Beste,
Vanavond een situatie mee gemaakt welke mij toch wel een beetje raar over kwam.
Op een rondweg in een woonwijk was ik bijna getuige van een ongeval. Een fietser was tegen een aanhanger aangefietst en ongelukkig gevallen. Nadat ik mijn auto voor de fietser had gezet om een veilige werkruimte te creëren heb ik de toestand van het slachtoffer bekeken.
Ze klaagde over pijn in d'r bovenbeen, rechterzij, en ruggenwervel. Het meisje was behoorlijk geschokken. Had forse pijn en was aan het hyperventileren. Verder was het slachtoffer volledig bij bewustzijn.
Omdat er sprake was van rugklachten heb ik 112 gebeld (of eigenlijk laten bellen). Er is duidelijk aangegeven wat hier boven staat. Zeker de rugklachten heb ik nog eens duidelijk benoemd. Tot mijn grote verbazing werd er gevraagd of het meisje even op kon staan en een stukje kon lopen. Op dat moment was het slachtoffer nog behoorlijk aan het hyperventileren en ook niet rustig te krijgen door ons. De bestuurder wilde haar meteen omhoog trekken, maar omdat ze erg veel pijn had heb ik haar eerst op haar kont laten zitten en vervolgens gewacht totdat ze zelf kon gaan staan. Uiteindelijk lukte dat wel met veel pijn, waarop de CPA aangaf dat er geen ambulance kwam.
Omdat het meisje 3 straten verderop woonde hebben we de fiets achterin de aanhanger van de tegenpartij gelegd en wilde hij het meisje thuisbrengen. Op dat moment waren in de verte echter de politiesirenes te horen. Ik heb de bestuurder gevraagd even te wachten, omdat hij al gaan wilde. En toen de politie terplaatse kwam hebben zij het meisje geimmobiliseerd in de auto.
Omdat een andere agent de vriendinnen (rond de 14 jaar) van het meisje aan het vertellen was dat ze haar nooit hadden mogen verplaatsen heb ik me in die discussie gemengd en aangegeven dat dat van de CPA moest, en dat de ambulance niet kwam. De agent vond het een erg raar verhaal en geloofde het eerst niet, maar bij navraag aan de meldkamer bleek de ambulance inderdaad niet onderweg te zijn, waarop de politie alsnog de ambulance heeft laten komen. (Toen kwamen ze wel). Uiteindelijk is de ambulance geweest en hebben het meisje nagekeken en voor controle meegenomen naar het ziekenhuis. Ook de ambulancedienst was van mening dat het slachtoffer niet verplaatst had mogen worden door ons.
Is dit een normale gang van zaken? Ik weet dat wervelplanken en degelijke uit de mode beginnen te raken. Maar is het normaal dat de ambulance helemaal niet meer komt bij verdenking van CWK letsel? Het kwam op mij erg vreemd over.