Wat betreft het lage IQ, daar weet ik eigenlijk niet veel van af. ook bij nederlandse gezinnen zie je wel eens dat ouders niet kunnen/willen accepteren dat hun kind naar een aangepaste school zal moeten.
Wel weet ik uit ervaring dat sommige alochtonen vaak zeer dwingend kunnen zijn.
Bij ons op de post komt dit regelmatig voor. NU willen ze een dokter spreken, dokter MOET NU naar kind kijken (die een verkoudheidtje heeft). Jammer dat dit zo moet gaan. Maar als ik bij deze mensen thuis komt, is er meestal zeer veel hartelijkheid. Wat dat betreft heb ik in een thuis situatie weinig problemen met de alochtone gezinnen.
Ik denk dat het toch een stukje cultuur verschil is, die je met name bij de 1e en 2e generatie ziet.
Helaas is de taal barière het grootste probleem. Soms is het echt een puzzel die je moet oplossen. Dan is er wel een familielid die kan vertalen, maar dan ook nog in gebrekkig nederlands. Probeer dan maar eens om er achter te komen wat er aan de hand is.
Laatst hadden wij van de post een feestdag met workshops. Daar kwam een alochtone vrouw vertellen en uitleggen over hun cultuur. Ik moet zeggen, dat ik op sommige vragen nu wel duidelijk een antwoordt heb gekregen.