De naam van het topic is: 'Directeur Veiligheidsregio Zeeland onder vuur'. De laatste twee pagina's gaan vooral over een discussie over zorgnormen en al dan niet gemotiveerd afwijken. Natuurlijk begrijp ik dat, alleen al vanwege de gebruikte casus, er een relatie is naar Zeeland en de directeur VR (op non actief) aldaar. Maar het ging niet meer inhoudelijk over de reden van het onder vuur liggen, namelijk vermeende malversaties c.a. .
Via de zorgnormen wordt vervolgens een bredere redenering, zonder maar een spoortje van bewijs (waarvan ik hiermee niet beweer dat zoiets er niet zou kunnen zijn), opgezet met als veronderstelling dat het in heel veel meer VR'n wel mis zou zijn. Ongenuanceerd, zonder feiten (of een begin daarvan) en op zichzelf losstaand van de topic titel.
De 24 andere Veiligheidsregio's laten regelmatig zien dat ze ontzettend goed zijn persberichten te maken en een leger aan communicatie-adviseurs kunnen oproepen als ergens een in de regio sprake is van een lekke waterleiding.
Ik heb momenteel nog geen persbericht van een Veiligheidsregio gezien waarmee ze bij voorbaat dit soort ongenuanceerde veronderstellingen proberen te voorkomen. Je kan namelijk een persbericht laten uitgaan om eens duidelijk te maken aan de burgers hoe transparant je bent als veiligheidsregio.
Ik vind het volkomen normaal als burgers lezen over dit gedoe in Zeeland ze eens kijken naar de regio waar zij wonen. Je komt er dan als burger snel achter dat het nogal lastig is om te achterhalen hoe lang het mag duren voor de brandweer bij jouw huis is zodra er brand is.
Ik heb in Nederland ook vastgoed. Ik kan vermoeden dat de brandweer er misschien 18 minuten over mag doen maar weet het niet zeker. Als het zo is weet ik ook niet welke halve zool het even besloten heeft en ik weet niet hoe ik er bezwaar tegen kan maken. Vermoedelijk kan ik er geen bezwaar tegen maken omdat de piepkleine gemeenteraad van het dorp nauwelijks iets in te brengen heeft in de veiligheidsregio die uit meerdere grotere gemeenten bestaat.
Ik vind dat het dan niets meer te maken heeft met democratie. Democratie is als de burger via de stembus invloed kan uitoefenen. In een klein dorp kan je stemmen op een partij die wil dat de brandweer overal in het dorp binnen 6 minuten ter plaatse is. In het huidige systeem kan je kiezen voor een lokale partij die dit wil maar ze kunnen het niet realiseren omdat het bestuur van de veiligheidsregio niets te maken heeft met wat burgers willen maar bepaalt dat het 18 minuten gaat worden.