Nov 2005:Een mistig ongeval

Auteur Topic: Nov 2005:Een mistig ongeval  (gelezen 36050 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #110 Gepost op: 6 november 2005, 14:59:44

vragen
*wat te doen met de hybride auto?
*wat te doen met de meldingen dat er waarschijnlijk 1   auto in het water ligt?

Hybride-auto:
Ik ga die autobrand waarbij de brandstoftank open is gescheurd aanpakken met allereerst een Hosemaster, de hybride auto gaan we verder aanpakken met CO2 en/of poeder (i.v.m. electriciteit)
Auto te water:
Was al op geanticipeerd, was reeds een WO ter plaatse gevraagd.  

Voor de rest de vrachtpapieren zijn bekend neem ik aan dus het is precies bekend welke stof het betreft. Vanuit die gegevens maak ik een keus of het een snelle verkenning wordt met enkel ademlucht of dat ik chemiepak moet inzetten: Het is een giftige stof maar welke? Daarnaast hoop ik dat de trailer makkelijk toegankelijk is (ongevallen eromheen) en daarnaast is het ook maar de vraag of ik dan makkelijk bij de lading kan komen omdat andere vracht eerst eruit gehaald moet worden. Ik wil voorlopig de laadruimte dichtlaten. totdat de situatie beter verkend is.

Vragen:
  • Hoe gaat het met het brandverloop van de autobrand onder de vrachtwagentrailer met papier?
  • Wat is de situatie van de gekantelde vrachtwagen met kippen?
  • Komt er nog een plattegrond, dit geeft een duidelijk?overzicht van de sitautie.
  • Meteogegevens?
  • Met welke chemische stof hebben we te maken en hoeveel?

De 4e TS zal zich gaan bezig houden met de overige autobranden, verkenning en daarna zal deze zich richten op de vrachtwagen met chemische stoffen. 3e TS houdt ik verder bij het waterongeval.

Op de zware beknelling heb ik vooralsnog genoeg zwaar materieel ter plaatse met HV-1 en een HVH-specc aanrijdend.

Tevens moeten de ambulances de SO gaan beoordelen en in kaart brengen, welke SO hoogste pioriteit moeten krijgen. En waar alle Slachtoffers zitten.
Brandwacht 1e klas + WVD


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #111 Gepost op: 7 november 2005, 17:18:08
Citaat
Vragen:

Hoe gaat het met het brandverloop van de autobrand onder de vrachtwagentrailer met papier?
Wat is de situatie van de gekantelde vrachtwagen met kippen?
Komt er nog een plattegrond, dit geeft een duidelijk?overzicht van de sitautie.
Meteogegevens?
Met welke chemische stof hebben we te maken en hoeveel?

-de autobrand onder de vrachtwagen was zodaning dat de lading toch is gaan branden,het betreft een huifwagen,dus het zeil was niet bestand tegen de vlammen

-De vrachtwagen met kippen rookt nog steeds,maar er zijn geen vlammen te zien.Wel lopen de kippen overal.

-meteogegevens,het is mistig dus vrijwel bladstil.

-de chemische stoffen varieren van kleine vaatjes chloor tot flesen met amoniak


Luukskuh

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 7 november 2005, 17:37:57
Eerste ter plaatse:
-2 ambu's (evt. OvDG), MMT
-TS, 2x HV, OvD
-Politie
-Sigma alarmeren (stand-by staan in de loods)

Prio: branden blussen en gewonden verzorgen


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #113 Gepost op: 9 november 2005, 16:21:11
-de autobrand onder de vrachtwagen was zodaning dat de lading toch is gaan branden,het betreft een huifwagen,dus het zeil was niet bestand tegen de vlammen

-De vrachtwagen met kippen rookt nog steeds,maar er zijn geen vlammen te zien.Wel lopen de kippen overal.

-meteogegevens,het is mistig dus vrijwel bladstil.

-de chemische stoffen varieren van kleine vaatjes chloor tot flessen met amoniak.


