In die categorie ken ik er nog wel één. De zorgnormen schrijft o.a. dat je in 20% van de meldingen een overschrijding mag hebben van de zorgnormen van 20% tijd. Die overschrijding mag/kan te maken hebben met onvoorziene zaken. Zoals; onbekende wegopbrekingen , verkeersopstoppingen, gelijktijdige incidenten, extreme situaties etc. Ik ken managers die de overschrijding hanteren als je mag in rust situatie een overschrijding hebben van 20% alle van de meldingen door de rayon grenzen op te rekken, zonder maximale tijd en dus rustig een voertuig, redvoertuig of TS weg halen op een post en/of een complete kazerne weg bezuinigen.
Of de norm opkomsttijd van 6 min voor oude portiekwoningen voor de eerste TS
en redvoertuig (vluchtmogelijkheden slecht) even voor het gemak het redvoertuig niet meenemen.
Komt omdat je de zorgnormen dan iets verder door moet lezen waarin staat dat de opkomsttijd van een redvoertuig bij o.a. portiekwoningen, en woningen boven winkels oud bouw, gelijk is aan het eerste blusvoertuig.
Of je stelt de omschrijving van wat een portiekwoning is wat bij, of minimaliseert het aantal van dat soort woningen in een wijk. En dan heb je nog de moderne woningen die aan de buitenzijde niet lijken op een oude portiekwoning situatie maar het brandpreventief technisch wel zijn. Eén trappenhuis, en geen tweede vluchtmogelijkheid, zeker niet voor oudere bewoners(over balkon klimmen naar buren) maar gelukkig wel een brandwerende scheiding hebben door de betonnen vloeren, maar helaas niet rook werend zijn.
Oftewel, we passen de regels wat aan, interpreteren ze wat ruimer en maken alles zo passend. En dan schrijven we iets als: "door inzet van de SIV2 mag het eerste blusvoertuig er 4 min langer over doen". En niemand vraagt dan hoezo dan en waar komen die 4 min. vandaan?