Krachtig? Op welke wijze, want inhoudelijk zullen zij nooit krachtige hun argumenten niet kunnen onderbouwen, want geen kennis van brandweer zaken. Ik denk dat de meeste burgemeesters zich laten influisteren door de regio commandanten?
Dan vermoed ik dus dat de raden daar niet doorheen komen, of zit ik er dan naast?
Dat is ook het grootste bezwaar van decentraliseren. De gemeenteraadsleden zijn grotendeels mensen met lagere opleidingen, beschikken niet over dossierkennis en het is geen fulltime baan.
Hier een rapportje van een rekenkamer; ga er maar aan staan, 108 pagina's leesplezier, in je vrije tijd.
http://cms.dordrecht.nl/Dordrecht/up/ZsnolthJQ_Rapport_Veiligheid_RKC.pdfJe hebt dan ook nog eens te maken met rasbestuurders die niets normaal kunnen zeggen of op papier kunnen zetten, als je ze vraagt of water nat is krijg je ook 87 pagina's geleuter en ergens in alinea kun je het antwoord vinden.
Een ander nadeel is uiteraard de regionale media zoals we het vroeger kenden, er is bijna niets meer over van lokale en regionale journalistiek terwijl je nu de professionele journalisten op lokaal en regionaal nodig hebt aangezien er ontzettend veel belangrijke besluitvorming door de decentralisatie plaats zal vinden op lokaal en regionaal niveau. Den Haag/landelijke politiek is niet meer zo interessant.