Waarom mensen hier sceptisch reageren op dit soort initiatieven: Ervaring met super EHBO'ers die aangeven dat ze op hoger niveau, beter en meer ervaren zijn, maar vervolgens gewoon een kantoorbaan hebben en gevaarlijk zijn voor patiënten doordat ze hun eigen kunnen overschatten.
Ook een sigma opleiding zegt niet veel, exposure is er immers amper en zo heel diep gaat de opleiding ook niet. 21 lessen van 2 uur, dat is net iets meer dan een weekje fulltime in de schoolbanken en 2x op de ambulance mee rijden.
Mijn vriendin is anesthesiemedewerker, de boekenkast op onze slaapkamer staat vol met boeken over ABCDE, airway management, medicatie, trauma opvang etc. Als ik daar een zaterdag in ga lezen (ik lees en leer snel) dan weet ik waarschijnlijk meer over die onderwerpen dan er in een SIGMA cursus zit. Dan heb ik natuurlijk nog 0 ervaring en exposure, maar dat heb je als sigma vrijwilliger ook niet. Overigens heb ik wel ervaring in samenwerken met mijn vriendin, in het weekend koken we samen bijvoorbeeld en in de zomer zetten we samen de tent op.
Ik verkoop mezelf dan ook niet als ervaren hoog opgeleide EHBO'er. Ik ben gewoon een blije gup die vrolijk wordt van een pleister plakken en als het complexer wordt dan basis EHBO draag ik het met veel liefde over aan de ambulancedienst.