GRIP 1 (lekkage diesel) Wilgendijk - Lage Zwaluwe 09-06-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (lekkage diesel) Wilgendijk - Lage Zwaluwe 09-06-2016  (gelezen 7449 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 10 juni 2016, 17:21:55
Citaat van: Thor link=msg=1429202 date=1465571412
;D
Dat kun je vergeten,het is hier geen Nigeria !

Overgens die leiding zou lopen van Europoort  naar Duitsland,is dat de normale route ?
Als het werkelijk een gebied van geschat 20x20m is na twee dagen lekkage  dan lijkt het lek afhankelijk van de bodem conditie redelijk beperkt.

Zo uit mijn hoofd lopen er wat leidingen van Pernis naar Belgie.

In Qatar stikt het van het zand en de ondergrondse transportleidingen, het hele land vreet van olie, gas en alle chemische bende die je van kan maken of gratis bij krijgt tijdens de winning/bewerking.

Je kan de totale brandweer, ambulancedienst en politie ter plaatse komen, er is niemand die kan uitzoeken welke leiding lekt en wie de eigenaar is van de lekkende leiding. Als er een leiding lekt kunnen de hulpdiensten het lek niet dichten en de bodem niet saneren.

De eigenaar weet zelf of haar leiding lek is omdat ze weten hoeveel ze in de leiding pompen en hoeveel er binnenkomt op een volgende pomplokatie. Bij een echt lek zal ergens geen druk meer zijn en geen volume. Ze weten dan al dat er een diesellek is voor de boer de diesel ruikt. Ze weten zelfs waar het lek moet zitten, namelijk tussen het laatste meetpunt met druk/volume en het meetpunt zonder druk of volume. Als het druppelwerk is dat uit een lasnaadje lekt kunnen ze het niet meten. Het zou kunnen dat na jaren lekkerij de boel gaat stinken of er aan het bodemoppervlakte iets te zien is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #51 Gepost op: 10 juni 2016, 17:23:59
Citaat van: RemRoof link=msg=1429205 date=1465571539
Bij een aangewezen waterwingebied mag ik toch vanuit gaan dat het waterleidingbedrijf van tevoren scenariogedacht heeft en gewoon conform afspraken kan handelen. Als het waterleidingbedrijf daar heel veel hulpverleningsbobo's voor nodig heeft moeten die managers misschien ook maar vervangen worden :-X

Logisch.

Maar het is maar net wie die boer afgelopen woensdag gebeld heeft.In waterwinge bieden staan er bordjes en die boer zal wel wat vergoed krijgen al het een waterwingebied is.,dus blijft waarschijnlijk over 112 bellen tja en dan krijg je het mobiele conferentieoord met alle toeters en bellen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 10 juni 2016, 17:27:27
Citaat van: Thor link=msg=1429210 date=1465572239
Logisch.

Maar het is maar net wie die boer afgelopen woensdag gebeld heeft.In waterwinge bieden staan er bordjes en die boer zal wel wat vergoed krijgen al het een waterwingebied is.,dus blijft waarschijnlijk over 112 bellen tja en dan krijg je het mobiele conferentieoord met alle toeters en bellen.

... pas op donderdag midden in de nacht omdat je woensdag de brandweer gebeld hebt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #53 Gepost op: 10 juni 2016, 17:30:22
Citaat van: oma link=msg=1429209 date=1465572115
Zo uit mijn hoofd lopen er ook nog wat leidingen van Pernis naar Belgie.



Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #54 Gepost op: 10 juni 2016, 17:42:36
Citaat van: oma link=msg=1429212 date=1465572622


Dat zal best.

Europoort Schiphol ook.

De meeste leidingen voor wat voor medium dan ook en kabels zijn in kaart gebracht behalve de leidingen van defensie NATO etc en de kabels die vrij recentelijk als "geheime" backup zijn gelegd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 10 juni 2016, 17:50:33
Citaat van: Thor link=msg=1429219 date=1465573356
Dat zal best.

Europoort Schiphol ook.

De meeste leidingen voor wat voor medium dan ook en kabels zijn in kaart gebracht behalve de leidingen van defensie NATO etc en de kabels die vrij recentelijk als "geheime" backup zijn gelegd.

Je weet toch als brandweer als ze kerosine door je dorp naar de nationale luchthaven pompen en je moet toch zorgen dat je op je basis van je risico elk incident moet kunnen bestrijden zelfs als je na scenariodenken het in brand raken of sabotage als te verwaarlozen risico wilt beschouwen of niet eens opneemt als mogelijk risico.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #56 Gepost op: 10 juni 2016, 18:01:07
Eeuwenlang is de kerosine(duizenden tonnen )naar Schiphol per tanker door gehuchten, dorpen en steden vervoerd ook lange tijd dwars door Amsterdam,hoofdvaarroute Adam  Rotterdam.

Of de brandweer nu weet wat er allemaal per tanker en containerschip langs gaat .......


