Medisch Ondersteunings Team

Auteur Topic: Medisch Ondersteunings Team  (gelezen 12875 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Sarge

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #40 Gepost op: 27 juni 2016, 21:36:38
Jij verdient een like knop!
Intensive care verpleegkundige

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Reactie #41 Gepost op: 28 juni 2016, 00:02:17
Dus we hebben te maken met een 20-jarige (mbo?) verpleegkunde student, welke tijdens deze opleiding een verzorgende IG diploma heeft behaald binnen 15 weken en welke tijdens deze opleiding bij een buitenlandse stage in Spanje heeft toegekeken hoe het eraan toe gaat op de OK. Deze student beweert nu dezelfde handelingen/hetzelfde werk te kunnen doen als een anesthesiemedewerker (opleiding van 3 jaar) en OK-assistent (wederom een opleiding van 3 jaar). Deze student heeft naar eigen zeggen geleerd te intuberen, een centraal veneus infuus aan te brengen, centrale lijn inbrengen... Maar je hebt het nog nooit gedaan.

Volgend jaar ben je oncoloog omdat je op de folders op de kankerafdeling hebt doorgelezen?

Besef je goed dat uitspraken zoals je doet erg gevaarlijk zijn.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

bryanvisser

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 28 juni 2016, 06:51:28
Citaat van: honderd link=msg=1432655 date=1467064937
Dus we hebben te maken met een 20-jarige (mbo?) verpleegkunde student, welke tijdens deze opleiding een verzorgende IG diploma heeft behaald binnen 15 weken

Het is niet geheel ongebruikelijk om te stellen dat als je in het vierde jaar van de opleiding tot MBO-verpleegkundige komt je kan functioneren als verzorgende IG, en hier dus ook op aangenomen kan worden voor een werkgever. Wel is het ongebruikelijk om hiervoor een daadwerkelijke diploma te krijgen.
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst

oma

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 28 juni 2016, 07:41:24
Citaat van: honderd link=msg=1432655 date=1467064937
Dus we hebben te maken met een 20-jarige (mbo?) verpleegkunde student, welke tijdens deze opleiding een verzorgende IG diploma heeft behaald binnen 15 weken en welke tijdens deze opleiding bij een buitenlandse stage in Spanje heeft toegekeken hoe het eraan toe gaat op de OK. Deze student beweert nu dezelfde handelingen/hetzelfde werk te kunnen doen als een anesthesiemedewerker (opleiding van 3 jaar) en OK-assistent (wederom een opleiding van 3 jaar). Deze student heeft naar eigen zeggen geleerd te intuberen, een centraal veneus infuus aan te brengen, centrale lijn inbrengen... Maar je hebt het nog nooit gedaan.

Volgend jaar ben je oncoloog omdat je op de folders op de kankerafdeling hebt doorgelezen?

Besef je goed dat uitspraken zoals je doet erg gevaarlijk zijn.

OK-assistenten en anesthesiemedewerkers zijn geen verpleegkundigen, het zijn paramedische beroepen. Ze worden aangenomen als leerling-ok-assistent in een ziekenhuis. Ze zijn vervolgens dagelijks op de OK en gaan af en toe een weekje naar school. Als chirurg weet je soms als je een gebakje krijgt dat er eentje geen leerling meer is maar een echte OK-assistent. Zonder het gebakje merk je verschil niet.

Het is sowieso niet dat ze 3 jaar in de schoolbanken zitten te zwoegen.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #44 Gepost op: 28 juni 2016, 10:23:24
Laten we on topic gaan naar het Medisch Ondersteunings Team

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #45 Gepost op: 30 juni 2016, 13:28:10
Discussie over artsen op evenementen afgesplitst naar: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=85866.msg1433113#msg1433113

In dit topic kunnen we het beperken tot de MOT

ir. Auditor

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #46 Gepost op: 30 juni 2016, 13:44:45
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=70159

Een aantal jaar geleden is in Friesland hetzelfde geprobeerd. Maar dit smoorde al snel.
Ik voorzie hetzelfde met dit MOT idee.

