals: veel waardering voor dienders die voor weinig geld hun leven soms wagen, maar dit is zinloos. De totale wetteloosheid op straat is het bewijs, maar die zien sommigen niet vanuit een auto.
Interessante houding als politicus op een hulpverleningsforum.

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #126 Gepost op: 28 juni 2016, 18:11:32
Citaat
Ter illustratie:
Totaal aantal rechtbankstrafzaken afgedaan door de rechter in 2014: 97,7 duizend
Schuldigverklaring: 85,9 duizend
Vrijspraak/ontslag van alle rechtsvervolging: 10,7 duizend
Overige afdoeningen door de rechter: 1,2 duizend

Nog eentje:
Totaal beschikkingen Wet Mulder in 2014: 8.306,1 duizend (waarvan 6.730,4 duizend voor snelheidsovertredingen
Totaal beschikkingen op basis van kenteken: 7.818,3 duizend (waarvan 6.670,6 duizend voor snelheidsovertredingen)
Totaal beschikkingen op basis van staandehouding: 487,8 duizend (waarvan 59,9 duizend voor snelheidsovertredingen)

Dank, eindelijk iemand die zijn cijfers kent. Ik bedoelde niet zozeer het veroordelingspercentage, want dat succes kun je beter op het conto van het OM schrijven.
Ik doelde op de absurd lage straffen: standaard = 8 jaar zitten voor je 1e moord, iemand doodrijden met 110 waar je 30 mag is vaak 1 jaar rijontzegging en 3 weken schoffelen (hoewel toevallig vandaag een doodrijder van een kind tot 4 jaar is veroordeeld, in NL hoog, maar in mijn ogen veel te laag: je kiest zelf om 100 te rijden waar 50 mag) en een agent het licht uit de ogen slaan is vaak maar € 240. Allemaal schandalig.

guest15549

• Gast
Reactie #127 Gepost op: 28 juni 2016, 18:15:36
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1432868 date=1467130292
standaard = 8 jaar zitten voor je 1e moord, iemand doodrijden met 110 waar je 30 mag is vaak 1 jaar rijontzegging en 3 weken schoffelen (hoewel toevallig vandaag een doodrijder van een kind tot 4 jaar is veroordeeld, in NL hoog, maar in mijn ogen veel te laag: je kiest zelf om 100 te rijden waar 50 mag) en een agent het licht uit de ogen slaan is vaak maar € 240. Allemaal schandalig.
Kun je dat ook onderbouwen met bronnen?

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 28 juni 2016, 18:27:44
1e staat gewoon in Bos/Polaris, 2e ken ik zelf en 3e uit de krant.

-Ronald-

• Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 28 juni 2016, 18:30:02
De politie staat zich voor op het 'kennen van de burger, het aanwezig zijn in alle haarvaten van de samenleving' en dat soort gelul. Wordt de volgende teleurstelling nu dat dit niet zo is en dat ze eigenlijk niemand (her)kent zonder nummerbord? Dan ga ik écht vertwijfelen.
Jij verwacht klaarblijkelijk dat een agent elke burger van zijn of haar werkgebied van naam en gezicht kent? Jij leeft echt niet in de realiteit geloof ik. Weet je hoe groot de meeste gebieden zijn en hoeveel inwoners die gebieden hebben? Wat je nu aanvoert is echt een flauwekul reden en argument.

Ik heb gezegd. Ik weet niet wie die Frank Lingen is maar hij lijkt me een geschikte peer, ga hem meteen mailen. Politiewerk is niet zo moeilijk: even organiseren: 1 man per voertuig, niet praten maar schrijven en bovenstaande acties. Het grappige is: de diender krijgt hier nog meer respect voor ook, dat garandeer ik je. ok al denken jullie van niet.
Al eens bij de gemiddelde burger gevraagd wat men vind van het ontvangen van boetes en wat dit doet met het "ontzag" voor de politie?