Volgens mij kan je zo bij je veiligheidsregio dit opvragen. Ik kan voor alle panden in HM de opkomsttijd zien.
Ehh volgens mij heb jij besloten dat pand te kopen en daar mij akkoord te gaan met de opkomsttijd van de brandweer. Heb jij daar toen naar geïnformeerd of niet? Zo niet moet je achteraf ook niet moeilijk doen. De huidige kazerneplaatsing in Nederlands is van oudsher gegroeid. Dat heeft voornamelijk te maken met de grote van plaatsen en de beschikbaarheid van vrijwilligers. Ga nu niet opeens suggereren dat veiligheidsregio's dat zo de laatste 10 jaar hebben besloten, nee die kazernes staan er al zo'n 50 á 60 jaar zo.
Tuurlijk kan jij op een partij stemmen of oprichten die er voor zorgt dat de brandweer overal binnen 6 minuten ter plaatse is. Maar dan ga je wel iets meer belasting betalen.
Haha nu schiet je echt door hoor! Ik heb het niet over de dure woningen maar ook de kleine vakantiewoningen waar men tegenwoordig permanent woont. Die mensen wonen op afgelegen "camping" en "recreatie" eiland maar verwachten wel de brandweer snel ter plaatse. Dat gaat dus niet! Ik heb het in de praktijk meegemaakt dat wij (brandweer) samen met de ambulance iemand van een eiland moeten halen en dat men achteraf klaagt dat het allemaal zo lang duurde. Ja hallo, u gaat op een eiland wonen in de middle of nowwhere!
Jij wilt geen lulverhaal? Vreemd want nu verteld de brandweer een keer de (keiharde) waarheid en vind je het nog niet goed. Maar goed oké dan zetten we een beroepspost met 6 man naast jou huis neer, dan zijn wij op tijd. Tik jij dan ook de paar ton per jaar mee om die post te betalen?!
Nee nu maak je jezelf belachelijk. We hebben gewoon buitengebied in NL waar de brandweer te laat komt. Daarmee zal je moeten dealen. Maar jij doet nu alsof elke veiligheidsregio op eens kazernes sluit of verplaats waardoor ze te laat komen. Nou verrassing, ze komen altijd al te laat maar daar deed niemand vroeger moeilijk over, dat accepteerde men gewoon.
Ik heb mijn huis in 1992 gekocht. Er was toen sprake van een wettelijke norm van 6 minuten. Veiligheidsregio's bestonden niet en er bestond geen mogelijkheid om geargumenteerd af te wijken van de norm.
Het zegt dus dat de overheid de spelregels heeft gewijzigd en gezorgd heeft dat de burger zo goed als buitenspel is komen te staan. Iedereen weet dat als je zou kiezen voor betere brandweerzorg het geld kan kosten, het hoeft niet per definitie te zeggen dat je daarom meer belasting moet betalen. Politici kunnen namelijk ook besluiten om het extra geld dat ze aan brandweerzorg willen besteden uit de begroting voor genderneutrale pispotten in gemeentelijke gebouwen willen harken of minder subsidie geven aan de plaatselijke kantklosvereniging voor autisten.
In 2016 bepaalt de veiligheidsregio gewoon dat de opkomstijd 18 minuten mag zijn zelfs als men weet dat de burgers in een dorpje gestemd hebben op een partij die meer, betere en snellere brandweerzorg in haar dorp wil.
Ik begrijp ook niet waarom jij een hekel hebt aan burgers die verwachten dat de brandweer snel te plaatse is en kan presteren. Ik vind het namelijk niet onredelijk als de burger helemaal niets anders verwacht van de brandweer.
Ik heb gekozen om eindverantwoordelijk voor een uitrukdienst te zijn van een grote ambulancedienst. Ik weet dat we binnen 8 minuten bij de patient moeten zijn. De burgers van Qatar zijn er niet voor mij maar ik ben er voor alle burgers in Qatar. De burger wil het liefste de ambulance binnen een halve minuut ter plaatse zodra ze er eentje nodig hebben. Het komt goed uit omdat ik dat ook wel zou willen aangezien ik er ben voor die burgers. Ik wil niet eens meewerken om ergens in Qatar burgers te gaan voorlichten in gebieden waar ik weet dat het ons niet lukt om er te zijn binnen 8 minuten. Ik zal samen met mijn mensen alles proberen om er wel op tijd te zijn.