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #57 Gepost op: 10 juni 2016, 19:19:13
Citaat van: rsc link=msg=1429186 date=1465568171
Ik vind het echt buitengewoon naar dat ik hier op dit forum nu verplicht moet inloggen om informatie te kunnen lezen, maar verschoont te blijven van de azijnzeikerij die ik in een negeerlijst moet douwen. Ik vind het dapper dat er mensen zijn die het geduld kunnen opbrengen iedere keer weer netjes kunnen reageren, maar mij komt het echt de strot uit.
Ok dus een kritische vraag op een discussieforum bestempel jij als azijnzeikerij? Misschien zijn de bekende nieuwssites zonder enige achtergrond info meer iets voor jou dan?

Voor en door...


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #58 Gepost op: 10 juni 2016, 19:21:18
Wat een heerlijk sfeertje hier, wie heeft er olie op het vuur gegooid? ;)

We kunnen hier allemaal iets vinden van opschalingen. Dat doen we eigenlijk ook wel dagelijks. De praktijk is dat er iemand op een bepaald moment op basis van de opdat moment beschikbare informatie besluit om op te schalen. We hebben in Nederland de GRIP-structuur afgesproken en dat houdt in dat elke dienst een mannetje (m/v) stuurt en dat de brandweer de copi-bak naar die locatie rijdt. Ze kijken wat het probleem is en wat de oplossing is. Dat kan al klaar zijn voordat ze ter plaatse komen, dat kan dagen duren en alles daar tussenin.

Besef even dat je het in Nederland nooit goed doet. Als de hulpdiensten niet naar zo'n in ogen van sommige mensen/leken/neuzelaars "gevaarlijk" incident gaan dan wordt er geklaagd. Als ze wel gaan dan zijn er hooguit wat leden van de hulpdiensten of wat geïnteresseerden in dat werk die het onzin vinden dat men naar zo'n ongevaarlijk, oninteressant en zinloos klusje op zo'n zinloze locatie gaan.
Degene die de beslissing moet nemen om iets te doen met een bepaalde melding heeft simpel gezegd twee keuzes: niets doen (en als het fout gaat ontslagen worden), of wel op de knop drukken en wat mensen optrommelen (en als er niets aan de hand is sorry zeggen en gauw weer verder gaan met koffiedrinken). Simpel dus.

Even puur op basis van het adres Wilgendijk - Lage Zwaluwe. Kijk op http://nederland.risicokaart.nl/risicokaart.html en dan zie je 2 rode streepjeslijnen. Zie hieronder voor de details. Zoem eventjes uit en je ziet grijs-witte blokjeslijnen. Dat is iets met treinen. Geen idee wat, maar er zijn veel blokjeslijntjes en kennelijk komt er behoorlijk wat verkeer want anders ligt er niet zoveel rails. Iets verder naar het westen een spaghetti met gele lijntjes. Als je niet weet wat A16 en A17 betekent, dat zijn snelwegen, dus kennelijk is het een soort knooppunt. Daar komen heel veel auto's en vrachtwagentjes overheen. De inzittenden van al die rijdende dingen hebben tegenwoordig mobiele communicatiemiddelen aan boord waarmee ze meteen zaken melden die ze niet vertrouwen. Een sterke diesellucht kan zo iets zijn, en dan is het al bijzonder knap als men het identificeert als diesellucht. Een paar telefoontjes naar 112 over zo iets en de brandweer moet er toch iets mee doen.

Dat zijn allemaal factoren waardoor men kan besluiten om toch even ter plaatse te gaan kijken, kijken wat er loos is, of er gevaar is, van wie die smerige pijp is en hoe snel de eigenaar ter plaatse kan/moet komen om het op te ruimen. Zo lang mensen 112 bellen om te klagen over diesellucht, of beter gezegd "een vreselijke intense chemische stanklucht waar ik benauwd/duizelig/onwel van word" dan doet de brandweer metingen of er echt niets boem kan doen.

Transport gevaarlijke stoffen

   Bevoegd gezag   I&M
   Status   
   TransportrouteID   10383
   Omschrijving    24"productenleiding
   Type transportroute   Buisleiding
   Beheerder   NV Rotterdam-Rijn Pijpleiding Mij
   Datum laatste wijziging   02-12-2008
   Rapport   Klik hier...

Transport gevaarlijke stoffen

   Bevoegd gezag   I&M
   Status   
   TransportrouteID   10412
   Omschrijving    36"ruwe olie leiding
   Type transportroute   Buisleiding
   Beheerder   NV Rotterdam-Rijn Pijpleiding Mij
   Datum laatste wijziging   02-12-2008
   Rapport   Klik hier...


P.S. Een AOV heet tegenwoordig OVD-bevolkingszorg (OVD-BZ). Die heeft niets te zeggen over politie, maar is de contactpersoon vanuit de gemeentelijke processen zoals opvang etc.


HN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #59 Gepost op: 10 juni 2016, 19:40:16
GLZ,
In één woord: HULDE!

Bij de hulpdiensten werken over het algemeen prima gekwalificeerde mensen, die in een kort moment moeten beslissen over soms lastige dilemma's.

Het forum lijkt af en toe net op het EK-voetbal: de bankzitters weten het altijd het beter dan de trainer en coach. De grens tussen kritische vragen en azijnzeikerij begint echter steeds dunner te worden.