Hier blijf ik met mij verhaal over rookmelders en schaam mij daar niet voor. Ik schaam mij wel voor de brandweermensen hier op het forum die denken dat repressie heilig is. Ik zou zeggen, ga een weekje mee lopen op de afdeling risicobeheersing.
Inderdaad zijn rookmelders niet heilig als je niet meer zelfredzaam bent. Als je jezelf niet in veiligheid kan brengen kan je zelfs overwegen géén rookmelder op te hangen.
Maar goed jij ziet gelukkig wel het belang van het snel ontdekken van een brand. Ik weet niet hoe jij dat doet, met een kanariepietje zoals in de mijnen vroeger, maar ik adviseer een rookmelder. De grootste kans om het te overleven heb je dan vervolgens door jezelf in veiligheid te brengen. Ik zou niet op de brandweer wachten want dat geef ik je weinig kan als de brand in het brandcompartiment woedt waarin jijzelf verblijft.
Ik gun iedereen een betere repressieve dienst maar ga mij daar niet hard voor maken. Ik denk namelijk dat deze van een goed niveau in NL is op een paar uitzonderingen na. Het extra geld wat jij in de repressie wilt steken moet ergens anders vandaag komen, er even van uit gaande dat de gemeenten niet meer gaan betalen aan de veiligheidsregio's. Ik ben er op tegen omdat geld bij RB weg te halen. Echt ergens anders is dat niet te halen als ik de begroting zie want die van oefen & Opleiden en Facilitair zijn niet zo groot. We moeten juist RB inzetten om dezelfde controles als tegenwoordig te doen en daarnaast te investeren in voorlichting.
Dus, waar blijf je nu met je mooie verhaaltjes over rookmelders? Je loopt zelf constant als een deur aan deur verkoper met rookmelders te leuren. Nu moet je zelf concluderen dat rookmelders niet heilig zijn. Brandstichting, een beginnende brand? Ik weet niet hoeveel kronkels je nog hebt, maar die brand is hetzelfde, die brand moet net zo snel ontdekt worden. Die mensen moeten als het even kan in beide gevallen net zo snel mogelijk die woning uit. Als je nu eens ballen toont ga je nu eens niet op de knie van de managers zitten, maar maak je je sterker voor een betere repressieve dienst. Je geeft zelf min of meer toe dat alle verhaaltjes over rookmelders leuke verkoopverhaaltjes zijn. Nu zijn er 2 ouderen overleden, maar Nederland zit nog vol met ouderen in hun eigen woning met een paar rookmelders. Waar ze geen moer aan hebben, omdat zij zelf niet snel hun woning kunnen verlaten.
JIJ bent 1 van die mensen die alles maar blijft goed praten met een rookmeldertje. Ik zou me doodschamen
Ik ga een groot stuk me je mee. Maar de brandweer kan de problemen in de gezondheidszorg niet oplossen. Nou ja misschien wel maar dat zou nog meer bezuinigen betekenen.
Oh ja ik zit veel op straat, zowel voor risicobeheersing als incidentbestrijding.
Dat we handiger met vrijwilligers en beroeps om kunnen gaan ben ik met je eens. Ik hoop dat Hellevoetsluis en het overdag dicht zijn van steeds meer kazernes een wake up call is voor de veiligheidsregio's.
Inderdaad en dan zie je inderdaad dat de ingeslagen weg niet de goede is, althans als je dat wilt zien van achter je bureau. Als je namelijk echt met regelmaat op straat zit weet je dat het hard achteruit gaat met de zelfredzaamheid van de mensen in hun huizen, mensen worden steeds vaker in huis gehouden. Ook als dat eigenlijk niet meer kan om welke reden dan ook. Hier kan ik vele voorbeelden van geven en die ga je niet helpen met hen te vertellen dat het hun eigen verantwoording of probleem is, ook niet met een rookmelder. Dit tijd hebben we nu gehad, het roer zal om moeten.
Ik zeg niet dat alles zit in het omzetten van vrijwilligers kazernes naar beroeps kazernes, maar ik denk dat veiligheidregio's eens moeten gaan kijken hoe ze anders gaan denken als het gaat om bezetting van kazernes.
Dit kan met beroeps, maar ook met vrijwillgers door ze bijv. werkplekken te bieden. Dus zorg dat je bezetting klopt en dat je snel de straat op kunt met genoeg mensen, zodat je de burgers kunt helpen.
Die vertaal slag zal gemaakt moeten worden. Dat zit dus niet altijd in het extra plaatsen van kazernes, maar meer in het garanderen van kazernes.
Extra of het verschuiven van kazernes kan idd wel worden overwogen met het geld wat vrij komt.
Je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe jij denkt de brandweer sneller ter plaatse te laten komen.....
Maar goed ik ben de beroerdste niet en heb een casus voor je (ik ben helaas niet zo goed met het hier neer zetten van afbeeldingen maar ik zal het uitleggen en kan je zelf kijk):
- Het woonhuis "Kade 3 Zevenhoven" ligt in het buitengebied van de Gemeente Nieuwkoop. Brandweer Hollands Midden doet er 18,28 minuten er over om ter plaatse te komen.
- Kazerne Nieuwkoop is gelegen aan de Achterweg 5 in Nieuwkoop en beschikt over een TS, een blusvoertuig met drukluchtschuim en een BRV. De kazerne wordt bemand door vrijwilligers.
- Kazerne Nieuwveen is gelegen aan de Hogedijk 2 in Nieuwveen en beschikt over een TS, een blusvoertuig met drukluchtschuim en een HV. De kazerne wordt bemand door vrijwilligers.
Hoe kunnen de brandweer hier sneller ter plaatse zijn?
Ik denk dat jij niet helemaal beseft dat de brandweer inderdaad mee moet als in een veranderende wereld. In de rest van de wereld zie ik nergens brandweerkorpsen die ouwehoeren over 18 minuten repsonsetijd of over rookmelders gebruiken als argument om later ten tonele te verschijnen als brandweer. In de rest van de wereld merk ik dat de gangbare opvatting bij de brandweer is dat je er binnen 6 - 8 minuten hoort te zijn bij woningbranden in bebouwde kernen (dus ook dorpjes).
Het probleem van veel Nederlanders is het totale onvermogen om eens over de dijken heen te durven kijken.
Brandweer Nederland kan dit soort onzin en RemBrand-gereutel in de polder verkopen als innovatief en vooruitstrevend. Dankzij de staatsomroep NOS geloven de Nederlanders het waardoor ze ook nog eens trots zijn op de brandweer van wereldniveau in Nederland. Ik heb inmiddels veel brandofficieren afkomstig uit verschillende landen (o.a. USA, Canada, UK, Australie) gevraagd wat zijn van deze Hollandse brandweerinnovatie vinden. Ze noemen het geen innovatie maar achterlijkheid, imbeciliteit of ze lachen er maar om.
Ik heb deze week deze vraag ook gesteld tijdens een herhalingsles voor brandweer-/HART-hoofdofficieren (ambulancedienst) op het internationaal erkende brandweerinstituut in Qatar (Ras Laffan Emergency & Safety College). De instructeur gaf mij aan dat als ik dergelijke vragen stel meer dan 1 herhalingsles nodig heb.