Vrachtwagen waar de tweede tas en HV-1 zich op richten moet veiliggesteld worden, dus accupolen los en dan de rest nacontroleren

Wat betreft de vrachtwagen met papier, lage druk inzet uitbreiden. Waterwinning open water is niet mogelijk van de brug (na bestudering foto). Er was al een schuimblusvoertuig gealarmeerd, die zal nu ongeveer ter plaatse zijn. Die kan ik gaan benutten. Want eerst moet dit gevaar aangepakt worden, anders kan er verdere uitbreiding plaastvinden.
Tevens wil ik rijkswaterstaat inlichten over het vervuilde bluswater wat mogelijk de brug afstroomt het Ketelmeer in, zodat zij maatregelen kunnen nemen

Ik zou bijna voor elke slachtoffer dat bevrijdt moet gaan worden een andere eenheid moeten hebben, maar ik heb nu al aardige slagkracht aanwezig, maar door de onduidelijkheid van de situatie kan ik deze nog steeds niet doelmatig inzetten. omdat ik ook niet in kan schatten wat ik nog tekort heb aan materieel en mankracht. Tevens zit ik te wachten op triages van de ambulances, zodat ik de prioriteiten heb van de slachtoffers. Politie moet eventueel mobiele slachtoffers gaan opvangen, en er moet een gewondennest gevormd gaan worden.

De gevaarlijke stoffen in de vrachtwagen, zijn bekend. Ik neem aan dat de laadruimte nog in een geheel is en afgesloten, dat laat ik vooralsnog zo. Ik controleer voer tijdens de verkenning wel metingen rondom de vrachtwagen uit, om te kijken wat het gevaar is. Laat dus tevens een ROGS (AGS) alarmeren. Ook zou ik verder rond deze vrachtwagen de gehele situatie in overzichtelijk willen hebben. Tevens wil ik ook een ademluchtcontainer te plaatse hebben in verband met de meerdere branden

Vragen:
  • Hoever op de brug heeft het ongeval plaatsgevonden?
  • Is het Waterongevallenvoertuig reeds ter plaatse? Meer bekend van de situatie?
    [/list]
    Brandwacht 1e klas + WVD


    Peter71

    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 21,386
    • Hoofdbrandwacht
    Reactie #114 Gepost op: 10 november 2005, 19:32:03
    Het ongeval heeft midden op de brug plaats gevonden,ongelukkigerwijs ook nog boven de scheepvaart route.het WO is terplaatse,en zien graag ondersteuniong van de KNRM


    vesalius

    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 1,506
    Reactie #115 Gepost op: 11 november 2005, 15:33:17
    Het is allemaal wel erg brandweer! Ik ga maar een poging wagen de geneeskundige kant er weer meer in te krijgen, ben geen ambu-pleeg dus hopen dat het lukt. Aanvullingen zeer welkom.

    Vraag 1: Wat is aanrijdende en hoelang voordat ze t.p. zijn? MMT is aanrijdend, maar is rest van GNK gealarmeerd? En zo ja, hoe lang nog voordat SIGMA operationeel is? Zij zijn hard nodig voor helpende handjes en T3-slachtoffers. Extra Burnshields uit wagen van ambu-team lijken mij ook erg nuttig met alle brandwonden.

    OK dan de 7 ernstige slachtoffers:
    -wat is hun ABC?
    -waar zitten ze? Indien ze nog in auto zitten afhankelijk van ABC rapid extrication of toch gecontroleerd eruit knippen ondanks dat ze niet bekneld zitten.
    -er zijn nog maar 2 ambu's dus heeft brandweer nog gewondenverzorgers die kunnen helpen met voorlopige stabilisatie (denk aan cervicale immobilisatie, jaw thrust en monitoring) anders nog EHBO'ers onder de voorste filerijders?

    De brandende auto's zijn allemaal leeg of zijn daar nog meer slachtoffers te verwachten? In eerdere updates wordt gerept over 9 mogelijke beknellingen, er is er dus nog maar 1 over? Of zijn er nog T2-slachtoffers die er extra bijkomen?

