Ontneming van vrijheid begint met het stoppen van iemand.
Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat je puur op basis van dit artikel niet kunt concluderen dat het gebruik van stoptransparanten is toegestaan.
En door de diverse verwijzingen vanuit de regeling BOA naar de politiewet kan ik niet anders concluderen dat de BOA zich moet confirmeren aan de politiewet met de uitzonderingen die genoemd worden in de regling BOA.
De veiligheidsfouillering en het gebruik van geweld en vrijheidsbeperkende middelen wordt overgenomen vanuit de Politiewet en daarnaast hebben BOA's bepaalde bevoegdheden, deze bevoegdheden staan in het wetboek van strafvordering. Daarin staat dan dat "de opsporingsambtenaar" een bepaalde bevoegdheid heeft, bijv. 52 SV (staandehouden van een verdachte). Ook staat een en ander beschreven in de Wet op de Bijzondere Opsporingsdiensten alhoewel stadstoezicht daar (dacht ik) niet onder valt.
Vervolgens zegt artikel 142 Sv dat deze bevoegdheden vervolgens alleen mogen worden gebruikt binnen het domein waar de BOA werkzaam is.
Dus feitelijk komt het neer op het volgende:
- Elke opsporingsambtenaar (politie & BOA) hebben bepaalde bevoegdheden (bijv. staandehouding, aanhouding)
- Alleen de politie mag geweld gebruiken of fouilleren, maar volgens ministerieel besluit mogen sommige BOA's dat ook, dit is dus een uitzondering
- De BOA mag bovenstaande bevoegdheden alleen binnen haar werkveld gebruiken
Daar komt bij dat een besluit of regeling de uitvoering van een wet regelt, net zoals de Ambtsinstructie regelt hoe de politie geweld mag gebruiken. Zo is artikel 7 lid 1 Politiewet geen vrijbrief voor de politie om onbeperkt mensen ter plekke dood te schieten die zich niet op eerste vordering legitimeren.
Maargoed we dwalen dus af, want dit zegt nog niets over stopborden.