Mijn officieren weten dat onze directie gelijk heeft als ze zeggen dat er gebieden in Qatar zijn waar de 8 minuten-norm een 15 minuten-norm is aangezien ze vallen onder de afgelegen gebieden. De officieren zijn artsen die alles doen in belang van de patient. Het is ook opkomen voor je patient om de directie aan te sporen geen gebruik te maken van de 15 minuten norm maar te kijken of we daar die 8-minuten ook kunnen halen. Onze directie heeft besloten dat we voorlopig een air ambulance mogen inzetten voor normale ambulancemelding om de 8 minuten in de afgelegen gebieden te kunnen garanderen.
Afgelopen jaar kregen mijn directeuren te horen dat ze geen extra budget kregen van de overheid. Ze kwamen geld tekort. De helikopterinzet naar afgelegen gebied kost veel geld. De directie was voornemens om zich te gaan houden aan de 15 minutennorm maar heeft het niet gedaan omdat de officieren en medewerkers van de ambulancedienst bezwaar maakten. Ze hebben het budgetprobleempje opgelost door afscheid te nemen van alle operations officers. Het fundament van onze ambulancedienst is het Britse systeem. De directie heeft hier eens nagedacht en proberen te bedenken wat een operations officer eigenlijk uitvoert de hele dag bij de ambulancedienst. Uiteindelijk hebben ze het geniale plan bedacht om deze managers eens te vragen wat ze precies doen en wat ze feitelijk toevoegen aan de ambulancezorg. De directie en ministerie kwamen tot de conclusie dat deze lieden zelf niet eens konden uitleggen wat ze de hele dag doen en waarom het noodzakelijk is. Het ontslag van dit hele leger adviseurs, bemiddelaars, managers, coordinatoren, taskforces heeft er voor gezorgd dat we ineens een royaal budget hebben en dit jaar een begrotingsoverschot hebben. Een bijkomend voordeel is dat de lijntjes binnen de organisatie veel korter zijn geworden. Simpele zaken zijn nu weer te regelen binnen 5 minuten door even te bellen met de juist persoon, vorig jaar duurde het ruim een week als ik een simpele vraag had voor ik antwoord kreeg (of een antwoord in heldere Engelse taal i.p.v. managersjargon).
De brandweer in Nederland is de afgelopen tien jaar twee keer zo duur geworden, ze blussen twee keer minder branden en redden minder burgers. Het is evident dat er ook minder brandweerposten, minder echter brandweermannen die kunnen blussen en brandweerwagens zijn. Het is ook evident dat er meer kantoren bij de brandweer zijn gekomen, meer adviseurs, meer externe adviseurs, een vierde hulpverleningsdienst met groene wagentjes, meer GRIP gereutel over onbenullige brandjes en lekkende waterleidingen.
Jij kan wat mij betreft de pot op je opmerking dat ik mij hier belachelijk maak. Jij maakt jezelf en brandweer Nederland belachelijk als je denkt dat je de burger kan afschepen met een beetje voorlichting als compensatie voor het later ter plaatse komen van de brandweer omdat er geen geld is (geld dat er wel is maar verkeerd wordt uitgegeven; aan kantoren ipv brandweerwagens). Ik wil als burger wel dat er binnen een redelijke tijd een brandweerwagen ter plaatse is als mijn huis in brand staat. Ik vind 6 - 10 minuten niet onredelijk. De 6 - 10 minuten zijn brandweerkundig en internationaal gangbaar. In het steenrijke Nederland hebben we een brandweer die zegt dat 18 minuten prima is als de burger maar even naar de Gamma gaat om een rookmeldertje te kopen.
Ik ben voorstander van goede voorlichting door de brandweer. Brandpreventie en de daarbij behorende voorlichting is ontzettend belangrijk maar het mag en kan nooit door de brandweer gebruikt worden als compensatie voor de snelheid en slagkracht van de repressieve dienst.
Vroegtijdig brand signaleren door een rookmelder moet zorgen dat de uitrukdienst nog sneller ter plaatse kan zijn om de brand nog sneller te bestrijden. De rookmelder hoort niet gebruikt te worden om de normtijd verder op te rekken waardoor je een deel van je uitrukdienst kan afschaffen.