    Verder plan van aanpak:
    -Brandweer mogen/kunnen we veilig bij alle slachtoffers komen?
    -Chauffeur 1e ambu maakt situatieschets op aanwijzing v.d. pleeg
    -Bij aankomst OVDG korte mondelinge overdracht en dan prioriteiten stellen. Als eerste de T1 (met daarin weer onderverdeling o.b.v. A- B- of C-probleem)
    -OVDG houdt motorkapoverleg met andere OVD's om mankracht en middelen te verdelen
    -Lopende slachtoffers met brandwonden evt. koelen bij één v.d. TAS-en?
    -Cave onderkoeling, het is al verrekte koud 's morgens!
    -MKA welke ziekenhuizen kunnen we terecht? Plaats in brandwondencentrum?

    OK hier houd ik het even bij, iemand nog aanvullingen?


    Peter71

    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 21,386
    • Hoofdbrandwacht
    Reactie #116 Gepost op: 13 november 2005, 11:01:11
    update

    De hulpdiensten zijn inmiddels massaal aanwezig,de brandweer heeft opgeschaald naar zeer groot ongeval.Er staan 4x TS,2x HV en 2xOVD terplaatse

    De ambulancediensten hebben ook flink opgeschaald,
    er zijn vanuit de aanliggende regio nog eens 4 ambulances terplaatse gekomen,en is het SIGMA gealarmeert.Die met een kleine 3 kwartier terplaatse zullen zijn.En er is 1 MMTteam aanrijdend,een 2e laat even op zich wachten die komen van verder.

    en verder

    De politie heeft samen met rijkswaterstaat de snelweg volledig afgesloten.En is inmiddels het KLPD met een boot onderweg,voor de hulpverlening onder de brug.
    De ziekenhuizen in de omgeving zijn al gewaarschuwt dat er diverse slachtoffers zullen komen.Ook is het brandwondencentrum in Beverwijk in kennis gesteld van dit gebeuren.

    De 7 slachtoffers hebben allemaal zware verwondingen.Die varieren van snijwonden tot botbreuken,maar er zitten nog steeds 2 bekneld.En 1 daarvan gaat toch zienderogen achteruit,2 personen hebben  brandwonden over het gehele lichaam.Die zijn door omstanders uit hun brandende auto gesleurt.

    De branden zijn geblust,en na verkenning in de wrakken blijken daar gelukkig geen slachtoffers meer te zitten.Maar er zit in 1 auto wel een gastank die zeer heet aanvoelt.Dus daar is wel aandacht voor nodig.

    Onder de brug zijn de duikers en de KNRM bezig om de auto te lokaliseren die door de vrachtauto van de brug is geduwt,er is inmiddels wel een flinke olievlek op het water waarneembaar.



    vraag

    wat gaan we verder doen?


    Thijs

    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 694
      • www.1-1-2forum.nl
    Reactie #117 Gepost op: 13 november 2005, 16:21:17
    lijkt dat dat de gastank gecontrolleerd gekoeld wordt. De ongevallen Analyse mag wat mij betrefd ook wel gebeld worden.
    De SO worden de ambulanceteams behandeld met ass. van het MMT.
    Sigma mag dekens uitdelen aan de SO die niet gewond zijn.
    Incident mangement kan ingelicht over het aantal te bergen voertuigen. Zodat zij bergers kunnen regelen.

    Mogelijk dat er een cateraar( de Boer Emmeloord) gebeld kan worden voor koffie en soep en broodjes.


    Gast48368

    • Gast
    Reactie #118 Gepost op: 13 november 2005, 20:02:39
    Alle aandacht moet nu gevestigd worden op de beknelde So's, en de gastank moet gekoeld worden. K heb niet alles gelezen, maar ik neem aan de het verplegend personeel zich wel bekommerd om de rest van de (zwaargewonde ) SO's  ;)


    Was de OVDG al t.p?

     En is de burgemeester op de hoogte gebracht van dit zeer ernstige ongeval?


    RAdeR

    • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 14,616
    Reactie #119 Gepost op: 14 november 2005, 08:47:30
    Sigma wil de tent gaan plaatsen.
    In welk deel van het ongeval zitten de meeste T1/T2 so's.?
    Waar liggen de ziekenhuizen?
    Die ivm het zoeken van een locatie voor de tent, want ik neem aan dat er geen andere opvanglocatie voorhanden is.
    Eventueel graag de naastliggende rijbaan afsluiten en de vangrail er uit. Dit ivm een goede aan- en afvoer van ambulances en andere hv-diensten.