Wat een heerlijk sfeertje hier, wie heeft er olie op het vuur gegooid?
We kunnen hier allemaal iets vinden van opschalingen. Dat doen we eigenlijk ook wel dagelijks. De praktijk is dat er iemand op een bepaald moment op basis van de opdat moment beschikbare informatie besluit om op te schalen. We hebben in Nederland de GRIP-structuur afgesproken en dat houdt in dat elke dienst een mannetje (m/v) stuurt en dat de brandweer de copi-bak naar die locatie rijdt. Ze kijken wat het probleem is en wat de oplossing is. Dat kan al klaar zijn voordat ze ter plaatse komen, dat kan dagen duren en alles daar tussenin.
Besef even dat je het in Nederland nooit goed doet. Als de hulpdiensten niet naar zo'n in ogen van sommige mensen/leken/neuzelaars "gevaarlijk" incident gaan dan wordt er geklaagd. Als ze wel gaan dan zijn er hooguit wat leden van de hulpdiensten of wat geïnteresseerden in dat werk die het onzin vinden dat men naar zo'n ongevaarlijk, oninteressant en zinloos klusje op zo'n zinloze locatie gaan.
Degene die de beslissing moet nemen om iets te doen met een bepaalde melding heeft simpel gezegd twee keuzes: niets doen (en als het fout gaat ontslagen worden), of wel op de knop drukken en wat mensen optrommelen (en als er niets aan de hand is sorry zeggen en gauw weer verder gaan met koffiedrinken). Simpel dus.
Even puur op basis van het adres
Wilgendijk - Lage Zwaluwe. Kijk op
http://nederland.risicokaart.nl/risicokaart.html en dan zie je 2 rode streepjeslijnen. Zie hieronder voor de details. Zoem eventjes uit en je ziet grijs-witte blokjeslijnen. Dat is iets met treinen. Geen idee wat, maar er zijn veel blokjeslijntjes en kennelijk komt er behoorlijk wat verkeer want anders ligt er niet zoveel rails. Iets verder naar het westen een spaghetti met gele lijntjes. Als je niet weet wat A16 en A17 betekent, dat zijn snelwegen, dus kennelijk is het een soort knooppunt. Daar komen heel veel auto's en vrachtwagentjes overheen. De inzittenden van al die rijdende dingen hebben tegenwoordig mobiele communicatiemiddelen aan boord waarmee ze meteen zaken melden die ze niet vertrouwen. Een sterke diesellucht kan zo iets zijn, en dan is het al bijzonder knap als men het identificeert als diesellucht. Een paar telefoontjes naar 112 over zo iets en de brandweer moet er toch iets mee doen.
Dat zijn allemaal factoren waardoor men kan besluiten om toch even ter plaatse te gaan kijken, kijken wat er loos is, of er gevaar is, van wie die smerige pijp is en hoe snel de eigenaar ter plaatse kan/moet komen om het op te ruimen. Zo lang mensen 112 bellen om te klagen over diesellucht, of beter gezegd "een vreselijke intense chemische stanklucht waar ik benauwd/duizelig/onwel van word" dan doet de brandweer metingen of er echt niets boem kan doen.
Transport gevaarlijke stoffen Bevoegd gezag I&M
Status
TransportrouteID 10383
Omschrijving 24"productenleiding
Type transportroute Buisleiding
Beheerder NV Rotterdam-Rijn Pijpleiding Mij
Datum laatste wijziging 02-12-2008
Rapport Klik hier...
Transport gevaarlijke stoffen Bevoegd gezag I&M
Status
TransportrouteID 10412
Omschrijving 36"ruwe olie leiding
Type transportroute Buisleiding
Beheerder NV Rotterdam-Rijn Pijpleiding Mij
Datum laatste wijziging 02-12-2008
Rapport Klik hier...
P.S. Een AOV heet tegenwoordig OVD-bevolkingszorg (OVD-BZ). Die heeft niets te zeggen over politie, maar is de contactpersoon vanuit de gemeentelijke processen zoals opvang etc.