Ook toen waren dit sigmaleden.
Toch best frustrerend dat sigma en nu soms de NHT leden zich meer voelen dan anderen.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #47 Gepost op: 1 juli 2016, 12:09:23
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1433327 date=1467287085
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=70159

Een aantal jaar geleden is in Friesland hetzelfde geprobeerd. Maar dit smoorde al snel.
Ik voorzie hetzelfde met dit MOT idee.
Dat is een aanname!

Ook toen waren dit sigmaleden.
Toch best frustrerend dat sigma en nu soms de NHT leden zich meer voelen dan anderen.
Waar staat dat wij ons meer voelen??

Zoals ik in mijn eerste post schreef zal er later meer bekend worden.
Verder vraag ik mij af waarom er zo negatief gereageerd wordt.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #48 Gepost op: 1 juli 2016, 12:38:32
Waarom mensen hier sceptisch reageren op dit soort initiatieven: Ervaring met super EHBO'ers die aangeven dat ze op hoger niveau, beter en meer ervaren zijn, maar vervolgens gewoon een kantoorbaan hebben en gevaarlijk zijn voor patiënten doordat ze hun eigen kunnen overschatten.

Ook een sigma opleiding zegt niet veel, exposure is er immers amper en zo heel diep gaat de opleiding ook niet. 21 lessen van 2 uur, dat is net iets meer dan een weekje fulltime in de schoolbanken en 2x op de ambulance mee rijden.

Mijn vriendin is anesthesiemedewerker, de boekenkast op onze slaapkamer staat vol met boeken over ABCDE, airway management, medicatie, trauma opvang etc. Als ik daar een zaterdag in ga lezen (ik lees en leer snel) dan weet ik waarschijnlijk meer over die onderwerpen dan er in een SIGMA cursus zit. Dan heb ik natuurlijk nog 0 ervaring en exposure, maar dat heb je als sigma vrijwilliger ook niet. Overigens heb ik wel ervaring in samenwerken met mijn vriendin, in het weekend koken we samen bijvoorbeeld en in de zomer zetten we samen de tent op.

Ik verkoop mezelf dan ook niet als ervaren hoog opgeleide EHBO'er. Ik ben gewoon een blije gup die vrolijk wordt van een pleister plakken en als het complexer wordt dan basis EHBO draag ik het met veel liefde over aan de ambulancedienst.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #49 Gepost op: 1 juli 2016, 12:47:04
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1433608 date=1467369512
Waarom mensen hier sceptisch reageren op dit soort initiatieven: Ervaring met super EHBO'ers die aangeven dat ze op hoger niveau, beter en meer ervaren zijn, maar vervolgens gewoon een kantoorbaan hebben en gevaarlijk zijn voor patiënten doordat ze hun eigen kunnen overschatten.

Ook een sigma opleiding zegt niet veel, exposure is er immers amper en zo heel diep gaat de opleiding ook niet. 21 lessen van 2 uur, dat is net iets meer dan een weekje fulltime in de schoolbanken en 2x op de ambulance mee rijden.

Mijn vriendin is anesthesiemedewerker, de boekenkast op onze slaapkamer staat vol met boeken over ABCDE, airway management, medicatie, trauma opvang etc. Als ik daar een zaterdag in ga lezen (ik lees en leer snel) dan weet ik waarschijnlijk meer over die onderwerpen dan er in een SIGMA cursus zit. Dan heb ik natuurlijk nog 0 ervaring en exposure, maar dat heb je als sigma vrijwilliger ook niet. Overigens heb ik wel ervaring in samenwerken met mijn vriendin, in het weekend koken we samen bijvoorbeeld en in de zomer zetten we samen de tent op.

Ik verkoop mezelf dan ook niet als ervaren hoog opgeleide EHBO'er. Ik ben gewoon een blije gup die vrolijk wordt van een pleister plakken en als het complexer wordt dan basis EHBO draag ik het met veel liefde over aan de ambulancedienst.

Mooier had ik het niet kunnen verwoorden :) Overigens werk ik niet alleen samen met mijn vrouw tijdens het koken maar ook weleens tijdens een EHBO-dienst, dan zijn wij echt een superteam omdat wij zo goed op elkaar zijn ingespeeld ;D ;D 0098
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.